Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση
να κατανούν τις βασικές έννοιες, αρχές και μεθόδους της Μουσειοπαιδαγωγικής
να αντιλαμβάνονται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της μάθησης στο μουσείο
να αξιολογούν δραστηριότητες και υλικό από μουσεία και χώρους πολιτισμικής αναφοράς και
να σχεδιάζουν, να υλοποιούν και να αξιολογούν ένα μουσειοπαιδαγωγικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντικείμενο του μαθήματος είναι η θεωρητική και εκπαιδευτική προσέγγιση των χώρων πολιτιστικής κληρονομιάς (μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία, εκθέσεις κτλ.) με στόχο οι μελλοντικοί εκπαιδευτικοί να μπορούν να αξιοποιήσουν τα στοιχεία αυτά στην σχολική τάξη για την πνευματική ανάπτυξη των παιδιών νηπιακής και πρώτης σχολικής ηλικίας και για την προώθηση του τρόπου σκέψης τους.
Για το λόγο αυτό γίνεται αρχικά μια συνοπτική παρουσίαση της ιστορικής εξέλιξης του Μουσείου και των αντιλήψεων που αναπτύχτηκαν κατά εποχές γύρω από την κοινωνική και εκπαιδευτική λειτουργία του ανάλογα με τις ιστορικές συνθήκες.
Εξετάζεται επίσης το θεωρητικό και μεθοδολογικό πλαίσιο της μουσειοπαιδαγωγικής προσέγγισης με ανάλογες πρακτικές εφαρμογές στους χώρους και επιτόπιες ασκήσεις, η λειτουργία και συνεργασία Μουσείου, Σχολείου και γονέων, η χρήση της τοπικής ιστορίας, της διαπολιτισμικής αγωγής και ιδιαίτερα η χρήση της τεχνολογίας.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Νίκη Νικονάνου, Κ.Κασβίκης Εκπαιδευτικά ταξίδιαστο χρόνο. Εμπειρίες και ερμηνείες του Παρελθόντος, Εκδ.Πατάκη, Αθήνα 2008
Μουσεία και Εκπαίδευση, (επιμ. Μπίλη Βέμη, Ειρήνη Νάκου), εκδ.Νήσος, Αθήνα 2010
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ενδεικτικά:
Ν. Νικονάνου, «Μουσειοπαιδαγωγική. Από τη θεωρία στην πράξη», εκδ. Πατάκη, Αθήνα 2010
Σ. Ταμπάκη, Η πολιτιστική κληρονομιά μας σήμερα, εκδ. Α.Αλτιντζή, Θεσσαλονίκη 2011
Ε. Νάκου, «Μουσεία: Εμείς τα πράγματα και ο πολιτισμός», εκδ. Νήσος, Αθήνα 2001
Γ. Κόκκινος, Ε. Αλεξάκη (επιμ.), «Διεπιστημονικές προσεγγίσεις στη Μουσειακή Αγωγή», εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα 2002
E. Hooper-Greenhill, «Museum and education: Purpose, Pedagogy, Performance», Routledge, 2007