Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γενικές Προαπαιτήσεις
Ένας φοιτητές που θέλει να γίνει κινηματογραφιστής οφείλει να έχει κάποιες γνώσεις λογοτεχνίας, μουσικής, θεάτρου, χορού, γλυπτικής, όλων των τεχνών και φυσικά κινηματογράφου. Έτσι όπως γίνονται οι Πανελλήνιες εξετάσεις, χωρίς κάποιο μάθημα που να έχει σχέση με τον κινηματογράφο π.χ. Ιστορία Κινηματογράφου, Σενάριο, Φωτοϊστορία, δεν υπάρχει κανένα ουσιαστικό κριτήριο για την εισαγωγή των φοιτητών στο Τμήμα.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αρχίζουν να αντιλαμβάνονται πώς να αφηγούνται ιστορίες με εικόνες και ήχους.
Κατανοούν πως η "βασική σύγκρουση" μίας ιστορίας -θεμέλιος λίθος της δραματουργίας- παρουσιάζεται σε κάθε βήμα της σκηνοθετικής πρακτικής.
Μαθαίνουν τους βασικούς κανόνες της κινηματογραφικής γλώσσας και τους εφαρμόζουν σε μικρές ασκήσεις στο πλαίσιο των εργαστηρίων.
Στο τέλος του εξαμήνου, ανά ομάδες πραγματοποιούν ταινίες/ασκήσεις, τις ονομάζω "βουτιές στα βαθιά", όπου με όσες γνώσεις έχουν αποκομίσει αφηγούνται μια ιστορία. Εξελίσσουν έτσι τις ιδιαίτερες ικανότητές τους (ταλέντο, παρατηρητικότητα, ευαισθησία), χρησιμοποιώντας την γραμματική και το συντακτικό της κινηματογραφικής γλώσσας, ταυτόχρονα καταννοούν την σημασία της συνεργασίας στον κινηματογράφο.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στον κινηματογράφο αφηγούμαστε ιστορίες με εικόνες και ήχους. Ο κινηματογράφος είναι μια γλώσσα που δανείζεται κώδικες από άλλες τέχνες: Την φωτογραφία, την ζωγραφική, το θέατρο, την λογοτεχνία, την μουσική, τον χορό, την φωτογραφία, την γλυπτική κλπ.
Εισαγωγή στο "ύφος". Αναλύσεις ταινιών.
Κινηματογραφική ορολογία. Βασικοί κανόνες της κινηματογραφικής γλώσσας: 3 κανόνες σε σχέση με τον χώρο, 1 κανόνας σε σχέση με τον χρόνο. Ασκήσεις "άξονα".
Χωρίζοντας την δράση μιας ταινίας σε μικρότερα τμήματα, χωριζόντας την δράση μιας σκηνής σε μικρότερα τμήματα : Η λειτουργία κάθε πλάνου. Προετοιμασία για τις τελικές εργασίες του εξαμήνου.
Περιγραφή
Τα εργαστήρια συνοδεύονται με προβολές ταινιών, ολόκληρων ή αποσπασμάτων.
Μετά κάθε εργαστήριο διανέμονται ηλεκτρονικά σημειώσεις όπου α/ περιέχεται εν συντομία ό,τι ειπώθηκε στο εργαστήριο, β/ διατυπώνονται σαφέστερα κανόνες και "τρόποι" της κινηματογραφικής πρακτικής.
Στο τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές ανά 4, 5, ή 6, "γυρίζουν" απλές ταινίες/ασκήσεις με δικά τους, τις περισσότερες φορές μέσα (κάμερες, φώτα, ηχοληπτικά), τις μοντάρουν, κάνουν το μιξάζ. Την ημέρα των εξετάσεων γίνεται προβολή όλων των ταινιών, σχολιάζονται, προτείνονται διορθώσεις.
Περιγραφή
Στο τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές ανά 4, 5, ή 6 γυρίζουν μία ταινία.
Ενδιάμεσα στο εξάμηνο, μέσα στα εργαστήρια, οι φοιτητές κάνουν άλλες μικρές ασκήσεις, τις περισσότερες φορές γραπτές: :π.χ. γράφουν μια ιστορία, μετατρέπουν την ιστορία αυτή σε σενάριο, κάνουν μια άσκηση ντεκουπάζ, αναφέρουν τα στοιχεία ύφους μιας ταινίας, σχεδιάζουν μια ιστορία με 3 πλάνα, αναλύουν την λειτουργία κάθε πλάνου κ.α.
Στην αξιολόγηση η τελική εργασία έχει σαφώς μεγαλύτερη βαρύτητα από τις ενδιάμεσες ασκήσεις.
Εκτός όμως από τις ασκήσεις, ρόλο στην αξιολόγηση των φοιτητών παίζει η παρουσία και συμμετοχή τους στα εργαστήρια.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. GUERIN Marie-Anne, Η αφήγηση στον κινηματογράφο, υπεύθυνη σειράς Εύα Στεφανή, μτφρ. Δώρα Θυμιοπούλου, εκδ. Πατάκη 2003.
2. SIETY Emmanuel, Το πλάνο, μτφρ. Σωτήρης Καρκανιάς, εκδ. Πατάκη 2003.
3. ΜΑΝΣΦΗΛΝΤ Κάθριν, Το γκάρντεν πάρτι, μτφρ. Μαρία Λαϊνά, εκδ. Σμίλη 2006.
4. FREDERIC STRAUSS – ANNE HUET, Η κατασκευή μιας ταινίας, υπεύθυνη σειράς Εύα Στεφανή, μτφρ. Μαρία Γαβαλά, εκδ. Πατάκη 2007.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ανάλογα με τις προβολές των ταινιών (ολόκληρων ή αποσπασμάτων), δίδεται επιπρόσθετη βιβλιογραφία.
Ανάλογα με τα αντικείμενα που εξετάζονται στην διάρκεια των εργαστηρίων, δίνονται "υλικά εργασίας" από ταινίες: Είτε υλικά από την προετοιμασία των ταινιών, είτε από το γύρισμα, είτε από το post production (μετά-παραγωγή).