Οι ΤΠΕ ως γνωστικό εργαλείο

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΟι ΤΠΕ ως γνωστικό εργαλείο / Οι ΤΠΕ ως γνωστικό εργαλείο
ΚωδικόςΠΕ504
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΚωνσταντίνος Μπίκος
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600003494

Πρόγραμμα Σπουδών: Παιδαγωγική επιστήμη 2016

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 8
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Παιδαγωγική του ΣχολείουΥποχρεωτικό3210
Συνεχιζόμενη ΕκπαίδευσηΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν3210

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΟι ΤΠΕ ως γνωστικό εργαλείο
Ακαδημαϊκό Έτος2017 – 2018
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600098968
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Mαθήματα υποβάθρου του ΠΠΣ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι οι μεταπτυχιακοί φοιτητές/φοιτήτριες να κατανοήσουν τις δυνατότητες που προσφέρουν οι Τ.Π.Ε στη σύγχρονη εκπαίδευση και να είναι σε θέση να τις κρίνουν από παιδαγωγική σκοπιά αλλά και να τις αξιοποιήσουν. Να κατανοήσουν ειδικότερα τη λειτουργία των Τ.Π.Ε ως σύγχρονων «εργαλείων της γνώσης». Να γνωρίσουν επίσης τόσο τα ποικίλα προγράμματα και τις εφαρμογές που προσφέρονται για τη χρήση αυτής της τεχνολογίας ως μέσου διδασκαλίας και μάθησης, αλλά και να αναπτύξουν κριτήρια για την καταλληλότητά τους για εκπαιδευτικές διαδικασίες. Γνώσεις Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές/φοιτήτριες -να κατανοήσουν τη λειτουργία των μέσων για την εκπαίδευση -να γνωρίσουν το διεθνή προβληματισμό και την έρευνα σε σχέση με τη χρήση των Τ.Π.Ε ως μέσων διδασκαλίας και μάθησης -να κατανοήσουν πώς μαθαίνει ο μαθητής και πώς ενσωματώνονται αρχές των θεωριών μάθησης στα εκπαιδευτικά λογισμικά -να γνωρίσουν τα ποικίλα προσφερόμενα εκπαιδευτικά λογισμικά Δεξιότητες Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές/φοιτήτριες -να μπορούν να επιλέγουν και να αξιοποιούν εκπαιδευτικά λογισμικά, ανάλογα με το επίπεδο εκπαίδευσης των μαθητών και τη θεματική περιοχή -να μπορούν να δημιουργούν εκπαιδευτικές δραστηριότητες με τη βοήθεια των νέων μέσων -να μπορούν να διατυπώσουν ένα ερευνητικό ερώτημα και να αναπτύξουν ερευνητικό σχέδιο, προκειμένου να καταλήξουν στην απάντησή του -να μπορούν να αναπτύξουν συγκροτημένη και λογική επιχειρηματολογία στο πλαίσιο του ακαδημαϊκού προφορικού και γραπτού λόγου -να διενεργούν ατομικά και ομαδικά επιστημονική έρευνα αξιοποιώντας τη διεθνή βιβλιογραφία Ικανότητες Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές/φοιτήτριες -να αναλύουν κριτικά έρευνες στο πεδίο της χρήσης των Τ.Π.Ε. στην εκπαίδευση -να μπορούν να αξιοποιούν τις δυνατότητες που προσφέρει το σχολικό εργαστήριο υπολογιστών -να μπορούν να αξιολογούν τα μαθησιακά αποτελέσματα που επιφέρει κάθε επιμέρους εκπαιδευτικό λογισμικό -να αναλύουν κριτικά τις συνέπειες της εισαγωγής των Τ.Π.Ε στη ζωή και την εκπαίδευση των σύγχρονων μαθητών
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Οι ΤΠΕ ως Μέσον διδασκαλίας: εισαγωγικά 2. Θεμελιώδεις παραδοχές για τη γνώση, τη μάθηση (νοητικά μοντέλα) και τη θέση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση 3. Η έννοια του γνωστικού εργαλείου 4. Μάθηση μέσω συνειρμών και ενίσχυσης (Συμπεριφορισμός) 5. Μάθηση μέσω κατανόησης (Γνωστικισμός) και μέσω εμπειρίας (Εποικοδομισμός) 6. Μάθηση με κοινωνική διευλόλυνση – συνεργατική μάθηση 7. Μάθηση μέσω ανακάλυψης 8. Παιδαγωγικά – Τεχνικά χαρακτηριστικά Εκπαιδευτικού Λογισμικού 9. Εργαλεία δυναμικής μοντελοποίησης: προσομοιώσεις, μικρόκοσμοι, λογιστικά φύλλα 10. Εργαλεία αναζήτησης, κατασκευής και ερμηνείας της γνώσης 11. Διαδικασίες αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Λογισμικού 12. Κριτήρια αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Λογισμικού 13. Ανατροφοδότηση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Power point, διαδραστικός πίνακας, video, Moodle, Ιnternet, τράπεζες δεδομένων, e-mail
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις261,0
Άσκηση Πεδίου753
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων1004
Συγγραφή εργασίας / εργασιών502
Σύνολο25110,0
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές/φοιτήτριες αξιολογούνται βάσει: - της επίδοσής τους σε γραπτή βιβλιογραφική ή ερευνητική εργασία ή ερευνητικό σχέδιο που εκπονούν - της επίδοσής τους σε εφαρμογή μικρής εμβέλειας που τους ανατίθενται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και της προφορικής παρουσίασής της - της συνολικής τους παρουσίας, συμμετοχής και συμβολής κατά τη διάρκεια του μαθήματος Τα κριτήρια αυτά γνωστοποιούνται στους συμμετέχοντες στην αρχή του εξαμήνου. Επίσης, στο τέλος κάθε ενότητας διανέμονται θεματολόγια (βασικά ερωτήματα-ζητήματα), που αφορούν το περιεχόμενό της, βάσει των οποίων οι φοιτητές/φοιτήτριες μπορούν να προβούν σε αυτοαξιολόγηση.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ελληνόγλωσση Βλαχάβας, Ι, Κεφάλας, Π., Βασιλειάδης, Ν., Κόκκορας, Φ. & Σακελλαρίου, Η. (2006): Τεχνητή Νοημοσύνη. Αθήνα: Εκδόσεις Μ. Γκιούρδας Βοσνιάδου, Σ. (2006): Παιδιά, Σχολεία και Υπολογιστές. Προοπτικές, Προβλήματα και Προτάσεις για την αποτελεσματικότερη χρήση των Νέων Τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg Δημητρακοπούλου, Α. & Αργύρης, Μ. (2004): Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα: Press Line Δημητριάδης, Σ., Καραγιαννίδης, Χ.,Πομπόρτσης, Α., Τσιάτσος, Θ. (2008): Ευέλικτη μάθηση με χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Τζιόλα Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2008): Νέες δεξιότητες για νέες θέσεις εργασίας Πρόβλεψη και κάλυψη των αναγκών της αγοράς εργασίας και των αναγκών σε δεξιότητες. Ανακοίνωση της Επιτροπής προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο, την Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή και την Επιτροπή των Περιφερειών, COM(2008) 868 τελικό της 16.12.2008 Ζαράνης, Ν. & Οικονομίδης, Β. (2009): Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην Προσχολική Εκπαίδευση. Αθήνα: Γρηγόρης Ζγούβα, Α. (2004): Η εφαρμογή του e-learning στην κατάρτιση των εργαζομένων: δυνατότητες και πρακτικές. Μεταπτυχιακή διατριβή. Θεσσαλονίκη: Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Καρακύριος, Χ. & Κέκκερης, Γ. (2009): Αξιολόγηση του online μαθήματος «Εκπαιδευτικό Λογισμικό». Στο: Πολίτης, Π. (Επιμ), «Ένταξη και χρήση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία», ανακτήθηκε από http://www.etpe.gr/ extras/view_proceedings.php?conf_id=24 Καράμηνας Ι. (2006): Διδασκαλία και μάθηση με την αξιοποίηση του διαδικτύου. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Ατραπός Κόμης, Β. & Μικρόπουλος, Α. (2001): Πληροφορική στην Εκπαίδευση. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κόμης, Β. (2004): Εισαγωγή στις Εφαρμογές των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών Κυνηγός, Χ. & Δημαράκη, Ε. (2002): Νοητικά εργαλεία και πληροφοριακά μέσα: Παιδαγωγική αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας για τη μετεξέλιξη της εκπαιδευτικής πρακτικής. Αθήνα: Καστανιώτης Μακράκης, Β. (2000b): Υπερμέσα στην εκπαίδευση. Μια κοινωνικο – εποικοδομιστική προσέγγιση. Αθήνα: Μεταίχμιο Μικρόπουλος, Τ., (2006): Ο υπολογιστής ως γνωστικό εργαλείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Μικρόπουλος, Α. & Μπέλλου, Ι. (2010): Σενάρια διδασκαλίας με υπολογιστή. Αθήνα: Κλειδάριθμος Μπίκος, Κ. (2003): Ψυχολογικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη εποπτικών μέσων διδασκαλίας. Στο: Μ. Τσιτουρίδου (Επιμ.): Οι Φυσικές Επιστήμες και οι Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση Παιδιών Προσχολικής ηλικίας. Θεσσαλονίκη: Εκδ. Τζιόλα, σσ. 231 – 240 Μπίκος, Κ. (2012): Ζητήματα Παιδαγωγικής που θέτουν οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Θεσσαλονίκη: Ζυγός Σολομωνίδου, Χ. (2007): Σύγχρονη εκπαιδευτική τεχνολογία. Υπολογιστές και μάθηση στην Κοινωνία της Γνώσης. Αθήνα: Μεταίχμιο (Από μετάφραση) Newby, T., Stepich, D., Lehman, J. & Russell, J. (2009): Εκπαιδευτική Τεχνολογία για Διδασκαλία και Μάθηση. Επιμέλεια Ε. Ντρενογιάννη. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο Roblyer, M. (2008): Εκπαιδευτική Τεχνολογία και Διδασκαλία. Επιμ. Μ. Μουντρίδου. Αθήνα: Ίων Trollip, S. & S.M. Alessi (2005): Πολυμέσα και Εκπαίδευση, μέθοδοι και ανάπτυξη. Μετ. Χρυσούλα Κουτρούμπα. Αθήνα: Γκιούρδας Ξενόγλωσση Agyei, D. & Voogt, J. M. (2010):Exploring the potential of the will, skill, tool model in Ghana: Predicting prospective and practicing teachers’ use of technology. Computers & Education , Vol. 56, pp 91-100 Aldrich, C. (2005): Learning by doing: a comprehensive guide to simulations, computer, games and pedagogy in e-learning and other educational experiences. San Francisco: Willey & Sons Inc. Amhag, L. & Jakobsson, A. (2009): Collaborative learning as a collective competence when students use the potential of meaning in asynchronous dialogues. Computers and education, Vol. 52, pp 656-667 Beethan, E. & Sharpe R. (2007): Rethinking pedagogy for a digital age. Designing and delivering e-learning. New York: Routledge Bikos, K. (2010): Information and Communication Technologies (ICT) in the Greek Educational Setting. In: Balkan Society for Pedagogy and Education, ICT in the Education of the Balkan Countries, Varna: BASOPED pp 28 - 34 Cuban, L. (2001): Oversold and underused: computers in the classroom. Cambridge: Harvard University Press Dakich, E., (2009): Teachers’ perceptions about the barriers and catalysts for effective practices with ICT in primary schools”. To A. Tatnall & A. Jones (eds.), Education and Technology for a better world. IFIP Advances in Information and Communication Technology, pp.445-453 Hammond, Μ. et al. (2009): Why do some student teachers make very good use of ICT? An exploratory case study. Technology, Pedagogy and Education, Vol. 18, Issue 1, pp 59 -73. Jonassen, D., Howland, J., Marra, R. & Crismond, D. (2008): Meaningfull Learning with Technology. Upper Saddle River N.J.: Prentice Hall Kachelhoffer, A. & Khine, M. S. (2009): Bridging the Digital Divide, Aiming to become Lifelong Learners. In A. Tatnall & A. Jones (Eds.), Education and Technology for a better World. Heidelberg and N. York :Springer, pp 229 – 237 Mayer, R. (2003): Theories of Learning and their Applications to Technology. In H. O’ Neil & R. Perez, Technology Applications in Education. A Learning View. London: L. Erlbaum, pp 127 – 158 Mayes, T. (2006): Theoretical perspectives on interactivity in e-learning. In: Ch. Juwah (Ed), Interactions in Online Educaton. Implications for theory and practice. London & New York: Routledge, pp 9 - 28 Min, R. (2006): Methods of learning in simulation environments. In: Ch. Juwah (Ed), Interactions in Online Educaton. Implications for theory and practice. London & New York: Routledge, pp 117 - 138 Postholm, B., (2007). “The advantages and disadvantages of using ICT as a mediating artefact in classrooms compared to alternative tools”. Teachers and Teaching, 13 (6), 587-599 Reedy, G. ( 2008): Power – Point, interactive white boards, and the visual culture of technology in schools. Tecnology, Pedagogy and Education. 17 (2), 143 – 162
Τελευταία Επικαιροποίηση
24-05-2016