ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ / THEMES IN THE HISTORY OF ANATOLIA’S HELLENISM
ΚωδικόςΙΕΑ401
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280004482

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2017 – 2018
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600115121

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΦιλοσοφική (Νέα)
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 111 (131)
ΗμερολόγιοThursdsay 18:30 to 21:00
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα. Συνιστάται ωστόσο το εν λόγω μάθημα να επιλέγεται από φοιτητές που έχουν ολοκληρώσει το 2ο έτος φοίτησης (μετά το Δ΄ εξάμηνο σπουδών).
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Να γνωρίσουν τη νεότερη ιστορία του Ελληνισμού του Πόντου, να εξοικειωθούν με τη σχετική βιβλιογραφία και τους χάρτες της περιόδου.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Θέματα της Ιστορίας του Ελληνισμού της Ανατολής. Η περίοδος των μεταρρυθμίσεων και της ευρωπαϊκής οικονομικής διείσδυσης στον Πόντο (19ος - αρχές 20ού αι.) Το μέλλον και η τύχη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ουσιαστικά καθορίστηκαν στον 19ο αιώνα, όταν οι Μ. Δυνάμεις επέβαλαν στον σουλτάνο την εφαρμογή ενός φιλόδοξου προγράμματος διοικητικών μεταρρυθμίσεων και ρηξικέλευθων αλλαγών (Τανζιμάτ). Οι μεταρρυθμίσεις αυτές ήταν ευνοϊκές για το χριστιανικό στοιχείο της Αυτοκρατορίας, επειδή, παρά τις αντιδράσεις της μουσουλμανικής ελίτ, δημιουργήθηκαν συνθήκες για οικονομική και κοινωνική άνοδο. Στόχος του μαθήματος είναι να εξετάσει αφενός τη ζωή του Ελληνισμού του Πόντου κατά την περίοδο εκείνη στις ποικίλες εκφάνσεις του και αφετέρου τη διείσδυση των Μεγάλων Δυνάμεων στον Πόντο. 1η εβδομάδα Εισαγωγή. Ενότητες και Στόχοι μαθήματος. Πληροφορίες για τις υποχρεώσεις των φοιτητών, την ύλη και τις εξετάσεις. Προαιρετικές εργασίες και βαθμολόγησή τους. Αναφορά στη σημασία των πηγών και στα σημαντικότερα Αρχεία. Ιστοριογραφική Προσέγγιση. 2η εβδομάδα Η Οθωμανική Αυτοκρατορία και οι διομολογήσεις. Ανατολικό Ζήτημα 3η εβδομάδα Οι Οθωμανικές Μεταρρυθμίσεις (Τανζιμάτ) 4η εβδομάδα Το Οικουμενικό Πατριαρχείο και οι Εθνικοί Κανονισμοί. Μητροπόλεις του Πόντου 5η εβδομάδα Σχέσεις Οθωμανικής Αυτοκρατορίας με τσαρική Ρωσία 6η εβδομάδα Οι Γάλλοι στον Πόντο 7η εβδομάδα Η Μ. Βρετανία κυριαρχεί εμπορικά στον Πόντο 8η εβδομάδα Η ιταλική παρουσία στον Πόντο 9η εβδομάδα Γερμανία και Οθωμανική Αυτοκρατορία. Σιδηρόδρομοι και Μεταλλεία 10η εβδομάδα Εμπόριο και αστικά κέντρα (Παιδεία-Κοινωνία) 11η εβδομάδα Οι ιεραποστολές στον Πόντο 12η εβδομάδα Οι Αρμένιοι του Πόντου. Άλλοι σύνοικοι λαοί 13η εβδομάδα Το Κίνημα των Νεοτούρκων και ο Ελληνισμός του Πόντου. Ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος και οι συνέπειές του. Η στάση των ευρωπαϊκών Δυνάμεων. Γενοκτονία - "Έξοδος" Επισκόπηση της ύλης του μαθήματος
Λέξεις Κλειδιά
Πόντος, Έλληνες του Πόντου, Οθωμανική Αυτοκρατορία, Μ. Θάλασσα, Προξενεία, Μ. Δυνάμεις, Ανατολικό Ζήτημα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
  • επισκέψεις σε Αρχεία, Βιβλιοθήκες, Μουσεία
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση ΗΥ και άλλων Μέσων για τη Διδασκαλία Χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και ιστοσελίδας για την επικοινωνία και την ενημέρωση των φοιτητών.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις1173,9
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων301
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων150,5
Συγγραφή εργασίας / εργασιών150,5
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1806
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνται με γραπτές εξετάσεις: ερωτήσεις σύντομης και εκτεταμένης απάντησης, πολλαπλής επιλογής, ασκήσεις σε χάρτη. Προαιρετική είναι η εκπόνηση ατομικής εργασίας (παρουσίαση βιβλίου σχετικού με το αντικείμενο του μαθήματος) με την υποχρέωση παρουσίασής της μέσα στην αίθουσα και παράδοσης γραπτής μορφής.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Κυριάκος Στ. Χατζηκυριακίδης, Το Ελντοράντο της Ανατολής. Η διείσδυση των ευρωπαϊκών εταιρειών στα μεταλλεία της Μικράς Ασίας (1861-1923), εκδόσεις Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2008
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Άρτ. Ξανθοπούλου-Κυριακού – Ευρ. Γεωργανόπουλος – Κυρ. Χατζηκυριακίδης, Οι Έλληνες του Πόντου και η Οθωμανική Αυτοκρατορία (1461-1923), Αρχείον Πόντου – Παράρτημα 36, Επιτροπή Ποντιακών Μελετών, Αθήνα 2015. Κυριάκος Στ. Χατζηκυριακίδης, «Η Οικονομία του βιλαετίου Τραπεζούντας μέσα από τις εμπορικές εκθέσεις του Βρετανού προξένου Alfred Biliotti (1873-1885)», Πρακτικά Γ΄ Διεθνούς Συνεδρίου Ποντιακών Ερευνών, University Studio Press, υπό έκδοση. Ι. Κ. Χασιώτης (επιμ.), Οι Έλληνες της Ρωσίας και της Σοβιετικής Ένωσης, Θεσσαλονίκη 1997. Ευριπίδης Γεωργανόπουλος, Το Νεοτουρκικό Κίνημα και οι επιπτώσεις του στον Ελληνισμό του Πόντου 1908-1914, εκδ. Αφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2001. Ι. Κ. Χασιώτης, Οι ευρωπαϊκές Δυνάμεις και η Οθωμανική Αυτοκρατορία (15ος – αρχές 19ου αι.), Θεσσαλονίκη 1976 (Θεσσαλονίκη 2005, εκδόσεις ΒΑΝΙΑΣ). Α. Üner Turgay, “Ottoman British Trade through Southeastern Black Sea Ports during the Nineteenth Century”, στο Économie et Sociétés dans l’ Empire Ottoman (fin du XVIIIe-Début du XXe siècle), επιμ. Jean-Louis Bacqué Grammont – Paul Dumont, Centre National de la Recherche Scientifique, Παρίσι 1983, σ. 297-315. Charles Issawi, The Economic History of Turkey, 1800-1914, The University of Chicago Press, Σικάγο 1980. Musa Şaşmaz, Ingiliz Belgelerine Göre Trabzon Vilayeti Ticari Raporlarι, 1830-1914 (Trade Reports of the Trebizond Province on British Documents, 1830-1914), v. 1-3, Türk Tarih Kurumu, Άγκυρα 2014. Fuat Dundar, Ο Κώδικας της Σύγχρονης Τουρκίας. Η Μηχανική των Εθνοτήτων της «Ένωσης και Προόδου» (1913-1918), Ν. Ουζούνογλου κ.ά. (μτφρ.-επιμ.), Αθήνα 2014. Özgür Yιlmaz, “Victor Fontanier’nin Trabzon Konsolosluğu (1830-1832)”, Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi (OTAM) 35 (2014), 153-195. Johann Manzenreiter, Die Bagdadbahn, Studienverlag N. Brockmeyer, Μπόχουμ 1982. Jacques Thobie, Intérêts et impérialisme français dans l' Empire ottoman, 1895-1914, Παρίσι 1977. Θεοδόσης Αρ. Κυριακίδης, Η θρησκευτική διείσδυση της Δύσης στην Ανατολή. Οι Ρωμαιοκαθολικές ιεραποστολές στον Πόντο, Θεσσαλονίκη 2018.
Τελευταία Επικαιροποίηση
22-02-2018