ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΡΜΗΝΕΙΑ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ / NEW TESTAMENT EXEGESIS
ΚωδικόςΥ301
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΑικατερίνη Τσαλαμπούνη
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID60005056

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού (2023 και εξής)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικόΧειμερινή-5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΡΜΗΝΕΙΑ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2017 – 2018
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600101266

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΘεολογική
ΌροφοςΌροφος 2
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ Γ (98)
ΗμερολόγιοΤρίτη 10:00 έως 13:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • Υ101 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΤΗΣ Κ.Δ.
  • Υ105 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ:
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα καταστούν ικανοί
  • να αναλύουν κριτικά και να μελετούν συγκριτικά με τη γραμματεία της εποχής μία Επιστολή της Καινής Διαθήκης, με βάση τα γραμματολογικά χαρακτηριστικά του κειμένου
  • να εφαρμόζουν τους τρόπους προσέγγισης και ερμηνείας των επιστολών του αποστόλου Παύλου και να επισημαίνουν τα κύρια γνωρίσματα της παύλειας γραμματείας
  • να ασκούν την πρακτική της εξήγησης και ερμηνείας του καινοδιαθηκικού κειμένου με τη χρήση της πατερικής ερμηνευτικής και των πρόσφορων σύγχρονων ερμηνευτικών μεθόδων
  • να εντοπίζουν τα σημεία συσχετισμού και αξιοποίησης του μηνύματος του κειμένου για τον σημερινό άνθρωπο και να επικαιροποιούν το κείμενο

ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΣΥΝΟΠΤΙΚΩΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΩΝ
  • να εντοπίζουν τις διάφορες φιλολογικές μορφές και παραδόσεις μέσα στα ευαγγελικά κείμενα και να αναγνωρίζουν τις ιστορικοκοινωνικές συνθήκες που οδήγησαν στη διατήρηση και καταγραφή των συγκεκριμένων παραδόσεων να συγκρίνουν παράλληλες περικοπές μεταξύ τους και τα καινοδιαθηκικά κείμενα με κείμενα του περιβάλλοντος του αρχέγονου Χριστιανισμού να αναλύουν κριτικά με τη βοήθεια τόσο της πατερικής ερμηνευτικής παράδοσης όσο και των σύγχρονων ερμηνευτικών μεθόδων περικοπές ακολουθώντας συγκεκριμένα εξηγητικά βήματα να κάνουν συγκρίσεις και συνδέσεις του θεολογικού μηνύματος των συγκεκριμένων περικοπών με τους σημερινούς προβληματισμούς (επικαιροποίηση)
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα της Ερμηνείας της Καινής Διαθήκης πληροφορεί για το αντικείμενο, τη μεθοδολογία και τον σκοπό της επιστήμης της Ερμηνείας, και διαιρείται σε δύο μέρη: α) Ερμηνεία Επιστολών της Καινής Διαθήκης, και β) Ερμηνεία Συνοπτικών Ευαγγελίων.
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ:
Tο πρώτο μέρος επικεντρώνεται στην προς Γαλάτας Επιστολή. Παρουσιάζονται τα εισαγωγικά θέματα της Επιστολής και τα κοινωνικο-ιστορικά δεδομένα της εποχής, στα οποία εντάσσεται η κατάσταση των παραληπτών και τα οποία σχετίζονται με τα θέματα της Επιστολής. Γίνεται εξήγηση του κειμένου και παράλληλα ερμηνεία και θεολογική ανάπτυξη των νοημάτων του. Για την ερμηνεία χρησιμοποιούνται κατά βάση η παραδοσιακή πατερική ερμηνευτική μέθοδος σε συνδυασμό με σύγχρονες ερμηνευτικές μεθόδους, ανάλογα με την περίπτωση.
  1. 1. Γενικά για το μάθημα της Ερμηνείας της Καινής Διαθήκης. Η επιστολή ως γραμματειακό είδος. Εισαγωγικά ζητήματα της προς Γαλάτας Επιστολής.
  2. 2. Αρχή της επιστολής, Γαλ. 1:1-5. Αποστολέας, παραλήπτες, χαιρετισμός. Αιτία συγγραφής της επιστολής, Γαλ. 1:6-11.
  3. 3. Διήγηση των συμβάντων που συνδέονται με την αιτία της συγγραφής, Γαλ. 1:13-2:14. Αυτοβιογραφία, Αποστολική Σύνοδος, σύγκρουση με τον Πέτρο στην Αντιόχεια.
  4. 4. Τα σημεία συμφωνίας και διαφωνίας με τους αντιπάλους του Παύλου, Γαλ. 2:15-21. Άρνηση εκ μέρους του αποστόλου της κατηγορίας εναντίον του.
  5. 5. Επιχειρηματολογία του αποστόλου, Γαλ. 3:1-4:31. Η μαρτυρία της εμπειρίας και η μαρτυρία των Γραφών. Η αλληγορία/τυπολογία της Σάρρας και της Άγαρ.
  6. 6. Προτροπή προς τους Γαλάτες να δεχθούν τη χάρη του Χριστού, που ελευθερώνει, Γαλ. 5:1-6:10.
  7. 7. Τέλος της επιστολής, Γαλ. 6:11-18. Ανακεφαλαίωση, οργή κατά των αντιπάλων, αυτο-περιγραφή του αποστόλου ως εκπροσώπου του εσταυρωμένου Χριστού, έκκληση προς τους Γαλάτες να ζουν σύμφωνα με τον κανόνα του Χριστού.

EΡΜΗΝΕΙΑ ΣΥΝΟΠΤΙΚΩΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΩΝ
Το δεύτερο μέρος του μαθήματος επικεντρώνεται στην ερμηνεία επιλεγμένων περικοπών των συνοπτικών ευαγγελίων. Εξέταση / σύγκριση των ιδιαιτεροτήτων (από άποψης γλώσσας και ύφους, παραδόσεων και θεολογικών ενδιαφερόντων) των τριών συνοπτικών. Αξιοποίηση κατά την εξήγηση των επιμέρους περικοπών της πατερικής ερμηνευτικής παράδοσης και των σύγχρονων τάσεων στην ερμηνεία της Κ.Δ. Ειδικότερα θα διδαχθούν οι ενότητες: Εξηγητικά βήματα - πορεία ερμηνείας μίας ευαγγελικής περικοπής. Διαχρονικές και συγχρονικές προσεγγίσεις του κειμένου. Παραδείγματα - άσκηση. Οι πρόλογοι των τριών συνοπτικών. Η θέση τους στην αφηγηματική δομή των τριών ευαγγελίων κι η θεολογική τους σημασία. Οι παραβολές στους τρεις συνοπτικούς: ιδιαίτερα γνωρίσματα, ιστορία της ερμηνείας. Τρία ερμηνευτικά παραδείγματα: παραβολή σπορέως, παραβολή των δυο γιων, παραβολή του Ασώτου. Τα θαύματα στη συνοπτική παράδοση: ιδιαίτερα γνωρίσματα και είδη. Ερμηνευτικά παραδείγματα (ανάσταση της κόρης του Ιαείρου και θεραπεία της αιμορροούσας, κατάπαυση της τρικυμίας). Η επί του όρους ομιλία στο κατά Ματθαίον. Το τέλος των τριών ευαγγελίων – Η περιγραφή του Πάθους και της Ανάστασης στους τρεις συνοπτικούς
Λέξεις Κλειδιά
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ: Ερμηνεία της Καινής Διαθήκης, απόστολος Παύλος, προς Γαλάτας Επιστολή, αρχαία επιστολογραφία, ελληνορρωμαϊκός κόσμος. EΡΜΗΝΕΙΑ ΣΥΝΟΠΤΙΚΩΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΩΝ: Καινή Διαθήκη, ερμηνεία, παραβολή, θαύμα, ιστορικός Ιησούς, ανάσταση, σταυρός, Θεολογία Καινής Διαθήκης.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Διδασκαλία μέσα στην τάξη με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων (κυρίως παρουσιάσεις με powerpoint).
Ηλεκτρονική υποστήριξη με βοηθητικό υλικό και ασκήσεις μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Moodle.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις78
Συγγραφή εργασίας / εργασιών20
Εξετάσεις30
Σύνολο128
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ:

Ένα δίωρο γραπτών εξετάσεων με ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης των διδαγμένων θεμάτων.
Προσμετράται η παρουσίαση βιβλίων και άρθρων ή η εκπόνηση εργασίας (20%)
Προσμετράται θετικά η συμμετοχή στο μάθημα και η ανάληψη εργασιών.

EΡΜΗΝΕΙΑ ΣΥΝΟΠΤΙΚΩΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΩΝ

  • Γραπτή εξέταση : 80% του τελικού βαθμού
  • Εκπόνηση σύντομης εργασίας: 20% του τελικού βαθμού (το θέμα θα δοθεί από τη διδάσκουσα). Η εργασία δεν θα είναι μικρότερη των 5 σελίδων και μεγαλύτερη των 10
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
  1. Επιλογή Συγγραμμάτων
    α) Βιβλίο [17266]: Ερμηνεύοντας την ειρήνη στην Καινή Διαθήκη, Κυριακούλα Παπαδημητρίου
  2. β) Σημειώσεις σε ηλεκτρονική μορφή

  3. ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΣΥΝΟΠΤΙΚΩΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΩΝ
    Σημειώσεις που θα αναρτηθούν στη σελίδα του μαθήματος στο blackboard.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ:
  1. Ιωάννου Χρυσοστόμου, Υπόμνημα εις την προς Γαλάτας Επιστολήν, PG 61, 611-682.
  2. Π. Τρεμπέλα, Υπόμνημα εις τας Επιστολάς της Καινής Διαθήκης, ΣΩΤΗΡ, Αθήνα 2003.
  3. Η προς Γαλάτας Επιστολή του αποστόλου Παύλου. Προβλήματα μεταφραστικά, φιλολογικά, ιστορικά, ερμηνευτικά, θεολογικά, Εισηγήσεις Η΄συνάξεως Ορθοδόξων Βιβλικών Θεολόγων, Θεσσαλονίκη: Πουρναράς, 1997.
  4. H. D. Betz, Galatians: A Commentary on Paul's Letter to the Churches in Galatia, Hermeneia, Philadelphia: Fortress, 1979.
  5. F. F. Bruce, The Epistle to the Galatians: A Commentary on the Greek Text, New International Greek Testament Commentary, Grand Rapids: Eerdmans, 1982.
  6. P. Oakes, Galatians, ΠΑΙΔΕΙΑ paideia. Commentaries on the New Testament, Grand Rapids-Michigan: Baker Academic 2015.
  7. Β. J. Malina and J. J. Pilch, Social-Science Commentary on the Letters of Paul, Minneapolis: Fortress Press 2006.

ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΣΥΝΟΠΤΙΚΩΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΩΝ:
  1. Π. Βασιλειάδη, Τα Λόγια του Ιησού. Το αρχαιότερο ευαγγέλιο, Αθήνα 2005.
  2. Το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο. Προβλήματα μεταφραστικά, φιλολογικά, ιστορικά, ερμηνευτικά, θεολογικά. Εισηγήσεις Ζ΄ Συνάξεως Ορθοδόξων Βιβλικών Θεολόγων (Βουκουρέστι, Σεπτ. 1993), Aθήνα 1996.
  3. Σ. Αγουρίδη, Ματθαίος ο Ευαγγελιστής, εκδ. 2η, Αθήνα 2010.
  4. Σ. Αγουρίδη, Η επί του Όρους Ομιλία του Ιησού. Εισαγωγικά – Σύντομο Υπόμνημα, Αθήνα 2010.
  5. Το κατά Λουκάν Ευαγγέλιο. Προβλήματα μεταφραστικά, φιλολογικά, ιστορικά, ερμηνευτικά, θεολογικά. Εισηγήσεις Ι΄ Συνάξεως Ορθοδόξων Βιβλικών Θεολόγων. Βόλος 2003.
  6. Α. Yarbro Collins, Mark (Hermeneia), Minneapolis 2007.
Τελευταία Επικαιροποίηση
10-03-2018