ΜΟΥΣΕΙΑΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜΟΥΣΕΙΑΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ / MUSEUM EDUCATION
ΚωδικόςΥΒ.1.026
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΧαρίκλεια Κανάρη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID80003422

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜΟΥΣΕΙΑΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2017 – 2018
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600114837
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση να κατανούν τις βασικές έννοιες, αρχές και μεθόδους της Μουσειοπαιδαγωγικής να αντιλαμβάνονται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της μάθησης στο μουσείο να αξιολογούν δραστηριότητες και υλικό από μουσεία και χώρους πολιτισμικής αναφοράς και να σχεδιάζουν, να υλοποιούν και να αξιολογούν ένα μουσειοπαιδαγωγικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντικείμενο του μαθήματος είναι η θεωρητική και εκπαιδευτική προσέγγιση των χώρων πολιτιστικής κληρονομιάς (μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία, εκθέσεις κτλ.) με στόχο οι μελλοντικοί εκπαιδευτικοί να μπορούν να αξιοποιήσουν τα στοιχεία αυτά στην σχολική τάξη για την πνευματική ανάπτυξη των παιδιών νηπιακής και πρώτης σχολικής ηλικίας και για την προώθηση του τρόπου σκέψης τους. Για το λόγο αυτό γίνεται αρχικά μια συνοπτική παρουσίαση της ιστορικής εξέλιξης του Μουσείου και των αντιλήψεων που αναπτύχτηκαν κατά εποχές γύρω από την κοινωνική και εκπαιδευτική λειτουργία του ανάλογα με τις ιστορικές συνθήκες. Εξετάζεται επίσης το θεωρητικό και μεθοδολογικό πλαίσιο της μουσειοπαιδαγωγικής προσέγγισης με ανάλογες πρακτικές εφαρμογές στους χώρους και επιτόπιες ασκήσεις, η λειτουργία και συνεργασία Μουσείου, Σχολείου και γονέων, η χρήση της τοπικής ιστορίας, της διαπολιτισμικής αγωγής και ιδιαίτερα η χρήση της τεχνολογίας.
Λέξεις Κλειδιά
Μουσειοπαιδαγωγική, προσχολική-δημοτική εκπαίδευση, πολιτιστική κληρονομιά
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
  • επισκέψεις σε μουσεία
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Άσκηση Πεδίου351,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων602,4
Φροντιστήριο160,6
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Στη διάρκεια του εξαμήνου: • Μελέτη και παρουσίαση θεωρητικών κειμένων και εφαρμογών από τη βιβλιογραφία • Παρατήρηση και παρουσίαση εκπαιδευτικών προγραμμάτων ή άλλων εκπαιδευτικών δράσεων σε μουσεία της Θεσσαλονίκης. Τελική αξιολόγηση: • Γραπτή εργασία. Σε όλες τις περιπτώσεις οι φοιτητές/τριες εργάζονται σε μικρές ομάδες και αξιολογούνται τόσο ομαδικά όσο και ατομικά, στο πλαίσιο της ομάδας.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Νίκη Νικονάνου, Κ.Κασβίκης Εκπαιδευτικά ταξίδιαστο χρόνο. Εμπειρίες και ερμηνείες του Παρελθόντος, Εκδ.Πατάκη, Αθήνα 2008 Μουσεία και Εκπαίδευση, (επιμ. Μπίλη Βέμη, Ειρήνη Νάκου), εκδ.Νήσος, Αθήνα 2010
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ενδεικτικά: Ν. Νικονάνου, «Μουσειοπαιδαγωγική. Από τη θεωρία στην πράξη», εκδ. Πατάκη, Αθήνα 2010 Σ. Ταμπάκη, Η πολιτιστική κληρονομιά μας σήμερα, εκδ. Α.Αλτιντζή, Θεσσαλονίκη 2011 Ε. Νάκου, «Μουσεία: Εμείς τα πράγματα και ο πολιτισμός», εκδ. Νήσος, Αθήνα 2001 Γ. Κόκκινος, Ε. Αλεξάκη (επιμ.), «Διεπιστημονικές προσεγγίσεις στη Μουσειακή Αγωγή», εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα 2002 E. Hooper-Greenhill, «Museum and education: Purpose, Pedagogy, Performance», Routledge, 2007
Τελευταία Επικαιροποίηση
17-01-2018