Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Oι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:
• Να κατανοούν τις βασικές αρχές της ανατομίας και της φυσιολογίας του φωνητικού και αναπνευστικού οργάνου.
• Μέσω θεωρητικής και πρακτικής εφαρμογής να γνωρίζουν τις βασικές μεθόδους φωνητικής αγωγής.
• Μέσω της πρακτικής εφαρμογής και εκτέλεσης φωνητικών και αναπνευστικών ασκήσεων να έχουν γνώση των τεχνικών μεθόδων διεύρυνσης της έκτασης και διεύρυνσης του όγκου της φωνής, της ενίσχυσης του σθένους της φωνής αλλά και της κατανόησης των παραμέτρων που επιτρέπουν την ελεύθερη φωνητική και σωματική έκφραση.
• Να έχουν γνώσεις πάνω στην εξέλιξη της τεχνικής και της ερμηνείας του τραγουδιού καθώς και στο ρόλο του τραγουδιστή όπερας κατά την εξέλιξη του οπερικού είδους.
• Να γνωρίζουν πληροφορίες σχετικά με το σύστημα κατηγοριοποίησης των φωνών και την αντιστοίχιση των φωνών με το οπερικό ρεπερτόριο.
• Μέσω πρακτικής εφαρμογής ασκήσεων εκφοράς του ήχου να αποκτήσουν γνώση χρήσης του φωνητικού οργάνου με στόχο την ερμηνεία και την εκτέλεση οπερικού ρεπερτορίου και όχι μόνο.
• Να ερμηνεύσουν κομμάτια λυρικού ρεπερτορίου, τραγουδιών και Lied μέσω της πρακτικής εφαρμογής.
• Να αποκτήσουν γνώσεις πάνω στις παραμέτρους της μουσικής δραματουργίας των κομματιών λυρικού ρεπερτορίου που πρόκειται να ερμηνεύσουν.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να προσφέρει τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο βασικές τεχνικές του τραγουδιού (Lied) σε σπουδαστές προπτυχιακού επιπέδου. Το μάθημα εστιάζει σε θέματα ανατομίας και φυσιολογίας του φωνητικού και αναπνευστικού συστήματος. Παρέχονται πληροφορίες των βασικών παραμέτρων της φωνητικής αγωγής, όπως, μεταξύ άλλων, η στάση του σώματος, η λειτουργία της αναπνοής και η παραγωγή του ήχου, η λειτουργία των αντηχείων ως ενισχυτών της φωνής και η τοποθέτηση της φωνής. Στόχος του μαθήματος είναι ο προσδιορισμός αλλά και η κατανόηση των παραμέτρων των βασικών μεθόδων της φωνητικής παιδαγωγικής (Gesangspädagogik). Επιπλέον το μάθημα προσεγγίζει θέματα φωνητικής υγιεινής.
Πέραν των θεωρητικών εργαλείων, σε ένα πρώτο στάδιο προσφέρεται η δυνατότητα πρακτικής εφαρμογής μέσω της εκτέλεσης φωνητικών και αναπνευστικών ασκήσεων με στόχο τη διεύρυνση της έκτασης και τη διεύρυνση του όγκου της φωνής, την ενίσχυση του σθένους της φωνής αλλά και την κατανόηση των παραμέτρων που επιτρέπουν την ελεύθερη φωνητική και σωματική έκφραση. Σε ένα δεύτερο στάδιο προσφέρεται η δυνατότητα πρακτικής εφαρμογής μέσω της εκτέλεσης έργων του φωνητικού ρεπερτορίου αλλά και η προσέγγιση ζητημάτων της Μουσικής Πράξης. Η μουσική πράξη και η ερμηνευτική προσέγγιση συνδυάζονται με την αναλυτική προσέγγιση επιλεγμένων αποσπασμάτων.
To μάθημα απευθύνεται σε σπουδαστές λυρικού τραγουδιού, χορωδούς, συνθέτες και σε κάθε ενδιαφερόμενο που επιδιώκει τη μελέτη της τεχνικής και της πρακτικής ερμηνείας του τραγουδιού (Lied) γενικότερα αλλά και του οπερικού τραγουδιού ειδικότερα. Επιπλέον το μάθημα απευθύνεται και σε πιανίστες με ενδιαφέρον στη συνοδεία τραγουδιστών (Korrepetition).
Λέξεις Κλειδιά
Φωνητική μουσική, τεχνικές, Ληντ, ερμηνεία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
• Cantieni, B., (2012), Tigerfeeling, München: Südwest Verlag, Random House GmbH.
• Groos, A. & Parker, R., (1988), Reading Opera, New Jersey: Princeton University Press.
• Stein, D. & Spillman, R. (2010), Poetry into Song. Performance Analysis of Lieder, Oxford University Press.
• Warren, R., (1995), Opera workshop: studies in understanding and interpretation, Aldershot, Hants, England: Brookfield, Vt.: Scolar Press.
• Cambridge Opera Handbooks, Cambridge University Press.
• Εκδόσεις του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
• Grove Music Online, Oxford Music Online.
• Sadie, S., (Ed.) (1992), The New Grove Dictionary of Opera, New York: Grove's Dictionaries of Music.
• The book of 101 opera librettos: complete original language texts with English translations, New York: Black Dog & Leventhal Publishers, 1996.