Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ ΚΑΙ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΗΣ.

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΗ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ ΚΑΙ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΗΣ. / New Testament and the literature of its era
ΚωδικόςΚΔ6
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΚυριακούλα Παπαδημητρίου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID60002815

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΗ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ ΚΑΙ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΗΣ.
Ακαδημαϊκό Έτος2017 – 2018
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600100971
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές ειδικότερες γνώσεις για τη γραμματεία της εποχής της Καινής Διαθήκης και να μάθουν να εφαρμόζουν και να αξιοποιούν τα πορίσματα της διακειμενικότητας στην ερμηνεία του καινοδιαθηκικού κειμένου.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα καταστούν ικανοί:
  • να έχουν μία επισκόπηση της λόγιας και μη λόγιας γραμματείας της εποχής της Καινής Διαθήκης
  • να ερμηνεύουν το καινοδιαθηκικό κείμενο με τους γραμματολογικούς όρους της εποχής του
  • να ασκούν διακειμενική, συγκριτολογική και πολιτισμική προσέγγιση στο κείμενο της Καινής Διαθήκη
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Παρουσιάζονται κείμενα της εποχής της Καινής Διαθήκης, εθνικά, ιουδαϊκά ή χριστιανικά, λόγια ή μη-λόγια. Αναλύονται ερμηνευτικά και συσχετίζονται γλωσσικά, κοινωνικο-ιστορικά και ιδεολογικά με το κείμενο της Καινής Διαθήκης.
  1. Ορισμός της εποχής της Καινής Διαθήκης. Κοινωνικο-ιστορικά δεδομένα.
  2. Η έννοια και τα πορίσματα της διακειμενικότητας.
  3. Ρητορική, Ιστοριογραφία, Βιογραφία της εποχής και Καινή Διαθήκη.
  4. α)Παρουσίαση αντιπροσωπευτικών βιβλίων και μελετών. β)Παρακολούθηση του επιστημονικού colloquium του Π.Μ.Σ. του Τμήματος Exegeticum-Σεμινάριο Ορθοδόξου Ερμηνευτικής Θεολογίας.
  5. Φιλοσοφική και επιστημονική γραμματεία της εποχής και Καινή Διαθήκη.
  6. Ιουδαιοελληνική γραμματεία και Καινή Διαθήκη. Σχέση με Φίλωνα και Ιώσηπο.
  7. Απόκρυφη γραμματεία και Καινή Διαθήκη.
  8. α)Παρουσίαση αντιπροσωπευτικών βιβλίων και μελετών. β)Παρακολούθηση του επιστημονικού colloquium του Π.Μ.Σ. του Τμήματος Exegeticum-Σεμινάριο Ορθοδόξου Ερμηνευτικής Θεολογίας.
  9. Υμνογραφία, Χρησμογραφία της εποχής και Καινή Διαθήκη.
  10. Μη λόγια κείμενα. Πάπυροι και επιγραφές, και Καινή Διαθήκη.
  11. Λατινική γραμματεία της εποχής και Καινή Διαθήκη.
  12. α)Παρουσίαση αντιπροσωπευτικών βιβλίων και μελετών. β)Παρακολούθηση του επιστημονικού colloquium του Π.Μ.Σ. του Τμήματος Exegeticum-Σεμινάριο Ορθοδόξου Ερμηνευτικής Θεολογίας.
  13. Παρουσίαση αντιπροσωπευτικών βιβλίων και μελετών.
Λέξεις Κλειδιά
Ελληνιστική γραμματεία, Ελληνορρωμαϊκή γραμματεία, Ιουδαιοελληνική γραμματεία, απόκρυφη γραμματεία, πάπυροι, επιγραφές, διακειμενικότητα.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Χρήση των ηλεκτρονικών πηγών και βιβλιογραφίας.
Ηλεκτρονική υποστήριξη με βοηθητικό υλικό και ασκήσεις μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Moodle.
Εκπαιδευτική χρήση της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις117
Σεμινάρια26
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων25
Εκπόνηση μελέτης (project)50
Συγγραφή εργασίας / εργασιών25
Σύνολο243
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Εργασίες εξαμήνου (70%). Προφορική εξέταση στην εργασία (30%).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. F.W. Walbank, Ο ελληνιστικός κόσμος, ΒΑΝΙΑΣ, Θεσσαλονίκη 1993.
2. H.-J. Gehrke, Ιστορία του ελληνιστικού κόσμου, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2000.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
  1. Fr. Montanari, Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας, Από τον 8ο αι. π.Χ. έως τον 6ο αι. μ.Χ., επιμ. Δ. Ιακώβ-Αντ. Ρεγκάκος, UNIVERSITY STUDIO PRESS, Θεσσαλονίκη 2008.
  2. H. Anderson-W. Barclay, The New Testament in Historical and Contemporary Perspective. Essays in Memory of G.H.C. Macgregor, Oxford 1965.
  3. Ant. Compagnon, Ο δαίμων της θεωρίας, Λογοτεχνία και κοινή λογική, μετφρ. Απ. Λαμπρόπουλος, ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ, Αθήνα 2003.
  4. Th. L. Brodie, D. R. MacDonald and St. E. Porter (eds), The Intertextuality of the Epistles. Explorations of Theory and Practice, Sheffield Phoenix Press, 2006.
  5. St. E. Porter, “Early Apocryphal Non-Gospel Literature and the New Testament Text”, JGRChJ 8 (2011–12) 192-98.
  6. New Documents Illustrating Early Christianity, vols 1-10, Ancient History Documentary Research Centre, Macquarie University, Sydney-Australia.
Τελευταία Επικαιροποίηση
04-09-2017