Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
• Γνώση των σημαντικότερων παραγόντων που συντέλεσαν στην κάμψη και στη συνέχεια στην άνθιση της ελληνικής παιδείας
• Αξιολόγηση της δράσης των σημαντικότερων Ελλήνων λογίων, ιδίως κληρικών και μοναχών
• Κατανόηση και ερμηνεία των ιδεολογικών ρευμάτων της Οθωμανικής περιόδου
• Εξάσκηση στη μεθοδολογία χρήσης των ιστορικών πηγών
• Ανάπτυξη αναλυτικής και κριτικής σκέψης
• Εξοικείωση στη συνεργατική εργασία
Περιεχόμενο Μαθήματος
Διερευνώνται εκκλησιαστικά ζητήματα και θέματα της ελληνικής παιδείας κατά την περίοδο του 18ου-19ου αι. μέσα από τη δράση των σημαντικότερων Ελλήνων λογίων, ιδίως των εκκλησιαστικών προσωπικοτήτων.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Βαλαής Διον., Εκκλησία και σχολική παιδεία επί τη βάσει πατριαρχικών και συνοδικών εγγράφων της περιόδου 1593-1821, Θεσσαλονίκη 2015.
Ευαγγελίδης Τρύφων, Η παιδεία επί Τουρκοκρατίας (Ελληνικά σχολεία από της Αλώσεως μέχρι Καποδιστρίου), εν Αθήναις 1936, τ.Α΄-Β΄.
Σάθας Κων., Νεοελληνική Φιλολογία. Βιογραφίαι των εν τοις γράμμασι διαλαμψάντων Ελλήνων, από της καταλύσεως της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας μέχρι της Ελληνικής εθνεγερσίας (1453-1821), εν Αθήναις 1868.
Χατζόπουλος Κων., Ελληνικά σχολεία στην περίοδο της Οθωμανικής κυριαρχίας (1453-1821), εκδ. Βάνιας, Θεσσαλονίκη 1991.
Henderson G., Η αναβίωση του ελληνικού στοχασμού 1620-1830. Η ελληνική φιλοσοφία στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, μετφρ. Φ.Κ. Βώρου, Αθήναι 1977.
Podskalsky Gerhard, Η ελληνική θεολογία επί Τουρκοκρατίας 1453-1821. Η Ορθοδοξία στη σφαίρα επιρροής των δυτικών δογμάτων μετά τη Μεταρρύθμιση, μετφρ. Πρωτοπρ. Γ. Δ. Μεταλληνός, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2005.