Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές/τριες:
α. Επαφή και εξοικείωση με άτομα με αναπηρίες ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
β. Ικανότητα εκτίμησης της φυσικής κατάστασης, προσδιορισμού του αναπτυξιακού επιπέδου (κινητικού) και καθορισμού της ευελιξίας των ατόμων με αναπηρίες ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
γ. Ικανότητα κατάρτισης και εφαρμογής προγραμμάτων ψυχοκινητικής αγωγής, φυσικοθεραπείας και κινησιοθεραπείας για τη βελτίωση και αποκατάσταση της κινητικής μειονεξίας.
δ. Ικανότητα σχεδιασμού και εφαρμογής κατάλληλων προγραμμάτων προσαρμοσμένης φυσικής αγωγής και προσαρμοσμένης άσκησης για άτομα με αναπηρίες ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες με σκοπό τη βελτίωση της φυσικής κατάστασης, των κινητικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων, της κοινωνικότητας και της ποιότητας ζωής τους.
ε. Ικανότητα σχεδιασμού και εφαρμογής προσαρμοσμένων αθλημάτων, κατάλληλων προγραμμάτων ψυχαγωγίας και αναψυχής για άτομα με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε περιβάλλον κατασκήνωσης.
Περιεχόμενο Μαθήματος
ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΗ / ΕΙΔΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
1. Σχεδιασμός προγράμματος άσκησης για τη βελτίωση της αντίληψης του σώματος.
2. Σχεδιασμός προγράμματος άσκησης για τη βελτίωση της ικανότητας προσανατολισμού και των χωρικών σχέσεων.
3. Σχεδιασμός προγράμματος άσκησης για τη βελτίωση των αισθήσεων.
4. Προγράμματα άσκησης για άτομα με νοητική αναπηρία.
5. Δραστηριότητες άθλησης, ψυχαγωγίας και αναψυχής για άτομα με νοητική αναπηρία.
6. Προγράμματα άσκησης για άτομα με διαταραχές αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ.
7. Δραστηριότητες άθλησης, ψυχαγωγίας και αναψυχής για άτομα με διαταραχές αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ).
8. Προγράμματα άσκησης για άτομα με κώφωση / βαρηκοΐα.
9. Προγράμματα άσκησης για άτομα με τύφλωση / αμβλυωπία.
10. Προγράμματα άσκησης για άτομα με πολλαπλές αναπηρίες.
11. Είναι οι νοητικές διαταραχές νοσήματα;
12. Εγκεφαλική λειτουργική ασυμμετρία: θεωρία και έρευνα.
13. Νευροαναπτυξιακές διαταραχές και προτίμηση χεριού.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΕΩΝ ΓΙΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ – ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
Οργάνωση κατασκηνώσεων για άτομα με αναπηρία
1. Εισαγωγή – Βασικές έννοιες – Ιστορική αναδρομή κατασκηνώσεων.
2. Στόχοι της κατασκήνωσης για άτομα με αναπηρία – Κίνητρα συμμετοχής – Οφέλη.
3. Ρόλος και δεξιότητες συνοδών – Οφέλη από την εργασία σε κατασκήνωση.
4. Δεξιότητες ζωής – Εκπαίδευση.
5. Κατασκηνωτικά παιχνίδια για άτομα με αναπηρία.
6. Φυσικοθεραπεία
7. Φυσικοθεραπεία και αποκατάσταση.
8. Μέτρηση (γωνιομέτρηση) του εύρους κίνησης των αρθρώσεων (θεωρία).
9. Μέτρηση (γωνιομέτρηση) του εύρους κίνησης των αρθρώσεων (πράξη).
10. Έλεγχος της μυικής ισχύος.
11. Εφαρμογές μετρήσεων περιμέτρου μελών.
12. Μάλαξη.
13. Αρχές κινησιοθεραπείας.
14.Σχεδιασμός φυσικοθεραπευτικών προγραμμάτων.
Λέξεις Κλειδιά
Αναπηρία, αναπτυξιακές διαταραχές, ψυχοκινητική αγωγή, προγράμματα προσαρμοσμένης φυσικής αγωγής, ψυχαγωγίας, άσκησης, αποκατάστασης
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Άσκηση και αναπηρία. Δ. Κοκαρίδας, Εκδόσεις Χριστοδουλίδη, Θεσσαλονίκη, 2010
2. Προσαρμοσμένη Φυσική Δραστηριότητα, Αναψυχή & Σπορ. Sherrill C. Εκδοτικός οίκος: BROKEN HILL PUBLISHERS LTD