Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτητές θα κατανοούν βαθύτερα την ιστορία της Ευρώπης, την κίνηση των ιδεών και τους ποικίλους τρόπους αλληλεπίδρασης μεταξύ φιλοσοφίας, πολιτικοκοινωνικού πεδίου, αισθητικών τάσεων και κοινωνικών πρακτικών. Θα προβαίνουν σε συσχετισμούς και συγκρίσεις, θα αντιλαμβάνονται την πολυπολιτισμικότητα που συνθέτει την Ευρώπη και τη διεπιστημονική προσέγγιση
Περιεχόμενο Μαθήματος
Mε αφετηρία τις θεωρίες της λογοτεχνίας του 20ού αιώνα (προϋποτίθεται η γνώση του περιεχομένου του μαθήματος ΓΣΓ 231) εξετάζεται η προϊστορία τους: από την αρχαιότητα (Ποιητική, Pητορική), αλλά και από τη φιλοσοφική αισθητική και την ιστορία των ιδεών στην Eυρώπη του 18ου και του 19ου αιώνα (Διαφωτισμός, Pομαντισμός, Θετικισμός). Έμφαση δίνεται στο κοινωνικό και οικονομικό πλαίσιο (Bιομηχανική Eπανάσταση).
Λέξεις Κλειδιά
Διαφωτισμός, Ρομαντισμός, Ρεαλισμός, Νεωτερικότητα, Γαλλική Επανάσταση, Εκβιομηχάνιση, αστική τάξη
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
• Immanuel Kant, «Απάντηση στο ερώτημα ‘Τι είναι διαφωτισμός;’» και Fr. Schiller, «Περί των ορίων του λόγου» στο: Τι είναι διαφωτισμός, μτρφ. Ν.Μ. Σκουτερόπουλος, Αθήνα: Κριτική 1989, σσ. 17-29 και 87-92
• Ντ’ Αλαμπέρ, Προεισαγωγικός Λόγος στην Εγκυκλοπαίδεια, μτφρ. Τιτίκα Δημητρούλια, εισαγωγή Πασχάλης Κιτρομηλήδης, Αθήνα: Πόλις 2005, σσ. 9-51 [=Eισαγωγή]
• Κ.Θ. Δημαράς, Νεοελληνικός Διαφωτισμός, Αθήνα: Ερμής 31983, σσ. 23-119
• René Wellek, Γερμανικός και Αγγλικός Ρομαντισμός. Μια προσέγγιση, μτφρ. Στέφανος Ροζάνης, Αθήνα: Έρασμος 1976
• Martin Travers, «Ρομαντισμός» στο: Εισαγωγή στη Νεότερη Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία, μτφρ. Ιωάννα Ναούμ-Μαρία Παπαηλιάδη, Αθήνα: Βιβλιόραμα 2005, σσ. 39-105
• Αλέξης Πολίτης, Ρομαντικά χρόνια. Ιδεολογίες και νοοτροπίες στην Ελλάδα του 1830-1880, Αθήνα: ΕΜΝΕ-Μνήμων 2008, σσ. 11-47