ΠΕΖΟΣ ΛΟΓΟΣ: ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΒΡΑΧΕΙΑΣ ΦΟΡΜΑΣ (ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟ)

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΕΖΟΣ ΛΟΓΟΣ: ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΒΡΑΧΕΙΑΣ ΦΟΡΜΑΣ (ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟ) / PROSE: SHORT STORIES (WORKSHOP)
ΚωδικόςΔΓΥΒ.004
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΕπιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑνδρέας Καρακίτσιος
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600000689

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΕΖΟΣ ΛΟΓΟΣ: ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΒΡΑΧΕΙΑΣ ΦΟΡΜΑΣ (ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟ)
Ακαδημαϊκό Έτος2017 – 2018
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600117141
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1. H γνωστική μύηση των σπουδαστών στη διαθέσιμη πρωτογενή ύλη 2. Η μεθολογική άσκηση με όργανο κύρια εργαλεία θεωρητικής προσέγγισης και ανάλυσης των σύντομων μορφών πεζού λόγου. 3. Κατά τη διδασκαλία συγκεκριμένων κειμένων επιδιώχθηκε και επιτεύχθηκε η δημιουργική συμμετοχή των σπουδαστών, με ερωτήσεις, παρατηρήσεις και κριτική αξιολόγηση των μεθόδων προσέγγισης. 4. Μύηση στη σύνθεση και γραφή των μικροδιηγημάτων ( μικροιστορία, Μπονζάι) Η τελική αξιολόγηση, από την πλευρά του διδάσκοντα, θα λάβει υπόψη και την επίδοση των σπουδαστών σε ατομικές γραπτές εργασίες τους πάνω σε συγκεκριμένα μικρού μεγέθους διηγήματα του Αλ. Παπαδιαμάντη (τέλη 19oυ- αρχές 20ου αι.), εργασίες στις οποίες, πέρα από την επισήμανση και τον σχολιασμό στοιχείων αφηγηματολογικής ανάλυσης και ερμηνείας, ζητήθηκε ο καταρτισμός περιλήψεων πλοκής και η δημιουργική γραφή μικροδιηγήσεων με αφετηρία τα συγκεκριμένα διηγήματα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχος του μαθήματος ήταν η θεωρητική εισαγωγή και η πρακτική άσκηση στις βραχείες μορφές (φόρμες) του πεζού λόγου, έως και το μέγεθος του διηγήματος και η δημιουργική σύνθεση ανάλογων αφηγηματικών κειμένων. Ύστερα από αφηγηματολογική εισαγωγή, η οποία στηρίχθηκε κυρίως στην παρουσίαση και ανάλυση των λεγόμενων «απλών μορφών» λόγου (Θρύλος/Παράδοση, Σάγκα/Eποποιία, Μύθος, Αίνιγμα, Γνωμικό, Περίπτωση/Περιστατικό, Αξιομνημόνευτο, Παραμύθι, Αστείο/Ευφυολόγημα), με βάση κυρίως τις ιστορικο-ειδολογικές και μορφολογικές αναλύσεις των André Jolles και Vl. Propp, το μάθημα προχώρησε αφενός σε μια ιστορικογραμματολογική και ερμηνευτική παρουσίαση των γνωστών «σύντομων μορφών» πεζού λόγου της Νεοελληνικής Γραμματείας (από τα τέλη του 14ου αιώνα έως σήμερα) με βάση έγκυρες ανθολογίες, εκδόσεις παραδοσιακών και νεοτερικών λαογραφικών ή λογοτεχνικών κειμένων και πανεπιστημιακά διδακτικλα εγχειρίδια (π.χ. R. Scholes, κ.ά.), αφετέρου σε σχολιασμένες αναγνώσεις και ασκήσεις ανάλυσης συγκεκριμένων ειδών πεζού λόγου, με έμφαση στον μύθο, τον παροιμιόμυθο, το παραμύθι, την παραδειγματική διήγηση (exemplum), το νεοτερικό (υπερρεαλιστικό κτλ.) «πεζό ποίημα», το αφηγηματικό «ανάγνωσμα», την ονειρική διήγηση και το σύντομο διήγημα. Το μάθημα στηρίχθηκε σε περιεκτική Επιλογή Βιβλιογραφίας και μεγάλο όγκο φωτοτυπημένου υλικού κειμένων, έγκαιρα διοχετευόμενο ηλεκτρονικά στις 17 σπουδάστριες και τον 1 σπουδαστή του μαθήματος. Σε δεύτερο επέιπεδο με τη βοήθεια των συγγραφέων /διδασκόντων έγινε συστηματική προσπαθεια σύνθεσης και γραφής κειμένων προσομοιάζοντα με τα παραπάνω είδη, μικροιστορίες, μπονζάι, διηγήματα.
Λέξεις Κλειδιά
Διήγημα, Μπονζάι, μικροιστορία, Αφηγηματολογία, λογοτεχνικός κανόνας, αφηγηματικές τεχνικές
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις37.5
Εργαστηριακή Άσκηση50
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων50
Φροντιστήριο50
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο75
Εκπόνηση μελέτης (project)25
Συγγραφή εργασίας / εργασιών50
Καλλιτεχνική δημιουργία37.5
Σύνολο375
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. Πεζογραφία, «Απλές μορφές» του λόγου, Αφηγηματολογία κτλ. α. Robert Scholes, Στοιχεία της πεζογραφίας, μετάφρ. Α. Παρίση, Θεσσαλονίκη, Κωνσταντινίδης, 1983. β. André Jolles, Einfache Formen. Légende, Sage, Mythe, Rätsel, Spruch, Kasus, Memorabile, Märchen, Witz [= Θρύλος/Παράδοση, Σάγκα/Eποποιία, Μύθος, Αίνιγμα, Γνωμικό, Περίπτωση/Περιστατικό, Αξιομνημόνευτο, Παραμύθι, Αστείο/Ευφυολόγημα], Τübingen, Max Niemeyer, 1930 (γαλλική μετάφρ. A. M. Buguet: Formes simples, Paris, «Seuil», 1972). γ. Franz K. Stanzel, Θεωρία της αφήγησης / Theorie des Erzählens, μετέφρ. Κ. Χρυσομάλλη-Henrich, Θεσσαλονίκη, «University Studio Press», 1999. δ. Massimo Peri, Δοκίμια αφηγηματολογίας, επιμ. Σ. Ν. Φιλιππίδης, Ηράκλειο, Πανεπιοστημιακές εκδόσεις Κρήτης, 1994. 2. Νεοελληνική Πεζογραφία (κείμενα περιόδου ώς το 1830) Γιώργος Κεχαγιόγλου, Πεζογραφική Aνθολογία. Aφηγηματικός γραπτός νεοελληνικός λόγος, τ. 1: Aπό τα τέλη του Bυζαντίου ώς τη Γαλλική Eπανάσταση, τ. 2: Aπό τη Γαλλική Eπανάσταση ώς τη δημιουργία του ελληνικού κράτους, Θεσσαλονίκη, Iνστιτούτο Nεοελληνικών Σπουδών [Ίδρυμα Mανόλη Tριανταφυλλίδη], 2001 (επανέκδ. με μικροδιορθώσεις 2003, ανατύπ. 2009, τελευταία διορθ. Ανατύπ. του τ. 1 2015). 3. Νεοελληνικός λαϊκός πεζός λόγος (μύθοι, παροιμίες, παραμύθια, παραδόσεις, παροιμιόμυθοι, ανέκδοτα) Δημήτριος Σ. Λουκάτος, Νεοελληνικά Λαογραφικά Κείμενα, Αθήνα, Ι. Ν. Ζαχαρόπουλος, 1957 [Βασική Βιβλιοθήκη, 48] 4. Μύθος α. Κ. Κ. Ruthven, Ο μύθος, μετάφρ. I. Ράλλη - Κ. Χατζηδήμου, Αθήνα, «Ερμής», 1988 [Η Γλώσσα της Κριτικής]. β. Ανδρόνικος Νούκιος & Γεώργιος Αιτωλός, Αισώπου Μύθοι, επιμ. Γ. Μ. Παράσογλου, Αθήνα, «Ερμής» - Εστία», 1993 και ανατυπώσεις [Νέα Ελληνική Βιβλιοθήκη]. 5. Μυθιστορία Dame Gillian Beer, Μυθιστορία, μετάφρ. Γ. Δ. Παπακωνσταντίνου, Αθήνα, «Ερμής», 1989 [Η Γλώσσα της Κριτικής]. 6. Παραμύθι α. Β. Γ. Προπ, Μορφολογία του παραμυθιού. Η διαμάχη με τον Κλωντ Λεβι-Στρώς και άλλα κείμενα, μετάφρ. Α. Παρίση, Αθήνα, Μ. Καρδαμίτσα, β´ έκδ. 1991, τελευταία ανατύπ. 2009. β. Χρυσούλα Χατζητάκη-Καψωμένου - Γ. Μ. Παράσογλου (επιμ.), Το νεοελληνικό λαϊκό παραμύθι, Θεσσαλονίκη, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών [Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη], 2001. 7. Διήγημα κτλ. α. Ian Reid, Το διήγημα, μετάφρ. Λ. Μεγάλου-Σεφεριάδη, Αθήνα, «Ερμής», 1988 [Η Γλώσσα της Κριτικής]. β. Χριστόφορος Μηλιώνης, Το διήγημα, Αθήνα, Σαββάλας, 2002. γ. Ελένη Μαρμαρινού - Σοφία Ντενίση (επιμ.), Ελληνική Εταιρεία Γενικής και Συγκριτικής Γραμματολογίας:,Το διήγημα στην ελληνική και στις ξένες λογοτεχνίες. Θεωρία - Γραφή - Πρόσληψη, Αθήνα, «Gutenberg», 2009. δ. Elizabeth Dipple, Πλοκή, μετάφρ. Κ. Ιορδανίδης, Αθήνα, «Ερμής», 1986 [Η Γλώσσα της Κριτικής]. 8. Πεζό ποίημα Άννα Κατσιγιάννη, Το πεζό ποίημα στη νεοελληνική γραμματεία. Γενεαλογία, διαμόρφωση και εξέλιξη του είδους (από τις αρχές ώς το 1930). Διδακτορική διατριβή, τ. 1-2, Θεσσαλονίκη, Α.Π.Θ., 2001. Βιβλιογραφία στις σσ. 350-393, Ανθολόγιο στις σσ. 395 κ.ε. (προσιτό διαδικτυακά: http://thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/13511#page/1/mode/2up) 9. Μικροδιήγημα, μικροδιήγηση (συνήθως όχι πάνω από 200 λέξεις) Απόστολος Λαμπρὀπουλος, «Σύντομες ιστορίες στο διαδίκτυο: Δημιουργική γραφή, παγκόσμια λογοτεχνία, θεωρία», στον τόμο Ελένη Μαρμαρινού - Σοφία Ντενίση (επιμ.), ό.π., 6γ, σσ. 564-579. Διαδικτυακοί τόποι για τρέχοντα κείμενα: http://www.fanfiction.net/ http://fanfiction-studies.net/ http://www.lexima.gr/lxm/forum/viewtopic.php?f=8&t=272 https://bonsaistoriesflashfiction.wordpress.com/page/2/ https://www.ianos.gr/sigxroni-paidiki-mikroafigisi-0244789.html#tab-description
Τελευταία Επικαιροποίηση
12-05-2016