Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές/τριες αναμένεται ότι στο πλαίσιο του μαθήματος θα
• κατανοήσουν βασικές έννοιες και θεωρίες της ψυχολογίας της εκπαίδευσης και θα μπορέσουν να τις ενσωματώσουν στην παιδαγωγική τους πρακτική
• γνωρίζουν τις βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις που σχετίζονται με την ψυχοπνευματική ανάπτυξη των παιδιών/εφήβων και να εφαρμόσουν αυτή τη γνώση στον σχεδιασμό διδακτικών μεθόδων.
• είναι σε θέση να προσαρμόσουν τις παιδαγωγικές τους μεθόδους, στοχεύσεις και μέσα στα στάδια ψυχοπνευματικής ανάπτυξης στα οποία βρίσκονται οι μαθητές/τριες τους.
• είναι σε θέση να παρέχουν κίνητρα για να ενθαρρύνουν μαθησιακές και δημιουργικές δραστηριότητες, μέσα από κατανόηση των σχετικών θεωριών στην ψυχολογία της εκπαίδευσης.
• κατανοήσουν ζητήματα ψυχολογίας της οπτικής αντίληψης και τρόπων παραγωγής νοήματος σε σχέση με οπτικά κείμενα (που διαμεσολαβούνται από ψυχολογικούς παράγοντες), εμπλουτίζοντας διδακτικά σενάρια που σχετίζονται με τον οπτικό πολιτισμό.
• αναπτύξουν προσωπικούς τρόπους εκπαιδευτικής πρακτικής (ιδιαίτερα στα εικαστικά).
• εκτιμήσουν την αξία της διαφορετικότητας για την δημιουργική ανάπτυξη των μαθητών/τριών
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα απευθύνεται σε φοιτητές του Τμήματος Μουσικών Σπουδών και είναι υποχρεωτικό μάθημα για τους φοιτητές του Εικαστικού Τμήματος, Σχολή Καλών Τεχνών,
ΑΠΘ.
Στο μάθημα αυτό θα προσεγγίσουμε το θέμα σε ενότητες βάσει των προβλημάτων που ανακύπτουν όσον αφορά:
1. τις εννοιολογικές βάσεις της δημιουργικής σκέψης στις τέχνες (φιλοσοφία, ψυχολογικές παιδαγωγικές θεωρίες και μοντέλα δημιουργικής σκέψης),
2. τις εκπαιδευτικές απόπειρες προσέγγισης της δημιουργικής σκέψης στη μουσική σε συνδιασμό με άλλες τέχνες και
3. τους σύγχρονους «οικολογικής» φύσης προβληματισμούς σχετικά με τον ρόλο του δημιουργού πέρα από κοινωνικά προκαθορισμένους ρόλους.
Θεωρητικά και ερευνητικά θέματα που εξετάζονται είνα, μεταξύ άλλων, τα εξής:
1) Απαρχές και λειτουργίες της διακαλλιτεχνικής δημιουργικότητας,
2) Μια ψυχολογία της (δια)καλλιτεχνικής δημιουργικότητας: Ιστορία και έρευνα,
3) Τα παιδιά ως δημιουργοί
4) Διερευνώντας την (δια)καλλιτεχνική δημιουργικότητα,
5) Επιδράσεις της κοινότητας και της εκπαίδευσης στην δημιουργικότητα,
6) Ψυχολογία της οπτικής αντίληψης και διδακτική της τέχνης,
7) Αντίληψη οπτικών κειμένων, πολυτροπικότητα και οπτικός γραμματισμός.
Λέξεις Κλειδιά
εκπαίδευση, διακαλλιτεχνικότητα, δημιουργικότητα, οπτικοακουστικότητα