Μορφές, υφή και δραματουργία του μουσικού θεάτρου του 20ού αιώνα

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜορφές, υφή και δραματουργία του μουσικού θεάτρου του 20ού αιώνα / Forms, texture and dramaturgy of 20th century music theatre
ΚωδικόςΙΠ2017
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΕυανθία Νίκα-Σαμψών
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600014618

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 4
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής635
ΣύνθεσηΕπιλογής635

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜορφές, υφή και δραματουργία του μουσικού θεάτρου του 20ού αιώνα
Ακαδημαϊκό Έτος2017 – 2018
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600114194
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση: 1. να έχουν μια γενική εικόνα της μουσικής δραματουργίας και των μορφών του μουσικού θεάτρου του 20ού αιώνα. 2. να κατανοούν τη μεθοδολογία ανάλυσης του λιμπρέτου σε συνδυασμό με την αναλυτική μουσικολογική μελέτη των επιλεγμένων έργων. 3. να έχουν γνώση σημαντικών σκηνοθεσιών των επιλεγμένων έργων. 4. να γνωρίζουν τις τεχνικές και ερμηνευτικές απαιτήσεις του φωνητικού μέρους σε έργα του μουσικού θεάτρου του 20ού αιώνα. 5. να ερμηνεύσουν κομμάτια λυρικού ρεπερτορίου, τραγουδιών και Lied μέσω της πρακτικής εφαρμογής.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εστιάζει στη μελέτη έργων του μουσικού θεάτρου τα οποία αποτελούν αντιπροσωπευτικά δείγματα μουσικής δραματουργίας του 20ού αιώνα. Στόχος του μαθήματος, πέρα από την εισαγωγή στην ιστορία της όπερας και του μουσικού θεάτρου του 20ού αιώνα που χαρακτηρίζεται από ποικιλομορφία ειδών, τάσεων και Σχολών, είναι να προσφέρει τις απαραίτητες γνώσεις που θα συμβάλλουν στην αναλυτική προσέγγιση των επιλεγμένων έργων (ανάλυση της δομής του λιμπρέτου και αναλυτική υφολογική μελέτη των επιλεγμένων έργων). Ενδεικτικά, θα εξεταστούν μεταξύ άλλων τα έργα: Wozzeck και Lulu του Alban Berg, Die Bassariden του Hans Werner Henze, Antigonae και Prometheus του Καρλ Ορφ, Le Grand Macabre του György Ligeti, Oedipus του Wolfgang Rihm, Die Bakchen, Lysistrata και Ο Γυρισμός του Αργύρη Κουνάδη, Troades και Medea του Aribert Reimann. Το μάθημα περιλαμβάνει παρακολούθηση αντιπροσωπευτικών σκηνοθετικών αποσπασμάτων των έργων από παραγωγές σημαντικών σκηνοθετών του μουσικού θεάτρου του 20ού αιώνα, όπως οι: Friedrich Götz, Günther Rennert και Walter Felsenstein, Jean-Pierre Ponnelle αλλά και από πιο σύγχρονους σκηνοθέτες όπως οι: Harry Alfred Robert Kupfer, Dieter Dorn, Peter Stein, Siegfried Schoenbohm, Patrice Chéreau, Peter Konwitschny, Luc Bondy, Willy Decker, Andrea Breth, Sir Nicholas Robert Hytner, Alex Ollé, Christof Loy και Yuval Sharon. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, τόσο θεωρητικό όσο και πρακτικό, θα μελετηθούν οι βασικές τεχνικές του τραγουδιού σε σπουδαστές προπτυχιακού κύκλου με στόχο την πρακτική εφαρμογή που αφορά στην ερμηνεία φωνητικής μουσικής. Επιπλέον, σε κάθε μάθημα θα γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στις τεχνικές και ερμηνευτικές απαιτήσεις του φωνητικού μέρους σε έργα του μουσικού θεάτρου του 20ού αιώνα, η παραγωγή του οποίου χαρακτηρίζεται από μία τεράστια παλέτα τεχνικών εκφοράς του ήχου και του λόγου, όπως Sprechgesang, χρήση φαλσέτο, φώνηση με εισπνοή, φώνηση με αέρα, παραγωγή υπερτόνων, ουρλιαχτό, κ.α. όπως και εκτέλεσης μη φωνητικών ήχων. To μάθημα απευθύνεται σε σπουδαστές μουσικολογίας, σπουδαστές λυρικού τραγουδιού, χορωδούς, συνθέτες και σε κάθε ενδιαφερόμενο για τη μελέτη των μορφών και τη δραματουργία του μουσικού θεάτρου του 20ού αιώνα καθώς και σε κάθε ενδιαφερόμενο για τη μελέτη της τεχνικής και της πρακτικής ερμηνείας του τραγουδιού γενικότερα. Επιπλέον το μάθημα απευθύνεται και σε πιανίστες με ενδιαφέρον στη συνοδεία τραγουδιστών (Korrepetition).
Λέξεις Κλειδιά
Μουσικό θέατρο, Όπερα, Φωνητική αγωγή
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων200,7
Φροντιστήριο160,5
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων160,5
Συγγραφή εργασίας / εργασιών260,9
Καλλιτεχνική δημιουργία301
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών στα ελληνικά γίνεται με βάση την: • παρουσία του φοιτητή στο μάθημα • συμμετοχή στην πρακτική άσκηση • επιτυχή εφαρμογή θεωρητικής και πρακτικής γνώσης στην προφορική παρουσίαση
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
i. Balme, C. (2008). The Cambridge introduction to theatre studies. Cambridge University Press. Dahlhaus, C. (1983). Vom Musikdrama zur Literaturoper: Aufsätze zur neueren Operngeschichte. München und Salzburg: Musikverlag Katzbichler. Dahlhaus, C. (1989). What is a Musical Drama?. Cambridge Opera Journal, 1 (2), 95‐111 (μετάφραση Whittall, M.). Greenwald. H. M. (Εd.) (2014). The Oxford Handbook of Opera. Oxford, New York: Oxford University Press. Lindenberger, H. (1998). Opera in History from Monteverdi to Cage. Stanford Univ. Press. Pfister, M. (2000). The Theory and Analysis of Drama. Cambridge: Cambridge University Press (μετάφραση Halliday, J. από το γερμανικό πρωτότυπο Pfister, M. (1977). Das Drama. München: Fink). ii. Cambridge Opera Handbooks, Cambridge University Press.     Εκδόσεις του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Grove Music Online, Oxford Music Online. Sadie, S. (Ed.) (1992). The New Grove Dictionary of Opera. New York: Grove's Dictionaries of Music. The book of 101 opera librettos: complete original language texts with English translations, New York: Black Dog & Leventhal Publishers, 1996.
Τελευταία Επικαιροποίηση
14-03-2021