Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα αποσκοπεί στο να διδαχθούν οι φοιτητές/-ήτριες το πλαίσιο και τους άξονες της παιδαγωγικής επιστήμης, να γνωρίσουν και να κατανοήσουν τη σύνδεση της Παιδαγωγικής με τη Διδακτική και Μεθοδική και να μυηθούν στην πλούσια προβληματική του έργου του παιδαγωγού γενικά και ειδικότερα του καθηγητή Φ.Α. Επιπλέον, στα πλαίσια του μαθήματος εξετάζονται και θέματα που αφορούν –μεταξύ άλλων-, στην αξιολόγηση των μαθητών/τριών, τη συνεκπαίδευση, το παιχνίδι, καθώς και σε παιδαγωγικά ζητήματα που αφορούν στον αθλητικό συναγωνισμό και την απόδοση, και στην προσέγγιση και ερμηνεία φαινομένων που απαντώνται στο χώρο του (πρωτ)αθλητισμού.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής /-ήτρια θα είναι σε θέση να:
α) Γνωρίζει τις βασικές συνιστώσες της παιδαγωγικής διαδικασίας (δηλ. θέματα διδασκαλίας και μάθησης) καθώς επίσης και τα χαρακτηριστικά των πρωταγωνιστών αυτής της διαδικασίας (δάσκαλος, μαθητής)
β) Έχει επιστημονική κατάρτιση και είναι ικανός στην πράξη να λειτουργήσει ως αποτελεσματικός παιδαγωγός εντός του εκπαιδευτικού πλαισίου και γενικότερα σε χώρους αγωγής των παιδιών.
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Εισαγωγή στην Παιδαγωγική: Βασικές έννοιες και αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης, κλάδοι της Παιδαγωγικής, μέθοδοι έρευνας της παιδαγωγικής επιστήμης.
2. Παιδαγωγική διαδικασία: δομικά γνωρίσματα, προϋποθέσεις, παιδαγωγικό ζεύγος
3. Ιστορική εξέλιξη του φαινομένου της αγωγής. Προσέγγιση του όρου της φυσικής αγωγής. Διαχρονικοί παράγοντες που καθιστούν την αγωγή αναγκαία και δυνατή
4. Γενικά στοιχεία για το/τη μαθητή/-ήτρια: Σημεία καμπές στη μαθητική σταδιοδρομία, προτιμήσεις μαθητών, παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική επίδοση, οι «δύσκολοι» μαθητές
5. Αναπτυξιακά στοιχεία για το/τη μαθητή/-ήτρια: Βασικά χαρακτηριστικά της νοητικής, ψυχο-κοινωνικής και κινητικής ανάπτυξης μαθητών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
6. Ο Εκπαιδευτικός: Προσωπικότητα, τυπολογίες εκπαιδευτικών, χαρακτηριστικά ιδανικού δασκάλου, ρόλος, βασικές προϋποθέσεις του εκπαιδευτικού
7. Σκοποί και μέσα αγωγής και μάθησης/Αναλυτικά Προγράμματα φυσικής αγωγής
8. Το παιχνίδι ως παιδαγωγική διαδικασία και η αγωγή για μια δια βίου άσκηση
9. Πρωταθλητισμός για παιδιά από τη σκοπιά της Παιδαγωγικής
10. Τα κίνητρα και η παρακίνηση στη Φυσική Αγωγή / Ανάπτυξη ενός θετικού κλίματος κινήτρων
11. Η διάγνωση, η μέτρηση και η αξιολόγηση ως παιδαγωγικές διαδικασίες
12. Παιδί, άσκηση και ηθική ανάπτυξη
13. Έλεγχος και διοίκηση της τάξης / Αντιμετώπιση και διαχείριση των κρίσεων στη σχολική τάξη
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
- Τσορμπατζούδης, Χ. (2003). Εξελικτική και διδακτική προσέγγιση της Φυσικής Αγωγής στο σχολείο. Θεσσαλονίκη: Χριστοδουλίδης.
- Gallahue, David L. (2002). Αναπτυξιακή Φυσική Αγωγή για τα σημερινά παιδιά. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
- Παπαϊωάννου Α., Θεοδωράκης Γ., & Γούδας Μ. (2003). Για μια καλύτερη διδασκαλία της Φυσικής Αγωγής. Θεσσαλονίκη: Χριστοδουλίδης.