Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι επιθυμητοί μαθησιακοί στόχοι είναι:
(α) να συμπληρώσουν οι φοιτητές και φοιτήτριες τη γλωσσική κατάρτιση που αποτέλεσε το κύριο μέλημα κατά το 1ο εξάμ. σπουδών τους και να φτάσουν σε ένα επιθυμητό επίπεδο εξοικείωσης με τον λατινικό λόγο, ώστε να αποκτήσουν άνεση στην ανάγνωση κειμένων
(β) να έρθουν σε επαφή με τα κειμενικά προβλήματα που εγείρει κάθε έργο της αρχαίας γραμματείας και να αρχίσουν να αναπτύσσουν έναν προβληματισμό για την κριτική ανάγνωση των κειμένων
(γ) να κατανοούν τις ιδιαιτερότητες του ειδολογικού κώδικα ενός έργου
(δ) να εξασκηθούν στην ερμηνευτική προσέγγιση των κειμένων
(ε) να μάθουν να εντάσσουν τα κείμενα σε ευρύτερα συμφραζόμενα και να τα βλέπουν ως προϊόντα αφενός συγκεκριμένης ιστορικής συγκυρίας και αφετέρου μακράς γραμματειακής εξέλιξης που επηρεάζει την ταυτότητά τους
(στ) να σχηματίσουν την εικόνα ενός σημαντικού τμήματος της ιστορίας της λατινικής λογοτεχνίας αποκτώντας βασικές γνώσεις για μείζονος σημασίας είδη, εκπροσώπους και έργα της λατινικής πεζογραφίας
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντικείμενο του μαθήματος είναι η λατινική πεζογραφία. Το μάθημα μοιράζεται σε δύο ενότητες, μία γραμματολογική και μία κειμενοκεντρική. Συγκεκριμένα:
Ένα μέρος του μαθήματος (περ. 25%) είναι αφιερωμένο σε μια εισαγωγικού χαρακτήρα γραμματολογική παρουσίαση των ειδών και των μείζονων εκπροσώπων και έργων της λατινικής πεζογραφίας.
Το σημαντικότερο μέρος του μαθήματος (περ. 75%) αφορά την επαφή των διδασκομένων με συγκεκριμένο κείμενο το οποίο επιλέγει κάθε διδάσκουσα και διδάσκων και αποτελεί πεδίο εφαρμογής ποικίλων φιλολογικών προσεγγίσεων, όπως είναι: η γλωσσική εξάσκηση, η τριβή με κειμενικά (π.χ. κριτική κειμένου) και ερμηνευτικά ζητήματα, η συμφραστικοποίηση στο ιστορικό (λογοτεχνικό και εξωλογοτεχνικό) πλαίσιο, οι ειδολογικές ιδιαιτερότητες κλπ. Σε αυτή τη φάση σπουδών (2ο εξάμ.) ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη γλωσσική εξάσκηση και τα κειμενικά ζητήματα που άπτονται του «σκληρού πυρήνα» της λατινικής φιλολογίας και συμβάλλουν στην οικοδόμηση του απαραίτητου υπόβαθρου, για να μπορέσουν οι φοιτήτριες και φοιτητές να προχωρήσουν στον ερμηνευτικό προβληματισμό.
Για το περιεχόμενο και τους ειδικότερους στόχους του μαθήματος σε κάθε ακροατήριο βλ. http://www.lit.auth.gr/node/117
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Ακροατήριο Χρ. Τσίτσιου
Δαυΐδ Αντωνίου, Γ. Ι. Καίσαρα 'Απομνημονεύματα για το Γαλατικό Πόλεμο' (De Bello Gallico), Αθήνα 2007 (1η έκδ. 1977)
Luciano Canfora, Ιούλιος Καίσαρας. Ο δημοκρατικός δικτάτορας, μτφρ. Γ. Κασαπίδης, Αθήνα 2005 (τίτλ. πρωτ.: Giulio Caesare. Il dittatore democratico, Ρώμη 1999)
Ακροατήριο Δ. Τσιτστικλή
Μ. von Albrecht, Iστορία της Ρωμαϊκής λογοτεχνίας (επιμ. Δ.Ζ. Νικήτας), Ηράκλειο 2013 [Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης]
A. A. Long, Η ελληνιστική Φιλοσοφία, ελλ. μτφρ. Σ. Δημόπουλος – Μ. Δραγώνα-Μονάχου, Αθήνα 1987, [ΜΙΕΤ]
Ακροατήριο Σ. Φραγκουλίδη
Μ. von Albrecht, Iστορία της Ρωμαϊκής λογοτεχνίας (επιμ. Δ. Ζ. Νικήτας), Ηράκλειο 2013 [Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης]
Ακροατήριο Β. Φυντίκογλου
B. Φυντίκογλου, Μ. Τούλλιος Κικέρων, Υπέρ του Μ. Καίλιου, εισαγωγή-κείμενο-μετάφραση-σχόλια, Θεσσαλονίκη 2013 [University Studio Press]