Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
• Βασικές γνώσεις σχετικά με τις ερμηνείες της αναπηρίας, με την ειδική εκπαίδευση και με την Πρώιμη Παρέμβαση.
• Επεξεργασία και εντοπισμός των κρίσιμων διαφορών ανάμεσα στην προσέγγιση της «ομαλοποίησης» και της αντίστοιχης της «κοινωνικής κατασκευής της αναπηρίας».
• Εντοπισμός των κρίσιμων παιδαγωγικών ζητημάτων – ερωτημάτων της ειδικής εκπαίδευσης και η σχέση τους με τα σύγχρονα προβλήματα της γενικής εκπαίδευσης.
• Κατανόηση της σημασίας που έχει η διάσταση της ειδικής αγωγής στην παιδαγωγική κατάρτιση του εκπαιδευτικού της γενικής εκπαίδευσης.
• Εμπειρική επεξεργασία όλων των προηγούμενων θεμάτων μέσα από εργαστηριακού τύπου εργασία
Περιεχόμενο Μαθήματος
Θεματικές ενότητες:
• Ιστορική εξέλιξη της Ειδικής Αγωγής.
• Κοινωνιολογικές προσεγγίσεις για την ερμηνεία της αναπηρίας.
• Η προσέγγιση της συμβολικής αλληλεπίδρασης για την κοινωνική κατασκευή της αναπηρίας.
• Η συμβολή του Vygotsky στη διαμόρφωση των σύγχρονων τάσεων στην Ειδική Αγωγή.
• Η εξέλιξη της Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα.
• Από την ιδρυματική εκπαίδευση στο ενιαίο ενταξιακό σχολείο: κοινωνικά αιτήματα και παιδαγωγικές αντιφάσεις.
• Πρώιμη παρέμβαση και ο ρόλος της προσχολικής εκπαίδευσης.
Επιπλέον δίνεται η δυνατότητα για μια εισαγωγική εκπαιδευτική δραστηριότητα στον τομέα της ειδικής αγωγής. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες οργανωμένοι σε ομάδες μελετούν ένα συγκεκριμένο φορέα που υλοποιεί παιδαγωγικά προγράμματα σε παιδιά με αναπηρίες. Οι φορείς που μελετώνται καλύπτουν όλο το φάσμα των ανεπαρκειών και αναπηριών, στις οποίες παρέχονται εκπαιδευτικές υπηρεσίες στην περιοχή της Θεσσαλονίκης. Η μελέτη αυτών των προγραμμάτων γίνεται είτε με άμεση συμμετοχή σ’ αυτά είτε με συνεντεύξεις με τους υπεύθυνους των φορέων και των προγραμμάτων. Στη δεύτερη περίπτωση χρησιμοποιείται ένα σχετικό ερωτηματολόγιο (κλίμακα αξιολόγησης του Mitchell), στο οποίο εκπαιδεύονται οι φοιτήτριες.
Λέξεις Κλειδιά
ειδική εκπαίδευση, ένταξη, αναπηρία, νοητική ανεπάρκεια, κοινωνική κατασκευή αναπηρίας
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Μ. Τζουριάδου, Παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, «Προμηθεύς», 1995, Μέρος Α΄, σελ. 15 – 95
Μ. Τζουριάδου (επιμ.), Πρώιμη Παρέμβαση, σύγχρονες τάσεις και προοπτικές, Προμηθεύς, 2001, Κεφάλαιο Α΄, σελ. 21 – 76, Κεφάλαιο Β΄, σελ. 78 – 85 & 103 -138, Κεφάλαιο Γ΄, σελ. 184 – 198 & 209 – 232