ΚΕΙΜΕΝΑ ΘΕΩΡΙΑΣ ΘΕΑΤΡΟΥ Ι

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΚΕΙΜΕΝΑ ΘΕΩΡΙΑΣ ΘΕΑΤΡΟΥ Ι / THEORIES OF THEATRE I
ΚωδικόςΘΘ0501
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑναστάσιος Αγγελόπουλος
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000434

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικόΧειμερινό/Εαρινό-5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΚΕΙΜΕΝΑ ΘΕΩΡΙΑΣ ΘΕΑΤΡΟΥ Ι
Ακαδημαϊκό Έτος2016 – 2017
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600100559
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Κανένα προαπαιτούμενο.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Ο κύριος στόχος αυτού του μαθήματος είναι να μυήσει τις συμμετέχουσες/οντες στην έννοια της θεωρητικής ενασχόλησης με το θέατρο. Μέσα από τη μελέτη κειμένων, καλαβαίνουμε ότι και σ’ αυτή την ιστορική περίοδο (όπως και σε επόμενες) η θεωρητική ενασχόληση με το θέατρο απασχολεί α. τους θεατρικούς συγγραφείς και β. κάθε είδους διανοητές, που εξετάζουν τις αισθητικές, ηθικές και κοινωνικές επιπτώσεις του θεάτρου.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Εισαγωγή – συνοπτική παρουσίαση θεωριών για τις καταβολές του θεάτρου – κύκλοι θεωρητικού προβληματισμού. 2. Από τους κλασικούς χρόνους στην Ποιητική του Αριστοτέλη. 3. Οι Ρωμαίοι, η Ποιητική Τέχνη του Οράτιου, και θεωρητικά κείμενα της ύστερης αρχαιότητας. 4. Αναγεννησιακές αναγνώσεις του Αριστοτέλη στην Ισπανία και στην Αγγλία: Ναχάρο, Πινθιάνο, Θερβάντες, Λόπε ντε Βέγκα, Σίντνευ, Μπεν Τζόνσον. 5. Αναγεννησιακές αναγνώσεις του Αριστοτέλη στην Ιταλία: Ρομπορτέλλο, Σκάλιγκερ, Καστελβέτρο, Τζιράλντι, Ντενόρες, Γκουαρίνι. 6. Γαλλικός Νεοκλασικισμός των χρόνων του Μπαρόκ: Κορνέιγ, Σαπελαίν, Μολιέρος, Ρακίνας, ντ’Ωμπινιάκ, Μπουαλώ και οι γενικές θεωρητικές αρχές του γαλλικού νεοκλασικισμού. 7. Ανάδυση της θεωρίας του αστικού δράματος: Ντράυντεν, Σάμιουελ Τζόνσον, Βολταίρος, Ντιντερό, Ρουσώ, Μπωμπαρσαί. 8. Πρώτοι προβληματισμοί γύρω από την υποκριτική: Ρικομπόνι (πατέρας και γιος), Το Παράδοξο για τον Ηθοποιό του Ντιντερό. 9. Πρόδρομοι του Ρομαντισμού στη Γερμανία: Αμβουργιανή Δραματουργία του Λέσσιγκ, Χέρντερ, Γκαίτε. 10. Γερμανικός Ρομαντισμός: η συμβολή του Αύγουστου Γουλιέλμου Σλέγκελ και άλλων διανοητών (ποιητών, φιλοσόφων, δραματουργών). 11. Γερμανικός Ρομαντισμός (συνέχεια). 12. Εξάπλωση του Ρομαντισμού στην Ιταλία και στη Γαλλία. 13. Εξάπλωση του Ρομαντισμού στην Αγγλία: Κόλεριτζ. Δείγμα τελικού διαγωνίσματος.
Λέξεις Κλειδιά
Θεωρία, Θέατρο
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Ιστορική τοποθέτηση, ανάλυση και σχολιασμός σημαντικών θεωρητικών κειμένων για την τέχνη του θεάτρου, από την αρχαιότητα ως τον 19ο αιώνα. Τα δύο πιο σημαντικά κείμενα του μαθήματος είναι η Ποιητική του Αριστοτέλη και Το παράδοξο με τον ηθοποιό του Ντιντερό. Ως προς την Ποιητική, παρακολουθούμε την πρόσληψή της από τους ευρωπαίους λόγιους από τον 16ο αιώνα και μετά (στην Ιταλία, Ισπανία, Αγγλία και Γαλλία), καθώς μετατρέπεται από περιγραφικό κείμενο σε μοντέλο/συνταγή για τη συγγραφή τραγωδιών. Το παράδοξο για τον ηθοποιό είναι από τα πρώτα συγκροτημένα θεωρητικό κείμενα για την υποκριτική και το εξετάζουμε στο πλαίσιο των εξελίξεων στην τέχνη του θέατρου, κατά τον 18ο αιώνα. Επιπρόσθετα, μελετάμε και άλλα ποιητικά κείμενα, και της αρχαιότητας (Ποιητική τέχνη του Οράτιου) και πιο πρόσφατα (Ποιητική τέχνη του Μπουαλώ, Επιστολή στον Ντ’ Αλαμπέρ του Ρουσώ, φτάνοντας μέχρι τον Γκαίτε και τον Ουγκώ) για μια πιο ολοκληρωμένη αντίληψη της θεατρικής θεωρίας μέχρι τον 19ο αιώνα.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών25.51,0
Εξετάσεις271,1
Σύνολο121.54,9
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα κληθούν να απαντήσουν σε τρεις κατηγορίες ερωτήσεων, σε όλες τις κατηγορίες θα υπάρχει επιλογή: 1. Ταύτιση αποσπάσματος, από τα θεωρητικά κείμενα που θα συζητηθούν στην παράδοση (20%). 2. Σύντομες ερωτήσεις σχετικά με θεωρητικούς διανοητές και θεωρητικά ζητήματα. (20%) 3. Θεωρητικά ζητήματα από τον Αριστοτέλη μέχρι τον ευρωπαϊκό ρομαντισμό: ανάλυση μιας συγκριμένης τάσης, σε μια συγκεκριμένη εποχή (30 %). 4. Ερώτηση η οποία προετοιμάζεται στο σπίτι και κατατίθεται εκτυπωμένη τη μέρα της εξέτασης (30 %). Σημείωση: η ερώτηση διανέμεται 15 μέρες πριν το διαγώνισμα.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Βιβλίο [12468083]: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ ΠΟΙΗΤΙΚΗ, ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ (Μετ. Στάθης Ιω. Δρομάζος) Βιβλίο [5467]: 6+1 Δοκίμια για την ποιητική του Αριστοτέλη, Rorty Amelie
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Ι. ΕΛΛΗΝΙΚΗ – ΚΕΙΜΕΝΑ • Αριστοτέλους, Ποιητική – Εισαγωγή, Μετάφραση, Σχόλια: Στάθης Δρομάζος, Κέδρος, Αθήνα 1982. • Νικολά Μπουαλώ, Ποιητική Τέχνη, Εισαγωγή, Μετάφραση, Σχόλια: Φανή Παιδή, Στιγμή, Αθήνα 2010.** • Ντενί Ντιντερό, Το Παράδοξο με τον Ηθοποιό, Πρόλογος Βασίλης Παπαβασιλείου, Μτφρ. Αιμίλιος Βέξης, Πόλις, Αθήνα, 1995. [σύγγραμμα μαθήματος – 1η επιλογή] • Κοΐντου Οράτιου Φλάκκου, Ποιητική Τέχνη, εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια, Γ.Ν. Γιατρομανωλάκη, Εκδόσεις Καρδαμίτσα, Αθήνα 1980.** • Ζαν-Ζακ Ρουσώ, Επιστολή στον Ντ'Αλαμπέρ (Περί θεαμάτων),Μτφρ. Γιώργος Μητρόπουλος, Εκδόσεις Στάχυ, Αθήνα 2001.** Θεωρητικά κείμενα δημοσιευμένα στο Θέατρο του Κώστα Νίτσου (σε ιστορική σειρά): • Λόπε ντε Βέγα: “Νέα Τέχνη για Κωμωδίες,” τεύχ. 6, Νοέμβριος-Δεκέμβριος 1962, σσ. 9-14.** • Βολταίρος: “Κατηγορώ τον Σαίξπηρ – Ένας λίβελλος στη Γαλλική Ακαδημία,” τεύχ. 16, Ιούλιος-Αύγουστος 1964, σσ. 58-63. • Σάμιουελ Τζόνσον: “Μια απάντηση στο Βολταίρο,” τεύχ. 16, Ιούνιος-Αύγουστος 1964, σ. 146. • Γιόχαν φον Γκαίτε: “Κανόνες για τους ηθοποιούς. Από τη Βαϊμάρη του 1803”. Τεύχ. 13, Γενάρης-Φλεβάρης 1964, σσ. 9-13 και τεύχ. 16, Ιούνιος-Αύγουστος 1964, 14.** • Σάμιουελ Τέυλορ Κόλεριτζ: “Επτά θέσεις για τον Σαίπξπηρ – Τα κύρια χαρακτηριστικά των έργων του,” τεύχ. 16, Ιούλιος-Αύγουστος 1964, σσ. 17-22.** • Ουγκώ, Βίκτωρ: “Ο νεώτερος Αισχύλος – Η ακτινοβολία μιας μεγαλοφυίας,” τεύχ. 16, Ιούλιος-Αύγουστος 1964, σσ. 44-57.** ** Τα κείμενα αυτά αποτελούν μέρος του corpus του μαθήματος (βλ. Blackboard) – επίσης υποχρεωτικά αναγνώσματα είναι και η Ποιητική του Αριστοτέλη, καθώς και το Παράδοξο για τον Ηθοποιό του Ντιντερό. ΙΙ. ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗ – ΜΕΛΕΤΕΣ • Marvin CARLSON, Theories of the Theatre, Cornell University Press, Ithaca, NY, 1993 (expanded edition). • Toby COLE & Helen KRICH CHINOY, eds., Actors on Acting, Crown Publishers, NY 1995 (4η έκδοση). • Oscar G. BROCKETT, History of the Theatre, Allyn and Bacon, Newton, MA, 1987. • Επίσης η ιστοσελίδα http://www.press.jhu.edu/books/hopkins_guide_to_literary_theory/ περιλαμβάνει εξαιρετικά λήμματα για ποικίλα θέματα θεωρίας της λογοτεχνίας. • III. ΧΡΗΣΙΜΑ ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ • Λεξικό του Θεάτρου, επιμέλεια Phyllis Hartnoll-Peter Found, Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, μτρφ. Νίκος Χατζόπουλος, εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 2000.
Τελευταία Επικαιροποίηση
06-03-2017