Γνώση και διακυβέρνηση στα σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης και εκπαιδευτικής πολιτικής

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΓνώση και διακυβέρνηση στα σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης και εκπαιδευτικής πολιτικής / Knowledge and governance in conteporary learning enviroments and educational policy making
ΚωδικόςΠ3015
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑντιγόνη Σαρακινιώτη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600014891

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 47
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΦιλοσοφίαΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΥποχρ. Κατ΄ Επιλογήν ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΓνώση και διακυβέρνηση στα σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης και εκπαιδευτικής πολιτικής
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600119224

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΣχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 7 (108)
ΗμερολόγιοFriday 11:00 to 13:30
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Oι φοιτητές/τριες μετά το τέλος του μαθήματος αναμένεται να είναι σε θέση να: • Κατανοούν την προβληματική και τα επιχειρήματα της κριτικής ανάλυσης της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής και των δυνατοτήτων που δίνει για την αποτίμησή τους αναφορικά με το ρόλο που αποδίδουν στη σύγχρονη εκπαίδευση για τα άτομα και την κοινωνία. • Γνωρίζουν τις βασικές προσεγγίσεις ανάλυσης λόγου και το εύρος των εφαρμογών τους στην ανάλυση εκπαιδευτικών ζητημάτων. • Γνωρίζουν τις κύριες έννοιες των προσεγγίσεων αυτών και να έχουν θεμελιώσει βασικές ικανότητες για την αξιοποίησή τους προκειμένου να θέτουν ερωτήματα και να επιχειρηματολογούν σε σχέση με συναφή θέματα. • Κατανοούν τη σημασία της ευρωπαϊκής πολιτικής ως ένα κομβικό πυλώνα διαμόρφωσης του ρόλου και των λειτουργιών της σύγχρονης εκπαίδευσης. • Επιδεικνύουν συστηματική γνώση των ευρωπαϊκών πολιτικών για την εκπαίδευση και την εξέλιξή τους την περίοδο μετά το 2000. • Εμβαθύνουν στην κριτική ανάλυση των διαδικασιών διαμόρφωσης, διάχυσης και εφαρμογής εργαλείων και μεθοδολογιών για την προώθηση εκπαιδευτικών αλλαγών σε ευρωπαϊκό, παγκόσμιο και εθνικό/ τοπικό επίπεδο με αναφορά στα ειδικά θέματα μελέτης του μαθήματος. • Επιδεικνύουν βασικές ικανότητες εντοπισμού πρωτογενών πηγών ανάλυσης γύρω από επίμαχα ζητήματα εκπαιδευτικής πολιτικής και πρακτικής. • Διακρίνουν τα επίμαχα θέματα πολιτικής και την πορεία της εξέλιξής τους στο ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον. • Χειρίζονται με επάρκεια τη βασική βιβλιογραφία του συγκεκριμένου πεδίου προκειμένου να θεμελιώσουν γνώσεις και ικανότητες για ερευνητικούς ή/και επαγγελματικούς σκοπούς στον τομέα της εκπαίδευσης.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα προσεγγίζει την εκπαιδευτική πολιτική ως αντικείμενο κοινωνιολογικής ανάλυσης. Σκοπό έχει να εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στη μελέτη των πολιτικών για την εκπαίδευση και τη δια βίου μάθηση εστιάζοντας στην κριτική ανάλυση των κυρίαρχων λόγων (discourses) που συγκροτούν τα υπερεθνικά δίκτυα άσκησης πολιτικής, και των συναρθρώσεων τους στο εθνικό επίπεδο των συστημάτων και των διαδικασιών προώθησης αλλαγών. Αφετηρία είναι η επισκόπηση της ατζέντας των ευρωπαϊκών πολιτικών για την εκπαίδευση και την κατάρτιση και η ανάδειξη της σχέση τους με τα διακυβεύματα της κοινωνικής ενσωμάτωσης, της απασχόλησης/ απασχολησιμότητας και της ρήξης του κύκλου της φτώχειας. Το μάθημα θέτει και συζητά ως κομβικό σημείο της σχέσης αυτής την προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και άλλων σημαντικών υπερεθνικών οργανισμών εκπαιδευτικής πολιτικής (π.χ. ΟΟΣΑ, Διαδικασία της Μπολόνια), για την προώθηση αλλαγών στις αρχές οργάνωσης και αξιολόγησης της εκπαιδευτικής γνώσης προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης δεξιοτήτων και της διασφάλισης της ποιότητας. Ακολούθως, συζητά τους τρόπους που τα κράτη και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα διαχειρίζονται τις πολιτικές αυτές και ανταποκρίνονται στα συχνά αντικρουόμενα νοήματά τους. Συγκεκριμένα, το περιεχόμενο του μαθήματος αναπτύσσεται με στόχο την ανάδειξη των μετασχηματισμών που συμβαίνουν στις δομές και την οργάνωση της γνώσης στα προγράμματα εκπαίδευσης και δια βίου μάθησης στο πλαίσιο αυτής της δυναμικής αλληλεπίδρασης, καθώς και των συνεπειών που προκαλούνται στην κοινωνία, στην εκπαίδευση ως θεσμό και στα άτομα, κυρίως μέσα από το μετασχηματισμό των πρακτικών και των νοημάτων που προβάλλονται στο αξιακό πεδίο συγκρότησης των ατομικών/συλλογικών ταυτοτήτων. Κρίσιμο στοιχείο για την προσέγγιση αυτών των ζητημάτων και την κατανόηση του εύρους των σημασιών και των αποτελεσμάτων τους είναι η εστίαση της ανάλυσης στα εθνικά και τα τοπικά περιβάλλοντα σχεδιασμού και υλοποίησης των πολιτικών. Έμφαση δίνεται στις πραγματώσεις των ευρωπαϊκών πολιτικών στην Ελλάδα σήμερα. Παραδείγματα, ωστόσο, αξιοποιούνται και από την περίπτωση της Κύπρου. Μεθοδολογικά, το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στις προσεγγίσεις της ανάλυσης λόγου, αναπτύσσοντας εφαρμογές για τη μελέτη επίκαιρων θεμάτων εκπαιδευτικής και κοινωνικής πολιτικής.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Εξ αποστάσεως υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ανάρτησης του υλικού του μαθήματος στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του πανεπιστημίου.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις301,2
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων602,4
Συγγραφή εργασίας / εργασιών481,9
Εξετάσεις30,1
Συζήτηση στην τάξη με βάση έντυπο/ οπτικοακουστικό υλικό90,4
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Προαιρετικές εργασίες (20%) • Ομαδικές που βασίζονται στην εκπόνηση μικρής κλίμακας ανάλυση θεμάτων της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής σχετικών με το περιεχόμενο του μαθήματος. Γραπτές Εξετάσεις • 80% του τελικού βαθμού για όσους έχουν αναλάβει εργασία ή • 100% του βαθμού για όσους επιλέξουν να αξιολογηθούν αποκλειστικά μέσω της τελικής γραπτής εξέτασης.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Παπαδάκης, Ν. (2016). Η Ανέκκλητη Ειμαρμένη. Αθήνα: I. Σιδέρης. ISBN: 978-960-08-0742-4 1. Παπαδάκης, Ν. (2016). Η Ανέκκλητη Ειμαρμένη. Αθήνα: I. Σιδέρης. ISBN: 978-960-08-0742-4 2. Phillips, L. & Jorgensen, M.W. (2009). Ανάλυση λόγου. Αθήνα: Παπαζήση. ISBN: 978-960-02-2357-6 3. Σταμέλος, Γ. & Βασιλόπουλος, Α. (2014). Πολιτικές δια βίου μάθησης στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής διακυβέρνησης. ISBN: 978-960-6619-74-8
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ζμας, Α. (2007). Παγκοσμιοποίηση και εκπαιδευτική πολιτική. Αθήνα: Μεταίχμιο. Howarth D. (2008), Η έννοια του λόγου, Αθήνα: Πολύτροπον. Κιουπκιολής, Α., Κοσμά, Υβ., Πεχτελίδης, Γ. (2015), Θεωρία του λόγου: Δημιουργικές εφαρμογές - Αθήνα: Gutenberg - Γιώργος & Κώστας Δαρδανός. Δοξιάδης, Κ. (2008), Ανάλυση Λόγου. Κοινωνικό-φιλοσοφική Θεμελίωση. Αθήνα: Πλέθρον. Σταμέλος, Γ. & Βασιλόπουλος, Α. (2004). Ευρωπαϊκή Εκπαιδευτική Πολιτική: Συγκρότηση, Θεματολογία, Μεθοδολογία υλοποίησης, Επιδράσεις στην ελληνική εκπαίδευση και κατάρτιση, Αθήνα: Μεταίχμιο. Παπαδάκης, Ν. (2003). Εκπαιδευτική πολιτική. Η εκπαιδευτική πολιτική ως κοινωνική πολιτική; Αθήνα: Gutenberg. Γουβιάς Δ., Θεριανός Κ., (2014), Εκπαιδευτική Πολιτική. Gutenberg: Αθήνα. Lawn, M. & Grek, S. (2012). Europeanizing Education: governing a new policy space. Oxford: Symposium Books. Παπαδάκης, Ν. (2006), Προς την «Κοινωνία των Δεξιοτήτων»; Τα όρια της υπερεθνικότητας, το διακύβευμα της απασχολησιμότητας και οι πολιτικές κατάρτισης, Αθήνα: Σάκκουλα & Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου. Πασιάς, Γ. (2006). Ευρωπαϊκή Ένωση και εκπαίδευση. Gutenberg. Σταμέλος, Γ., Βασιλόπουλος, Α. & Καβασακάλης, Α. (2015). Εισαγωγή στις Εκπαιδευτικές πολιτικές. Ηλεκτρονικό Σύγγραμμα. ISBN: 978-618-82124-9-7 (Διαθέσιμο στο www.kallipos.gr) Foucault, M. (2011), Ιστορία της σεξουαλικότητας, τόμος 1. Η βούληση για γνώση. Αθήνα: Πλέθρον (μέθοδος, σελ. 108-120).
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-03-2020