Θέματα Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας. Θεσμοί, κοινωνία, οικονομία, ιδεολογικά ρεύματα

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘέματα Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας. Θεσμοί, κοινωνία, οικονομία, ιδεολογικά ρεύματα / Topics in Modern Greek History. Institutions, society, economy, ideological currents
ΚωδικόςΙΝΣ701
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280011419

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ Ιστορίας (2012-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 2
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Αρχαίας Ιστορίας του κλάδου ΙστορίαςΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-10
Βυζαντινής και Μεσαιωνικής Ιστορίας του κλάδου ΙστορίαςΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-10
Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας του κλάδου ΙστορίαςΥποχρεωτικό ΕιδίκευσηςΧειμερινό/Εαρινό-10
Ιστορίας Χωρών Χερσονήσου του Αίμου και Τουρκολογίας του κλάδου ΙστορίαςΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-10
Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Λαογραφίας του κλάδου ΙστορίαςΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-10

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘέματα Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας. Θεσμοί, κοινωνία, οικονομία, ιδεολογικά ρεύματα
Ακαδημαϊκό Έτος2017 – 2018
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά36
Class ID
600104484
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία)
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Θέματα Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας. Θεσμοί, κοινωνία, οικονομία, ιδεολογικά ρεύματα. Ο Πόντος στον 19ο και τον 20ό αιώνα. Οι oικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, οι οποίες καθιστούσαν αδήριτη την ανάγκη μεταρρυθμίσεων, υπό την ασφυκτική πίεση των Ευρωπαίων ιδιαίτερα από το β΄ μισό του 18ου αιώνα, επηρέασαν αποφασιστικά και τη ζωή των κατοίκων του Πόντου: Η ελεύθερη ναυσιπλοΐα στη Μαύρη Θάλασσα αναζωογόνησε την κίνηση στα λιμάνια της περιοχής. Η Αμισός (Σαμψούντα) αποτέλεσε τον σημαντικότερο εξαγωγικό κόμβο για τα προϊόντα τής ενδοχώρας της, ενώ η Τραπεζούντα αναδείχθηκε στο μεγαλύτερο μεταπρατικό κέντρο για την εξαγωγή εμπορευμάτων από την Περσία και την εισαγωγή βιομηχανοποιημένων προϊόντων από τη Δυτική Ευρώπη. Η άμεση γειτονία με την ορθόδοξη Ρωσική Αυτοκρατορία, εκτός από τις δημογραφικές ανακατατάξεις και αναταράξεις που επέφεραν οι πολεμικές της αναμετρήσεις με την Οθωμανική Αυτοκρατορία κατά την ίδια περίοδο, με την αναγκαστική εξοικεσία εκατοντάδων χιλιάδων μουσουλμάνων τού Καυκάσου, αποτέλεσε διαρκή πρόκληση και πρόσκληση για μετοικεσίες Ελλήνων και Αρμενίων του Πόντου. Η παράλληλη από την άλλη μεριά δραστηριότητα που ανέπτυξαν στο έδαφος του Πόντου καθολικοί και προτεστάντες ιεραπόστολοι προκάλεσε κατά καιρούς πρόσθετες αναστατώσεις στις τοπικές κοινότητες των Ορθοδόξων και ιδίως των Αρμενίων. Η εμφανής παρουσία των ξένων στην περιοχή, οι οικονομικοί και πολιτικοί τους ανταγωνισμοί, η εξασθένηση της ισχύος της κεντρικής εξουσίας, η ενίσχυση της εθνικής ταυτότητας των χριστιανών προοιώνιζε τις νέες ανατροπές που επέρχονταν. Στόχος του μαθήματος είναι η επιστημονική προσέγγιση θεμάτων που συνδέονται με τις πολλαπλές επιδράσεις, απόρροια των αλλαγών που επισημάνθηκαν.
Λέξεις Κλειδιά
Πόντος, Έλληνες του Πόντου, Οθωμανική Αυτοκρατορία, Μ. Δυνάμεις, Μ. Θάλασσα, Προξενεία, Ανατολικό Ζήτημα, Ιεραπόστολοι
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
  • χάρτες
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Τελευταία Επικαιροποίηση
12-02-2018