Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1.Να αποκτήσουν οι φοιτητές/τριες γνώση των βασικών αρχών και μοντέλων της ψυχολογίας της διά βίου ανάπτυξης και του γήρατος.
2.Να αποκτήσουν οι φοιτητές/τριες την ικανότητα να αναγνωρίζουν και να περιγράφουν τα είδη των αλλαγών που συμβαίνουν στο γνωστικό σύστημα και ιδιαιτέρως, στη μνήμη, προϊούσης της ηλικίας.
3.Να έρθουν οι φοιτητές/τριες σε επαφή με ηλικιωμένα άτομα και να εκπαιδευτούν στη χορήγηση βασικών ψυχομετρικών δοκιμασιών σε ηλικιωμένους.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές στις έννοιες και τις μεθόδους της γηροψυχολογίας, και επικεντρώνεται σε πλευρές της διεργασίας του γήρατος που συνδέονται με τη γνωστική λειτουργικότητα. Δίνεται έμφαση (α) στις κύριες θεωρητικές προσεγγίσεις του γήρατος (βιολογικές και ψυχοκοινωνικές), (β) στη γήρανση του πληθυσμού και τη σχέση της με το γνωστικό γήρας, και (γ) στις διαστάσεις του γνωστικού γήρατος (προσοχή, μνήμη, εκτελεστικές λειτουργίες, λύση προβλημάτων, ειδική γνώση, μάθηση), καλύπτοντας ζητήματα σχετικά με την πορεία μεταβολής και τη μέτρησή τους. Επίσης, εξετάζονται θέματα που αφορούν τη σχέση του γνωστικού γήρατος με κοινωνικο-πολιτισμικούς παράγοντες, με αισθητηριακές και σχετικές με την υγεία μεταβολές, και με την άνοια. Οι ασκήσεις προϋποθέτουν συνεργασία 2-3 φοιτητών/τριών. Περιλαμβάνουν (α) γραπτή παρουσίαση ενός θέματος με σκοπό τη βαθύτερη κατανόηση της σχετικής γνώσης, (β) εκτέλεση μικρής έρευνας, (γ) προφορική παρουσίασή της (PowerPoint) και (δ) γραπτή παρουσίασή της υπό μορφή πόστερ. Οι εργασίες καλύπτουν το 40% της βαθμολογίας. Το υπόλοιπο καλύπτεται από εξετάσεις σε όλη την ύλη του μαθήματος.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
-Hofer, S. & Alwin, D. (eds.)(2008). Handbook of Cognitive Aging: Interdisciplinary perspectives. Thousand Oaks, California, U.S.: Sage.
-Fernandez-Ballesteros, R. (ed.) (2007). Geropsychology: European perspectives for an aging world. Goettingen, Germany: Hogrefe & Huber.
-Johnson, M. H., & de Haan, M. (2011). Developmental Cognitive Neuroscience (3rd ed.). Chichester, West Sussex, UK: Wiley-Blackwell.
-Bengtson, V., Gans, D., Putney, N., & Silverstein, M. (eds.) (2009). Handbook of theories of aging (2nd ed.). New York, U.S.A.: Springer.