Ιστορία της εκπαίδευσης 20ος αιώνας

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙστορία της εκπαίδευσης 20ος αιώνας / History of education: 20th century
ΚωδικόςΠΕ403
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600003479

Πρόγραμμα Σπουδών: Παιδαγωγική επιστήμη 2016

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 7
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Ιστορική ΠαιδαγωγικήΥποχρεωτικό3210
Συνεχιζόμενη ΕκπαίδευσηΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν3210

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙστορίας της εκπαίδευσης 20ος αιώνας
Ακαδημαϊκό Έτος2017 – 2018
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Class ID
600110042
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΠΕ101 Ποσοτικές προσεγγίσεις στην εκπαιδευτική έρευνα
  • ΠΕ103 Συγγραφή της επιστημονικής εργασίας
  • ΠΕ102 Ποιοτικές προσεγγίσεις στην εκπαιδευτική έρευνα
  • ΠΕ401 Ιστορία των παιδαγωγικών ιδεών
  • ΠΕ402 Ιστορία της εκπαίδευσης: 19ος αιώνας
Γενικές Προαπαιτήσεις
Μαθήματα υπόβαθρου του ΠΠΣ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο σεμινάριο αυτό παρουσιάζονται και συζητούνται ζητήματα που αφορούν στην εξέλιξη της παιδαγωγικής θεωρίας και στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πράξης κατά τον 20ό αιώνα. Στο σεμινάριο αυτό γίνεται ανάλυση των θεωριών που σχετίζονται με ζητήματα διαμόρφωσης της εκπαιδευτικής πολιτικής. Παρουσιάζονται και αναλύονται οι βασικοί κοινωνικοί, οικονομικοί, ιδεολογικοί και πολιτικοί παράγοντες που συμβάλλουν στη σύλληψη, επεξεργασία και υλοποίηση εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων. Αναλύονται οι σημαντικότεροι φορείς, οι οποίοι διαμορφώνουν την εκπαιδευτική πολιτική στην Ελλάδα καθώς και οι δυναμικές της αλλαγής και της συντήρησης, οι οποίες αναπτύσσονται γύρω από νέες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις (νεωτερισμούς). Εξετάζεται, τέλος, το έργο σημαντικών προσωπικοτήτων από τον χώρο της εκπαίδευσης, της παιδαγωγικής και της πολιτικής, καθώς και θεσμικών φορέων ή άλλων συλλογικοτήτων που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στη θεσμοθέτηση και εξέλιξη του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος κατά τον 20ό αιώνα. Γνώσεις -Να κατανοήσουν τα βασικά χαρακτηριστικά του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος όπως εξελίχτηκαν κατά τον 20ό αιώνα. -Να κατανοήσουν και να αξιολογήσουν τα ιδεολογικά ρεύματα που επηρέασαν τις εκπαιδευτικές εξελίξεις κατά τον 20ό αιώνα. -Να κατανοήσουν και να αξιολογήσουν το έργο και τη δράση σημαντικών προσωπικοτήτων, φορέων και άλλων συλλογικοτήτων στην εξέλιξη του εκπαιδευτικού θεσμού κατά τον 20ό αιώνα. Γενικές Ικανότητες -Να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα καταγραφής, ταξινόμησης, κατανόησης και ερμηνείας πρώτων πηγών του 20ού αιώνα. -Να αξιολογήσουν κριτικά τις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες και τις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις του 20ού αιώνα. -Να αξιοποιήσουν ιστορικές πηγές στη συγγραφή επιστημονικής μελέτης βάσει συγκεκριμένης ορολογίας, λογικών επιχειρημάτων και βιβλιογραφικών αναφορών. Γενικές Δεξιότητες -Να έρθουν σε επαφή με πολλαπλές κατηγορίες και είδη πηγών. -Να συγκρίνουν γεγονότα, πρόσωπα και καταστάσεις του 19ου αιώνα με αντίστοιχα του 20ού αιώνα. -Να αποκτήσουν την ικανότητα να προσεγγίζουν κριτικά, να αναλύουν και να ερμηνεύουν πρώτες πηγές. -Να τεκμηριώσουν και να υποστηρίξουν μια ιστορική έρευνα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Οι πρωτεργάτες του εκπαιδευτικού δημοτικισμού: οι γλωσσικές, εκπαιδευτικές και παιδαγωγικές απόψεις και η δράση τους 2. Το «Ανώτερο Δημοτικό Παρθεναγωγείο» του Βόλου (1908-1911) 3. Ο Εκπαιδευτικός Όμιλος (1910) 4. Η μεταρρυθμιστική απόπειρα του 1913 5. Η Εκπαιδευτική Επιτροπή 1916 και η μεταρρύθμιση του 1917 6. Νέες μεταρρυθμιστικές απόπειρες: το «Μαράσλειο Διδασκαλείο» και η «Παιδαγωγική Ακαδημία» 7. Η διάσπαση και η διάλυση του Εκπαιδευτικού Ομίλου (1927–1929) 8. Η μεταρρύθμιση Βενιζέλου (1929–1932) 9. Η εκπαιδευτική πολιτική της δικτατορίας Μεταξά (1936–1941) 10. Η εκπαίδευση στην Κατοχή και τον Εμφύλιο Πόλεμο • Η περίοδος της «ανόρθωσης» (1949–1955) • Η περίοδος Καραμανλή (1955–1963) • Η μεταρρύθμιση του 1964–1965 11. Η εκπαιδευτική πολιτική της δικτατορίας (1967–1974) 12. Η εκπαιδευτική πολιτική της «Νέας Δημοκρατίας» (1974–1981) 13. Η εκπαιδευτική πολιτική του «ΠΑ.ΣΟ.Κ.» (1981–1989)
Λέξεις Κλειδιά
ιστορία εκπαίδευσης, 20ός αιώνας, μεταρρυθμίσεις, εκπαιδευτική πολιτική
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Power point, elearning, video, e-mail
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Σεμινάρια261,0
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων2008
Παρουσίαση εργασίας251
Σύνολο25110,0
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
• Ομάδες συζήτησης • Διαμορφωτική αξιολόγηση στο τέλος ενός συνόλου υποενοτήτων • Αξιολόγηση γραπτών εργασιών (ατομικών ή ομαδικών) • Αθροιστική αξιολόγηση στο τέλος των σεμιναρίων με ερωτήσεις «κλειστού» ή/και «ανοιχτού» τύπου
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ελληνόγλωσση Αντωνίου Χρ., Παιδαγωγοί και Παιδαγωγική στην Ελλάδα, Πατάκης, Αθήνα 2011. Δεληγιάννη Β. - Ζιώγου-Καραστεργίου Σ., (επιμ.), Εκπαίδευση και φύλο. Ιστορική διάσταση και σύγχρονος προβληματισμός, Βάνιας, Θεσσαλονίκη 1993. Δελμούζος Α., Οι πρώτες προσπάθειες στο Μαράσλειο 1923-1926, Αθήνα 1930. Δελμούζος Α., Παιδεία και κόμμα, Αθήνα 1947. Δελμούζος Α., Το κρυφό σκολειό – 1908-1911, Αθήνα 1950. Δημαράς Αλ., Η μεταρρύθμιση που δεν έγινε. Τεκμήρια ιστορίας 1895 – 1967, , τ. Α΄-Β΄, επανέκδοση (α΄ έκδοση: Ερμής 1973-74), Εστία, Αθήνα 2007. Δημαράς Αλ., Ιστορία της νεοελληνικής εκπαίδευσης: Το «ανακοπτόμενο άλμα»: Τάσεις και αντιστάσεις στην ελληνική εκπαίδευση 1833 – 2000, επιμέλεια Βάσω Βασιλού- Παπαγεωργίου, Μεταίχμιο, Αθήνα 2013. Έκθεσις της Επιτροπείας της διορισθείσης προς εξέτασιν της γλωσσικής διδασκαλίας των δημοτικών σχολείων, Βάνιας [σειρά Παιδεία και Γλώσσα], Θεσσαλονίκη 1992. Η δίκη των τόνων: η πειθαρχική δίωξις του καθηγ. Ι. Θ. Κακριδή, Εστία, Αθήναι χ.χ. Καζαμίας Α. - Κασσωτάκης Μ., (επιμ.), Οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα: προσπάθειες, αδιέξοδα, προοπτικές, Φιλοσοφική Σχολή Πανεπιστημίου Κρήτης, Ρέθυμνο 1986. Κουντουράς Μ., Κλείστε τα σχολεία (Εκπαιδευτικά άπαντα), τ. Α΄, επιμ. – σχόλια Αλ. Δημαράς, Εκδόσεις Γνώση, Αθήνα 1985, σσ. λη΄-ξζ΄. Κυπριανός Π., Συγκριτική Ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης, Βιβλιόραμα, Αθήνα 2004. Μπουζάκης Σ., Εκπαιδευτικές Μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα, τ. Α΄- Β΄, Gutenberg, Αθήνα 2002. Μπουζάκης Σ., (επιμ.), Πανόραμα Ιστορίας της Εκπαίδευσης. Όψεις και Απόψεις, τ. Α΄- Β΄, Gutenberg, Αθήνα 2011. Παπανούτσος Ε., Αγώνες και αγωνία για την παιδεία, Ίκαρος, Αθήνα 1965. Τερζής Ν. Π., Εκπαιδευτική Πολιτική και Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση: ιστορικο-κοινωνιολογικό πλαίσιο και «μελέτες περίπτωσης», β΄ έκδοση, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2008. Τερζής Ν. Π., Μελέτη της εκπαίδευσης του Νεοελληνισμού. Πριν από το κράτος - Έξω από το κράτος - Στο κράτος, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2010. Τριανταφυλλίδης Μ., Πριν καούν: η αλήθεια για τ’ αναγνωστικά της δημοτικής, Αθήνα 1921. Τσοπανάκης Α., Ο δρόμος προς την Δημοτική (Μελέτες και άρθρα), Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 1982, σσ. 46-76. Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πορίσματα Επιτροπής Παιδείας 24 Ιουνίου 1957 – 10 Ιανουαρίου 1958, Εκ του Εθνικού τυπογραφείου 1958. Φωτιάδης Φ., Το γλωσσικόν ζήτημα κ’ η εκπαιδευτική μας αναγέννησις, Εστία, Εν Αθήναις 1902. -Συναφή επιστημονικά περιοδικά: ⎼ History of education ⎼ History of educational Review ⎼ Paedagogica Historica ⎼ Θέματα Ιστορίας της Εκπαίδευσης ⎼ Παιδαγωγική Επιθεώρηση
Τελευταία Επικαιροποίηση
30-09-2017