ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΙΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ ΜΑΘΗΣΗΣ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΤΠΕ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΠΟΙΚΟΔΟΜΙΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ ΜΑΘΗΣΗΣ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΤΠΕ / TECHNOLOGY - ENHANCED CONSTRUCTIVIST INTERACTION
ΚωδικόςET05
ΣχολήΘετικών Επιστημών
ΤμήμαΠληροφορικής
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΣταύρος Δημητριάδης
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID40002268

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΠΟΙΚΟΔΟΜΙΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ ΜΑΘΗΣΗΣ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΤΠΕ
Ακαδημαϊκό Έτος2017 – 2018
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600111840
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Βασικές γνώσεις θεωριών μάθησης, Αρχική εξοικείωση με τεχνολογικά εργαλεία για την μάθηση εποικοδομικου τύπου (προσομοιώσεις, μικρόκοσμοι, υποστήριξη επικοινωνίας, κ.ά).
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1) Γνωστικοί: (α) Προχωρημένα θέματα σχεδίασης και υλοποίησης τεχνολογικά υποστηριζόμενων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με βάση τις αρχές και προτάσεις του εποικοδομισμού (constructivism). (β) Ποιοτικές μέθοδοι αξιολόγησης της τεχνολογικά υποστηριζόμενης μάθησης, (γ) Προχωρημένα θέματα σε προσαρμοστικά και ευφυή συστήματα για τη συνεργατική μάθηση 2) Δεξιότητες: (α) Σχεδίαση τεχνολογικά υποστηριζόμενων περιβαλλόντων για την εποικοδομική μάθηση, (β) Εφαρμογή της μεθόδου ανάλυσης περιεχομένου σε δραστηριότητες συνεργατικής μάθησης, (γ) Χρήση τεχνολογικών εργαλείων για τη σεναριογραφημένη συνεργατική μάθηση
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αρχές και προτάσεις της Θεωρίας του Εποικοδομισμού (Ενεργός μάθηση, Κοινωνική ιάδραση, Κατανεμημένη Νοημοσύνη, Πλαισιοθετημένη Μάθηση). Δομικός εποικοδομισμός (Piaget, Papert) & Κοινωνικός εποικοδομισμός (Vygotsky, Leontiev). Μοντέλο σχεδίασης εποικοδομικού περιβάλλοντος μάθησης στο ιαδίκτυο. Θεωρία δραστηριότητας. Συνεργατική Μάθηση με Υποστήριξη Υπολογιστή: Ο ρόλος της διάδρασης ομότιμων και της σεναριογράφησης. Τεχνολογικά εργαλεία για σεναριογραφημένη συνεργατική μάθηση. Προσαρμοστικά συστήματα για τη συνεργατική μάθηση: Η προσέγγιση των προτύπων προσαρμογής. Μάθηση με μελέτη περιπτώσεων: Μελέτη διεθνών περιπτώσεων για την εποικοδομικού τύπου μάθηση στο σχολείο. Η μέθοδος της ανάλυσης περιεχομένου για την αξιολόγηση της συνεργατικής μάθησης.
Λέξεις Κλειδιά
Εποικοδομισμός & Μάθηση, Σεναριογραφημένη συνεργατική μάθηση, Υπολογιστική σκέψη
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Προγραμματισμός
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Συνεχής και πολύπλευρη: 1) Χρήση ιστοχώρου για την υποστήριξη του μαθήματος, 2) Εκμάθηση τεχνολογικών εργαλείων για την εποικοδομικού τύπου μάθηση, 3) Χρήση πηγών και υπηρεσιών διαδικτύου για αναζήτηση βιβλιογραφίας, 4) Χρήση εργαλείων επικοινωνίας και κοινωνικής δικτύωσης για συνεργατικές μαθησιακές δραστηριότητες στο διαδίκτυο.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις1806
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301
Εκπόνηση μελέτης (project)150,5
Σύνολο2257,5
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
1) Εβδομαδιαίες εργασίες για μελέτη και επεξεργασία υλικού (20%) 2) 3 βιβλιογραφικές εργασίες σε μεγάλες ενότητες του μαθήματος (40%) 3) 1 τελική εργασία που περιλαμβάνει και ανάπτυξη/αξιολόγηση εκπαιδευτκού λογισμικού (40%) Τα κριτήρια αξιολόγησης δημοσιεύονται στον ιστοχώρο υποστήριξης του μαθήματος (http://pileas.csd.auth.gr).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
* Η. Καρασαββίδης & Β. Κόμης, Συνεργασία και Μάθηση: Θεωρητικά μοντέλα και διδακτικές προσεγγίσεις. Στο Ν. Αβούρης, Χ. Καραγιαννίδης, Β. Κόμης (Εκδ.) "Συνεργατική τεχνολογία", Κλειδάριθμος, Αθήνα, 2008. • Gros, B. (2002). Knowledge Construction and Technology. Jl. of Educational Multimedia and Hypermedia (2002) 11(4), 323-343 • Jonassen, D. H. Constructivist Learning Environments on the Web: Engaging Students in Meaningful Learning. • David H Jonassen, L. Ronrer-Murphy, Activity Theory as a Framework for Designing Constructivist Learning Environments ETR&D. VoL 47, No. I, 1999, pp. 61-79 ISSN 1042-1629 • “What do you Mean by Collaborative Learning?” Collaborative-Learning: Cognitive and Computational Approaches, P. Dillenbourg, ed., pp. 1-19, Elsevier Science, 1999. • Dillenbourg, P. (2002). Over-scripting CSCL: The risks of blending collaborative learning with instructional design. In P. A. Kirschner (Ed.), Three Worlds of CSCL. Can we support CSCL? (pp. 61–91). Heerlen:Open Universiteit Nederland. • Dillenbourg, P., & Jermann, P. (2007). Designing integrative scripts. In F. Fischer, I. Kollar, H. Mandl, & J.Haake (Eds.), Scripting computer-supported collaborative learning (pp. 275–301). New York: Springer. • Dillenbourg, P., & Tchounikine, P. (2007). Flexibility in macro-scripts for computersupported collaborative learning. Journal of Computer Assisted Learning, 23(1), 1–13. • Chen-Chung Liu & Chin-Chung Tsai (2008). An analysis of peer interaction patterns as discoursed by on-line small group problem-solving activity. Computers & Education 50 (2008) 627–639 • Anastasios Karakostas & Stavros Demetriadis (2010). Adaptation patterns as a conceptual tool for designing the adaptive operation of CSCL systems. Education Tech Research Dev, DOI 10.1007/s11423-010-9162-5 • Pierre Dillenbourg (2004). Framework for integrated learning. Deliverable D23.5.1. Kaleidoscope Network of Excellence. • Karsten Stegmann (2004). Examples of CSCL scripts using of mobile tools. Deliverable D23.3.1. Kaleidoscope Network of Excellence. • Demetriadis, S., Barbas, A., Molohides, A., Palaigeorgiou, G., Psillos, D., Vlahavas, I., Tsoukalas, I., & Pombortsis, A. (2003). Cultures in Negotiation: Teachers’Acceptance/Resistance Attitudes Considering the Infusion of Technology into Schools. Computers & Education, 41(1), 19-37. • Michelene T. H. Chi, M.T.H. (1997). Quantifying Qualitative Analyses of Verbal Data: A Practical Guide. THE JOURNAL OF THE LEARNING SCIENCES, 6(3), 271-315
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1) P. Barthelmess and K.M. Anderson. A View of Software Development Environments Based on Activity Theory. 2000 Kluwer Academic Publishers. 2) Patricia Collins, Shilpa Shukla, David Redmiles. Activity Theory and System Design: A View from the Trenches 3) Demiraslan, Y. & Usluel, Y.K. (2008). ICT integration processes in Turkish schools: Using activity theory to study issues and contradictions. Australasian Journal of Educational Technology, 2008, 24(4), 458-474 4) Dobson, M., LeBlanc, D. & Burgoyne, D. (2004). Transforming Tensions in Learning Technology Design: Operationalising Activity Theory. Canadian Journal of Learninng and Technology. 30(1), 21-45 5) Cher Ping Lim, David Hang. An activity theory approach to research of ICT integration in Singapore schools. Computers & Education 41 (2003) 49–63
Τελευταία Επικαιροποίηση
15-03-2016