Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο σεμινάριο αυτό γίνεται ανάλυση των θεωριών που σχετίζονται με ζητήματα διαμόρφωσης της εκπαιδευτικής πολιτικής. Εντοπίζονται οι βασικοί κοινωνικοί, οικονομικοί, ιδεολογικοί και πολιτικοί παράγοντες που συμβάλλουν στη σύλληψη, επεξεργασία και υλοποίηση εκπαιδευ-τικών προγραμμάτων. Αναλύονται οι σημαντικότεροι φορείς που ενεργοποιούνται για τη δια-μόρφωση της εκπαιδευτικής πολιτικής και οι δυναμικές της αλλαγής και της συντήρησης που αναπτύσσονται απέναντι στις νέες εκπαιδευτικές προσπάθειες. Εξετάζονται, ειδικότερα, παραδειγματικές περιπτώσεις εφαρμογής μεταρρυθμιστικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων στην Ελλάδα, διαχρονικά, από την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους (1830) έως τις αρχές της μεταπολίτευσης (1974), η στοχοθεσία, η εφαρμογή και οι επιπτώσεις τους τόσο στη δομή του εκπαιδευτικού συστήματος όσο και στους εμπλεκόμενους με την εκπαίδευση φορείς –μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς, παιδαγωγούς, πολιτικούς. Θίγονται θέματα όπως η πρόσβαση στην εκπαίδευση, η μαζικοποίηση της εκπαίδευσης, η επιλογή του σχολείου, η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στη δημόσια εκπαίδευση, η τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση ως δεύτερο-παράλληλο δίκτυο εκπαίδευσης κ.λπ.
Ειδικότερα, στο σεμινάριο αυτό οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα γνωρίσουν τη γλωσσοεκπαιδευτική μεταρρύθμιση της περιόδου 1917-1920 και θα έρθουν σε επαφή με πολλαπλές πηγές (νομοθετικά κείμενα, εφημερίδες, φωτογραφικό υλικό κ.λπ.) για την αναπαράσταση του ιστορικού φαινομένου, τις οποίες θα κληθούν να προσεγγίσουν με δύο, κυρίως, μεθοδολογικά ‘παραδείγματα’ ανάλυσης και ερμηνείας, την ιστορική-ερμηνευτική μέθοδο και την ποιοτική ανάλυση περιεχομένου, με κριτήριο κάθε φορά τη μορφή του προς εξέ-ταση υλικού.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Σ. Ηλιάδου-Τάχου, Δ. Μαυροσκούφης, Γ. Μπέτσας, Β. Φούκας, Δ. Χαραλάμπους (επιμ.) (2018), Εκατό χρόνια από τη γλωσσοεκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1917, Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Κυριακίδη. ISBN: 978-960-599-245-3.
Σ. Μπουζάκης (επιμ.) (20074). Εκπαιδευτικές Μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα, τόμ. 1: Εκπαιδευτικές Μεταρρυθμίσεις 1913-1929. Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Γενική και Τεχνικοεπαγγελματική Εκπαίδευση. Εισηγητικές εκθέσεις εκπαιδευτικών νομοσχεδίων. Συζητήσεις στη Βουλή – Σχόλια, Αθήνα: Gutenberg. ISBN: 978-960-01-0528-6.