Παιδαγωγικές θεωρίες και Κινηματογράφος

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠαιδαγωγικές θεωρίες και Κινηματογράφος / Pedagogical Theories and Cinema
Κωδικός5ΠΓ1
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΚινηματογράφου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280005958

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Κινηματογράφου (2009-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 103
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕπιλογής Υποχρεωτικό535

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2017 – 2018
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Class ID
600109712

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Κινηματογράφου
ΌροφοςΌροφος 2
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΣΕΝΑΡΙΟΥ (304)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 13:00 έως 15:30
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα: α) θα εξοικειωθούν με κοινωνικο-ψυχολογικές και παιδαγωγικές θεωρητικές προσεγγίσεις σχετικές με ζητήματα σχετικά με τα δικαιώματα, το ρατσισμό, το φασισμό, τη μετανάστευση, την ξενοφοβία β) θα μάθουν να ερευνούν κατηγορικά τις ταινίες με βάση τα παραπάνω ζητήματα γ) θα μάθουν να αξιολογούν το περιεχόμενο και την θεματολογία των ταινιών δ) θα μάθουν να παρουσιάζουν τα πραγματολογικά στοιχεία μιας ταινίας ε) θα αναλύσουν κριτικά ταινίες με βάση θεωρητικά, μεθοδολογικά και αισθητικά πλαίσια στ) θα μάθουν να παρουσιάζουν δημόσια τις απόψεις τους και να συζητήσουν για τα σημαντικά ζητήματα που προαναφέραμε
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα αυτό, στηριζόμενοι σε διάφορες κοινωνικο-ψυχολογικές και παιδαγωγικές θεωρητικές κατασκευές, πραγματευόμαστε ζητήματα σχετικά με τα δικαιώματα, το ρατσισμό, το φασισμό, τη μετανάστευση, την ξενοφοβία και εν γένει τον ‘άλλο’, το ‘διαφορετικό’. Η πραγμάτευση αυτών των ζητημάτων γίνεται με την κριτική παρουσίαση συναφών ταινιών από τον παγκόσμιο κινηματογράφο. Στα πρώτα 3 μαθήματα του εξαμήνου σε ισάριθμες διαλέξεις καταστρώνουμε το πεδίο του «Κινηματογράφου ως Παιδαγωγική της Ειρήνης». Στα επόμενα 10 μαθήματα παρουσιάζονται εργασίες από τους φοιτητές/ριες (μπορούν και ανά δύο) οι οποίες συζητούνται με βάση τα θεωρητικά, μεθοδολογικά και αισθητικά πλαίσια που κάθε φορά αναδεικνύονται. Οι ταινίες επιλέγονται από τις/ους φοιτήτριες/ές. Η κάθε εργασία αποτελείται από 3 μέρη: *Τις συνήθεις πληροφορίες με τις οποίες παρουσιάζουμε μια ταινία (τίτλος, χρονολογία, χώρα παραγωγής, ασπρόμαυρη/έγχρωμη, μικρού/μεγάλου μήκους, διάρκεια, σενάριο, σκηνοθεσία, φωτογραφία, μουσική, μοντάζ, ήχος, ερμηνευτές, παραγωγή, διεύθυνση παραγωγής…). *Μια μικρή περίληψη της ταινίας περίπου 200 λέξεων. *Μια κριτική παρουσίαση της ταινίας. Γιατί και πώς συνδέεται με το θέμα μας (μετανάστες, δικαιώματα, ρατσισμός…). Ποιες πτυχές του παρουσιάζει; Πώς παρουσιάζει το θέμα κ.ο.κ. Η έκταση αυτού του κειμένου δεν έχει περιορισμό, αλλά ενδεικτικά θα μπορούσε να είναι 1200-1500 λέξεις. Για το 3ο μέρος της εργασίας οι φοιτητές/ριες παροτρύνονται να αισθανθούν αρκετά ελεύθεροι για τον τρόπο που θα γράψουν και θα παρουσιάσουν το θέμα τους. Μπορεί κάλλιστα να είναι το προσωπικό τους στυλ με το οποίο θα παρουσιάσουν κριτικά μια ταινία στο πλαίσιο ενός μαθήματος με τίτλο ο κινηματογράφος ως παιδαγωγική της ειρήνης. Η παρουσίαση κάθε εργασίας συνοδεύεται και με ορισμένα αποσπάσματα από την ταινία. Η κάθε παρουσίαση καλό είναι να μην υπερβαίνει τα 30-40 λεπτά. Στο τέλος του εξαμήνου, την ημέρα που έχει καθοριστεί από το πρόγραμμα για τις εξετάσεις στο συγκεκριμένο μάθημα, παρουσιάζονται όσες εργασίες δεν είχαν παρουσιαστεί κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και παραδίδεται ο φάκελος της κάθε εργασίας. Σημ. Σχετική βιβλιογραφία παρουσιάζεται στο πρώτο μάθημα, αλλά και στην πορεία των μαθημάτων και αναρτάται στην ιστοσελίδα του Τμήματος.
Λέξεις Κλειδιά
Παιδαγωγική της Ειρήνης, κριτική ανάλυση ταινιών
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση Η.Υ., πρόγραμμα παρουσίασης powerpoint, λογισμικό αναπαραγωγής εικόνας - βίντεο, mail
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις1324,4
Συγγραφή εργασίας / εργασιών150,5
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Διαμορφωτική αξιολόγηση Παρουσιάζονται εργασίες από τους φοιτητές/ριες οι οποίες συζητούνται με βάση τα θεωρητικά, μεθοδολογικά και αισθητικά πλαίσια που κάθε φορά αναδεικνύονται. Οι ταινίες επιλέγονται από τις/ους φοιτήτριες/ές. Η κάθε εργασία αποτελείται από 3 μέρη: α) Τα πραγματολογικά στοιχεία (τίτλος, χρονολογία, χώρα παραγωγής, ασπρόμαυρη/έγχρωμη, μικρού/μεγάλου μήκους, διάρκεια, σενάριο, σκηνοθεσία, φωτογραφία, μουσική, μοντάζ, ήχος, ερμηνευτές, παραγωγή, διεύθυνση παραγωγής κλπ.). Μια μικρή περίληψη της ταινίας περίπου 200 λέξεων. Μια κριτική παρουσίαση της ταινίας. Γιατί και πώς συνδέεται με το θέμα μας (μετανάστες, δικαιώματα, ρατσισμός κλπ.). Ποιες πτυχές του παρουσιάζει; Πώς παρουσιάζει το θέμα κ.ο.κ. Η έκταση αυτού του κειμένου είναι περίπου 1200-1500 λέξεις.Για το 3ο μέρος της εργασίας οι φοιτητές/ριες παροτρύνονται να αισθανθούν αρκετά ελεύθεροι για τον τρόπο που θα γράψουν και θα παρουσιάσουν το θέμα τους. Μπορεί κάλλιστα να είναι το προσωπικό τους στυλ με το οποίο θα παρουσιάσουν κριτικά μια ταινία στο πλαίσιο ενός μαθήματος με τίτλο ο κινηματογράφος ως παιδαγωγική της ειρήνης. Η παρουσίαση κάθε εργασίας συνοδεύεται και με ορισμένα αποσπάσματα από την ταινία. Η κάθε παρουσίαση είναι 30 λεπτά. Στο τέλος του εξαμήνου, την ημέρα που έχει καθοριστεί από το πρόγραμμα για τις εξετάσεις στο συγκεκριμένο μάθημα, παρουσιάζονται όσες εργασίες δεν είχαν παρουσιαστεί κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και παραδίδεται ο φάκελος της κάθε εργασίας. Στην αξιολόγηση λαμβάνεται υπόψη η παρουσίαση (30%) και η γραπτή εργασία (70%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Freire, P. (1977), Η Αγωγή του Καταπιεσμένου, Αθήνα: Εκδόσεις Ράππας. 2. Freire, P. (1977), Πολιτιστική Δράση για την Κατάκτηση της Ελευθερίας, Αθήνα: Καστανιώτης. 3. Τομαή-Κωνσταντοπούλου Φωτεινή (2004), Η μετανάστευση στον κινηματογράφο. Η μαρτυρία της κινηματογραφικής εικόνας. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. Arne Sayes (2012).European Cinema in Motion: Migrant and Diasporic Film in Contemporary Europe, Journal of Ethnic and Migration Studies 2. Buckingham, D. (2007). Εκπαίδευση στα ΜΜΕ: Αλφαβητισμός, Μάθηση και Σύγχρονη Κουλτούρα. (Ε. Κούρτη, Επιμ., & Ι. Σκαρβέλη, Μεταφρ.) Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. 3.Branston, G., & Stafford, R. (2003). The Media Student's Book (3rd ed.). London: Routledge. 4 Carrier, J. P., & Ασλανίδου, Σ. (2004). Θεωρητικές Προσεγγίσεις για την Ανάλυση των ΜΜΕ. Αθήνα: Τυπωθήτω - Γιώργος Δαρδανός. 5. Livingstone, S. (2004) Young people and the new media. London: Lawrence Erlbaum Associates. Mariagiulia Grassilli (2008). Migrant Cinema: Transnational and Guerrilla Practices of Film Production and Representation, Journal of Ethnic and Mifration Studies, 34:8, 1237-1255 6. Philips, P. (2004). Πως να διαβάζουμε σωστά τις κινηματογραφικές ταινίες. Το νόημα και η εμπειρία. Αθήνα: Ροθανθός ΚΕΜΕΤΕ. (2004a). 7. Μπορούμε μαζί ενωμένοι: Ερευνώντας και σχολιάζοντας τη σχέση των Μ.Μ.Ε. με το ρατσισμό. Αθήνα. ΚΕΜΕΤΕ (Ed.). (2004b). ΜΜΕ & Ρατσισμός(βιβλίο καθηγητή/καθηγήτριας). Αθήνα. 8. Σάντας, Κ. (2007). Πως Βλέπω μια Ταινία - Σπουδή στην Τέχνη του Κινηματογράφου. Αθήνα: Γρηγόρης.
Τελευταία Επικαιροποίηση
19-06-2018