Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι να εξετάσει μια συγκεκριμένη γλωσσική περιοχή, το λεξιλόγιο, δίνοντας έμφαση (α) στην περιγραφή του, (β) στον τρόπο απόκτησής του και (γ) στον τρόπο διδασκαλίας του. Αναφορικά με την περιγραφή του, το μάθημα θα συζητήσει θέματα όπως η συχνότητα των λέξεων και το μέγεθος του λεξιλογίου, το ρόλο του συγκείμενου στην εκμάθηση του λεξιλογίου, το λεξιλόγιο πρόσληψης και το λεξιλόγιο παραγωγής. Αναφορικά με τον τρόπο απόκτησης του λεξιλογίου, οι φοιτητές θα ενημερωθούν σχετικά με πρόσφατες ερευνητικές μελέτες και με θεωρίες που σχετίζοναι με μοντέλα κατάκτησης της γλώσσας, θα εξετάσουν τη δομή του νοητικού λεξικού και θα συζητήσουν θέματα σχετικά με την επιρροή της πρώτης γλώσσας στην κατάκτηση του λεξιλογίου της δεύτερης. Τέλος, στο πλαίσιο της διδακτικής του λεξιλογίου, το μάθημα θα κάνει μια ιστορική αναδρομή στη διδασκαλία του λεξιλογίου, οι φοιτητές θα μελετήσουν τη σχέση μεταξύ λεξιλογίου και διδακτέας ύλης και θα ενημερωθούν για τις σύγχρονες τάσεις στη διδασκαλία και την αξιολόγηση του λεξιλογίου.
Στόχος του μαθήματος: Η εξοικείωση των σπουδαστών του τμήματος με θέματα σχετικά με τη διδασκαλία και εκμάθηση του λεξιλογίου στη δεύτερη/ξένη γλώσσα.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Λεξιλόγιο και περιγραφή
Διδασκαλία λεξιλογίου στις μεθόδους γλωσσοδιδασκαλίας
Όψεις της γνώσης μιας λέξης
Απόκτηση λεξιλογίου
Διδασκαλία και εκμάθηση λεξιλογίου
Χρήση ηλεκτρονικών κειμένων στη μελέτη λεξιλογίου
Αξιολόγηση της γνώσης του λεξιλογίου
Λέξεις Κλειδιά
Γ2 λεξιλόγιο, μνήμη, νοητικό λεξικό, Ηλεκτρονικά Σώματα Κειμένων, απόκτηση Γ2 λεξιλογίου, διδασκαλία Γ2 λεξιλογίου
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Blachowicz, C. L. Z. and P. Fisher (2005). Teaching vocabulary in all classrooms.
Upper Saddle River, N.J. : Merrill/Prentice Hall.
Gairns, R. & S. Redman (2000). Working with words: a guide to teaching and learning vocabulary. Cambridge: CUP.
Hatch, E. & C. Brown (1995). Vocabulary, semantics and language education. Cambridge: CUP
Leaneay, C. (2007). Dictionary activities. Cambridge: CUP.
Lewis, M. (1993). The Lexical Approach. Language Teaching Publications.
Lewis, M. (1997). Implementing the Lexical Approach. Language Teaching Publications.
Lewis, M. (ed.) (2000). Teaching collocation. Language Teaching Publications.
McCarthy, M. (1990). Vocabulary. Oxford: OUP
Morgan, J. and M. Rinvolucri (2004). Vocabulary. Oxford: OUP
Nation, I.S.P. (1990). Teaching and learning vocabulary. New York: Heinle & Heinle Publ.
Nation, I.S.P. (2001). Learning vocabulary in another language. Cambrdige: CUP.
Read, J. (2000). Assessing vocabulary. Cambridge: CUP.
Singleton, D. (1999). Exploring the second language mental lexicon. Cambridge: CUP.
Schmitt, N. (2000). Vocabulary in language teaching. Cambridge: CUPStahl, S. (1999). Vocabulary development. USA: Brookline Books
Takač, V.P. (2008). Vocabulary learning strategies and foreign language acquisition. UK: Multilingual Matters