ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΗ / ECONOMY - NUMISMATICS
ΚωδικόςΑΚΛ214
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280004592

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2017 – 2018
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600117410
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Θα ήταν χρήσιμο να έχουν κατοχυρωθεί τα ΑΚΛ 101: Εισαγωγή στην Κλασική Αρχαιολογία και ΙΑΕ 101: Εισαγωγή στην Αρχαία Ελληνική Ιστορία.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα αποκτήσουν γενικές γνώσεις για την αρχαία ελληνική νομισματική και ειδικότερα τις αλλαγές που σηματοδότησε η επινόηση του νομίσματος σε σχέση με τις πρακτικές της προκερματικής περιόδου, τις πρώτες ύλες και τις τεχνικές παραγωγής νομισμάτων, την ιστορική διαδρομή του νομίσματος από τους αρχαϊκούς έως και τους ελληνιστικούς χρόνους, το ρόλο του νομίσματος στις οικονομίες και τις κοινωνίες του αρχαίου ελληνικού κόσμου. Επιπλέον, θα μπορούν να χρησιμοποιούν τα νομίσματα ως πηγή πληροφοριών για τη μελέτη και ερμηνεία της οικονομίας, της κοινωνίας, της ιδεολογίας, της θρησκείας και της τέχνης της εποχής τους.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Τα νομίσματα λόγω των πλεονεκτημάτων που παρουσιάζουν συγκριτικά με άλλα τεχνουργήματα του παρελθόντος -εκδίδονται από επίσημες αρχές, παράγονται σε μεγάλες ποσότητες, κατασκευάζονται από υλικό με αντοχή στο χρόνο, φέρουν παραστάσεις και επιγραφές- παρέχουν ένα πλούτο πληροφοριών για τη μελέτη και ερμηνεία της οικονομίας, της κοινωνίας, της ιδεολογίας, της θρησκείας και της τέχνης της εποχής τους. Το μάθημα παρουσιάζει τις αλλαγές που σηματοδότησε η επινόηση του νομίσματος σε σχέση με τις πρακτικές της προκερματικής περιόδου, τις πρώτες ύλες και τις τεχνικές παραγωγής νομισμάτων, την ιστορική διαδρομή του νομίσματος από τους αρχαϊκούς έως και τους ελληνιστικούς χρόνους, το ρόλο του νομίσματος στις οικονομίες και τις κοινωνίες του αρχαίου ελληνικού κόσμου. Εβδομάδα 1: Τι είναι νόμισμα; H εξέλιξη της Νομισματικής από την Αναγέννηση έως την ψηφιακή εποχή. Νομισματική ορολογία. Εβδομάδα 2: Προκερματικές μορφές χρήματος. Η επινόηση του νομίσματος. Εβδομάδα 3: Η έκδοση των νομισμάτων: πηγές μετάλλου, το νομισματοκοπείο, το μέγεθος των εκδόσεων, λόγοι κοπής νομίσματος. Εβδομάδα 4: Η ανάπτυξη της νομισματοκοπίας κατά την αρχαϊκή εποχή: νησιωτική και ηπειρωτική Ελλάδα. Εβδομάδα 5: Η ανάπτυξη της νομισματοκοπίας κατά την αρχαϊκή εποχή: Ιταλία και Σικελία. Εβδομάδα 6: Η νομισματοκοπία της Αθήνας (6ος-4ος αιώνας π.Χ.). Εβδομάδα 7: Νομισματοκοπίες στον ελλαδικό χώρο κατά την κλασική εποχή. Εβδομάδα 8: Το νόμισμα στην Περσική αυτοκρατορία. Εβδομάδα 9: Οι νομισματοκοπίες του Φιλίππου Β΄ και του Αλεξάνδρου Γ΄. Εβδομάδα 10: Οι νομισματοκοπίες των Διαδόχων του Αλεξάνδρου. Εβδομάδα 11: Οι νομισματοκοπίες των ελληνιστικών βασιλείων, των πόλεων και των κοινών. Εβδομάδα 12: Ο ελληνιστικός κόσμος και η Ρώμη. Εβδομάδα 13: Αρχαίοι ελληνικοί μύθοι και νόμισμα.
Λέξεις Κλειδιά
νομισματική, νόμισμα, νομισματοκοπία, νομισματοκοπείο, θησαυρός, κυκλοφορία, οικονομία, αρχαίος ελληνικός κόσμος
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις
Σύνολο
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Προφορική εξέταση: 100%. Κατά την εξέταση θα διερευνηθεί η απόκτηση και η κατανόηση των γνώσεων με το σχολιασμό εικόνων (φωτογραφίες νομισμάτων, σχέδια, κλπ) και την ανάπτυξη απόψεων. Για το λόγο αυτό η παρακολούθηση του μαθήματος –αν και δεν είναι υποχρεωτική- κρίνεται απαραίτητη.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Howgego, C. Η αρχαία ιστορία μέσα από τα νομίσματα. Μετάφραση: Μ. Ζαχαριάδου. Αθήνα, 2009. [Τίτλος πρωτοτύπου: Ancient History from Coins. London / New York, 1995].
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Carradice, I. – Price, M.J. Coinage in the Greek World. London, 1988. Franke, P.R. – Hirmer, M. Die griechischen Münzen. Münich, 1964. Jenkins, G.K. Ancient Greek Coins. London 1990. Kraay, C.M. Archaic and Classical Greek Coins. Berkeley / London, 1976. Kraay, C.M. – Hirmer, M. Greek Coins. London / New York, 1966. Mørkholm, O. Early Hellenistic Coinage. Cambridge, 1991. Nicolet-Pierre, H. Numismatique grecque. Paris, 2002. Rebuffat, F. La monnaie dans l’antiquité. Paris, 1996. Seltman, C.T. Greek Coins. London, 1955. Σταμπολίδης, Ν. Χρ. – Τσαγκάρη, Δ. – Τασούλας, Γ. (επιμ.). Χρήμα. Σύμβολα απτά στην αρχαία Ελλάδα. Αθήνα 2017.Τσαγκάρη, Δ. (επιμ.). Μύθος και Νόμισμα. Παραστάσεις, συμβολισμοί και ερμηνείες από την ελληνική μυθολογία. Αθήνα,2011. Τσαγκάρη, Δ. (επιμ.). Μύθος και Νόμισμα. Παραστάσεις, συμβολισμοί και ερμηνείες από την ελληνική μυθολογία. Αθήνα, 2011. Williams, J. (επιμ.). Χρήμα. Ιστορία. Μετάφραση: Μ. Κιτρόεφ – Α. Τζαμαλής. Αθήνα, 1997. [Τίτλος πρωτοτύπου: Money. A History. London 1997].
Τελευταία Επικαιροποίηση
09-01-2018