ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / T7-E5 GLOBALISATION AND SPATIAL DEVELOPMENT
ΚωδικόςΘ7-Ε5
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΜηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΑθανάσιος Καλογερέσης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID20002335

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης (2020-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 13
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής744

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2017 – 2018
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600111214
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Κεντρικός στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση των αλλαγών που συνοδεύουν την παγκοσμιοποίηση με μία ιδιαίτερη έμφαση σε γεωγραφικές έννοιες όπως ο χώρος/ εδαφικότητα (territoriality), η κλίμακα και η συμπίεση του χωροχρόνου. Bασικό συστατικό του μαθήματος είναι η σύγκρουση που χαρακτηρίζει όλη την συζήτηση γύρω από την παγκοσμιοποίηση, η οποία θα αναδειχθεί καθώς θα εξετάζουμε τις διάφορες διαστάσεις και επιπτώσεις των διαδικασιών της παγκοσμιοποίησης. Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση να: • Κατανοήσουν σε βάθος το φαινόμενο της παγκοσμιοποίησης, • Είναι σε θέση να συζητήσουν σχετικά με τις διάφορες διαστάσεις της παγκοσμιοποίησης (οικονομική, πολιτική, πολιτιστική, κοινωνική και χωρική • Συγκρίνουν τις διάφορες, συχνά συγκρουόμενες, οπτικές περί παγκοσμιοποίησης και πως αυτές επηρεάζουν μια γκάμα πολιτικών.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα χωρίζεται στις παρακάτω τρεις αδρές ενότητες 1. Νόημα και περιεχόμενο παγκοσμιοποίησης 2. Αναβάθμιση των χωρών στα πλαίσια της παγκοσμιοποίησης 3. Άνθρωποι, τόποι και πολιτικές στα πλαίσια του παγκοσμιοποιημένου ανταγωνισμού
Λέξεις Κλειδιά
Παγκοσμιοποίηση, ανάπτυξη
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση Power point και elearning
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις24
Σεμινάρια15
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων39
Συγγραφή εργασίας / εργασιών30
Σύνολο108
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Δύο τύποι εργασιών: 1. Ατομική εργασία: Mετά το τέλος του κάθε μαθήματος ανεβαίνει ένα αρχείο (κείμενο ή παρουσίαση) στο elearning το οποίο αποτελεί και το αντικείμενο συζήτησης του επόμενου μαθήματος. Την ημέρα πριν το συγκεκριμένο μάθημα οι φοιτητές πρέπει να υποβάλουν μια σύντομη περίληψη των βασικών σημείων του κειμένου ή να απαντήσουν σε μια συγκεκριμένη ερώτηση που θα τους τεθεί. Τα κείμενα αυτά δεν πρέπει να υπερβαίνουν την 1 σελίδα Α4 και θα βαθμολογηθούν στο σύνολό τους με 4 μονάδες (π.χ. αν υπάρξουν 5 κείμενα: 4 μονάδες/5=0,8 μον./ανά κείμενο). 2. Οι επιπτώσεις της παγκοσμιοποίησης σε τόπους, ανθρώπους, πολιτικές, κλάδους, επιχειρήσεις (ομαδική εργασία 4 φοιτητών: 4 μονάδες) Κάθε ομάδα θα παραδώσει ανάλυση και προτάσεις πολιτικής σε σχέση με την παγκοσμιοποίηση που θα απευθύνεται σε ένα διαφορετικό ακροατήριο: Πόλη, Δήμος, Περιφέρεια, Διοίκηση επιχείρησης, ΜΚΟ, εργατικών σωματείων, κλαδικών ενώσεων κλπ. Στο κείμενό θα συνοψιστούν οι βασικότερες συνέπειες της παγκοσμιοποίησης για τον ‘πελάτη’. Στο τελευταίο μάθημα θα παρουσιαστούν οι προτάσεις σας. Τονίζεται πως η προφορική εξέταση της ημέρας της παρουσίασης δίνει το 50% του συγκεκριμένου βαθμού. Ημερομηνία παράδοσης της εργασίας είναι η ημέρα των εξετάσεων. Στη σύνταξη των εργασιών είναι σημαντική η γνώση των σχετικών θεωρητικών συζητήσεων, η εξοικείωση με συγκριτικό και ιστορικό υλικό, και η χρήση πρωτογενών και δευτερογενών πηγών δεδομένων. Στην αξιολόγηση των εργασιών (αλλά και της συμμετοχής σας στην τάξη – 2 μονάδες) θα εκτιμηθούν ιδιαίτερα η ικανότητα σύνθεσης θεωρίας και εφαρμογών, η ξεκάθαρη διατύπωση των κύριων επιχειρημάτων, η χρήση κατάλληλων πινάκων και γραφημάτων και σωστή γραφή Κατ’εξαίρεση παρέχεται η δυνατότητα ύπαρξης κανονικών εξετάσεων, η ύλη των οποίων περιλαμβάνει το σύνολο των κειμένων που συζητιόνται στη διάρκεια του εξαμήνου, καθώς και τις διαφάνειες των διαλέξεων. Για ευνόητους λόγους, κάποιος/α μπορεί να επιλέξει μόνο τον έναν από τους δύο τρόπους εξέτασης.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Rodrik, D., 2012. Το Παράδοξο της Παγκοσμιοποίησης: η δημοκρατία και το μέλλον της παγκόσμιας οικονομίας. Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα. Κατσούλης, Η., Ανανιάδη, Μ. & Ιωαννίδης, Σ. Επιμ. (2003) Παγκοσμιοποίηση: Οικονομικές, Πολιτικές, Πολιτισμικές Όψεις. Αθήνα, Εκδόσεις "Ι. Σιδέρης"
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Hoffmann, S., 2002. Clash of Globalizations. Foreign Affairs 81, 104–115. Murray, W., 2006. Geographies of Globalization. Taylor & Francis. Perraton, J., Goldblatt, D., Held, D., Mcgrew, A., 1997. The globalisation of economic activity. New Political Economy 2, 257. Radice, H., 2000. Globalization and national capitalisms: theorizing convergence and differentiation. Review of International Political Economy 7. Rosenberg, T., 2002. The Free-Trade Fix. New York Times Magazine 28–33, 50, 74–75. Zysman, J., 1996. The myth of a “Global” economy: Enduring national foundations and emerging regional realities. New Political Economy 1, 157. Perraton, J., Goldblatt, D., Held, D., Mcgrew, A., 1997. The globalisation of economic activity. New Political Economy 2, 257. Παπακωνσταντίνου, Πέτρος, 2010. Θεαματική άνοδος του «Δεύτερου Κόσμου». Καθημερινή. Kaplinsky, R., 2000. Globalisation and Unequalisation: What Can Be Learned from Value Chain Analysis. Journal of Development Studies 37, 117.
Τελευταία Επικαιροποίηση
21-11-2017