ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΩΣ ΜΕΣΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΕΡΕΥΝΑΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΩΣ ΜΕΣΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΕΡΕΥΝΑΣ / The school textbook: theory and research
ΚωδικόςΠ1425
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΚυριάκος Μπονίδης
Γνωστικό ΑντικείμενοΚατεύθυνση Παιδαγωγικής
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280009178

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 55
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΦιλοσοφίαΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΥποχρεωτικό Κατ' ΕπιλογήνΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΩΣ ΜΕΣΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΕΡΕΥΝΑΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600122578

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΣχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 113 (112)
ΗμερολόγιοMonday 16:00 to 18:30
Κατηγορία Μαθήματος
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Για την εφαρμογή του προγράμματος προϋποτίθεται: 1) Η καλή γνώση εκ μέρους των συμμετεχόντων/ουσών της θεωρίας των προγραμμάτων σπουδών. Ειδικότερα: - να γνωρίζουν και να αξιολογούν τα τρία μοντέλα σχεδιασμού προγραμμάτων σπουδών («περιεχομένων», «σκοπών και στόχων», «διαδικασίας») - να αντιλαμβάνονται τη σχέση του μοντέλου σχεδιασμού του προγράμματος σπουδών με τις φιλοσοφίες της αγωγής και τις εκπαιδευτικές θεωρίες - να αντιλαμβάνονται τη σχέση του μοντέλου σχεδιασμού του προγράμματος σπουδών με τα παιδαγωγικά κείμενα που χρησιμοποιούνται και τις παιδαγωγικές πρακτικές που εφαρμόζονται στην εκπαίδευση 2) Η ύπαρξη της απαραίτητης υλικοτεχνικής υποδομής για την ανάπτυξη του προτεινόμενου σχεδίου εργασίας (τεχνολογικός εξοπλισμός: κάμερα, δημοσιογραφικό κασετόφωνο, φωτογραφική μηχανή, ηλεκτρονικός υπολογιστής και προβολικό, σύνδεση με διαδίκτυο, φωτοτυπικό μηχάνημα).
Μαθησιακά Αποτελέσματα
• Σκοπός του σεμιναρίου είναι να εξεταστεί -από τους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσες- το σχολικό βιβλίο, αφενός, ως πολιτικό μέσο και ως παιδαγωγικός πόρος και, αφετέρου, ως αντικείμενο έρευνας και αξιολόγησης, σε θεωρητικό επίπεδο και σε επίπεδο εφαρμογής. • Γενικοί στόχοι Οι συμμετέχοντες/ουσες στο σεμινάριο θα καταστούν ικανοί/ές: 1) Αναφορικά με τη θεωρία του βιβλίου: - να κατανοούν τη σχέση του σχολικού βιβλίου με άλλους παιδαγωγικούς πόρους (πρόγραμμα σπουδών, Τ.Π.Ε. εκπαιδευτικού περιεχομένου, κ.λπ.) - να διακρίνουν τα δομικά στοιχεία του σχολικού βιβλίου, κείμενο και περικείμενο - να κατανοούν τις λειτουργίες του σχολικού βιβλίου στην εκπαιδευτική διαδικασία - να κατανοούν και να αξιολογούν τις πολιτικές-ιδεολογικές παραμέτρους του σχολικού βιβλίου (ιδεολογική κατήχηση, μέσο άσκησης πολιτισμικής βίας, εικόνα του «άλλου», στερεότυπα φύλου, οικολογική παιδεία κ.λπ.). - να κατανοούν και να αξιολογούν το σχολικό βιβλίο ως κείμενο που κατασκευάζει υποκειμενικότητες (εθνική ταυτότητα, έμφυλη ταυτότητα, κ.λπ.) 2) Αναφορικά με την έρευνα των σχολικών βιβλίων: - να γνωρίζουν και να αξιολογούν το ρόλο των διεθνών οργανισμών στη μελέτη και έρευνα των σχολικών βιβλίων - να αναζητήσουν πληροφορίες στο διαδίκτυο για την ιστορία, τη λειτουργία και τη δράση του Ινστιτούτου για τη Διεθνή Έρευνα των Σχολικών Βιβλίων «Georg Eckert» - να γνωρίζουν τα πεδία και τις κατευθύνσεις της έρευνας των σχολικών βιβλίων. - να γνωρίζουν, να συγκρίνουν και να χρησιμοποιούν τις ερευνητικές μεθόδους και τις τεχνικές της έρευνας των σχολικών βιβλίων στα επιμέρους πεδία της ▫ την ιστορική-ερμηνευτική μέθοδο ▫ τη συνέντευξη και τις ομάδες συζήτησης ▫ το ερωτηματολόγιο ▫ την παρατήρηση ▫ την ανάλυση περιεχομένου, ποσοτική και ποιοτική ▫ την ιδεολογικοκριτική ▫ την κριτική ανάλυση λόγου ▫ τη “γραμματική του οπτικού κειμένου” (The Grammar of Visual Design) ▫ την έρευνα δράσης - να επιλέγουν τις κατάλληλες ερευνητικές μεθόδους για την έρευνα σχολικών βιβλίων ανάλογα με το ερευνητικό τους σχέδιο και να αιτιολογούν την επιλογή τους. - να αξιολογούν μια έρευνα σχολικών βιβλίων. 3) Αναφορικά με την αξιολόγηση του σχολικού βιβλίου: - να συγκρίνουν την έρευνα των σχολικών βιβλίων με την αξιολόγηση και την έρευνα αξιολόγησης - να διακρίνουν τις ερευνητικές τεχνικές και μεθόδους της έρευνας των σχολικών βιβλίων που χρησιμοποιούνται και κατά την αξιολόγησή τους - να γνωρίζουν και να αξιολογούν τη διαδικασία της αξιολόγησης των σχολικών βιβλίων - να κατανοούν και να αξιολογούν το μοντέλο της διαρκούς, εσωτερικής και εξωτερικής, αξιολόγησης των σχολικών βιβλίων - να γνωρίζουν και να χρησιμοποιούν τα «κριτήρια αξιολόγησης» των σχολικών βιβλίων - να χρησιμοποιούν τα “κριτήρια αξιολόγησης” στα μεθοδολογικά τους εργαλεία κατά την έρευνα αξιολόγησης Οι συμμετέχοντες/ουσες στο σεμινάριο θα καταστούν επίσης ικανοί/-ές: - να φαντάζονται και να αξιολογούν το ρόλο του σχολικού βιβλίου στην κοινωνία της πληροφορίας. - να στοχαστούν για το «ηλεκτρονικό» σχολικό βιβλίο. - να σχεδιάζουν και να εκτελούν μία έρευνα με αντικείμενο σχολικά βιβλία.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εισαγωγή: α) Οριοθέτηση του αντικειμένου, βασική ορολογία. Το σχολικό βιβλίο διεθνώς: ιστορία και σημερινή πραγματικότητα. Ο ρόλος του σχολικού βιβλίου. β) Διαδικαστικά και οργανωτικά θέματα του σεμιναρίου: i) Ανάθεση εργασιών. Επιστημονική τεχνογραφία. Ενότητα πρώτη: Θεωρία του σχολικού βιβλίου α) Σχέση προγράμματος σπουδών-βιβλίου και Τ.Π.Ε. β) Σημασία, χαρακτηριστικά, δομικά στοιχεία και λειτουργίες του σχολικού βιβλίου στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. γ) Το σχολικό βιβλίο ως προϊόν και παράγοντας κοινωνικών διαδικασιών. δ) Σχολικό βιβλίο και ιδεολογία. ε) Η χρήση του σχολικού βιβλίου στην εκπαιδευτική διαδικασία. στ) Επίδραση του σχολικού βιβλίου στους/ις αποδέκτες/τριές του. ζ) Το σχολικό βιβλίο στην Ελλάδα και σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη η) Η περιρρέουσα ατμόσφαιρα της συγγραφής των βιβλίων. Αναφορές σε παραδείγματα της συγγραφής βιβλίων η) Το «μοναδικό» και το «πολλαπλό» σχολικό βιβλίο. Ενότητα δεύτερη: Η έρευνα των σχολικών βιβλίων διεθνώς α) Το ιστορικό της έρευνας των σχολικών βιβλίων. β) Στόχοι και (ιδεολογικές) κατευθύνσεις της σχετικής έρευνας. Η Διεθνής Έρευνα των σχολικών βιβλίων γ) Πεδία έρευνας στην έρευνα των σχολικών βιβλίων. δ) Η έρευνα των σχολικών βιβλίων διεθνώς. αναζήτηση στο διαδίκτυο σχετικών ιστοσελίδων. ε) Η έρευνα των σχολικών βιβλίων στην Ελλάδα. η εξέλιξη της έρευνας ιστορικά. παρουσίαση των κυριότερων ελληνικών ερευνών. το Κέντρο Έρευνας Σχολικών Βιβλίων και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης. στ) Ερευνητικές μέθοδοι και τεχνικές στην έρευνα: i) της περιρρέουσας ατμόσφαιρας συγγραφής των σχολικών βιβλίων, ii) του κειμένου και του περι-κειμένου, iii) της χρήσης τους και iv) της αποδοχής τους. ζ) Ερευνητικές μέθοδοι και τις τεχνικές της έρευνας των σχολικών βιβλίων στα επιμέρους πεδία της: ▫ ιστορική-ερμηνευτική μέθοδο ▫ συνέντευξη και τις ομάδες συζήτησης ▫ ερωτηματολόγιο ▫ παρατήρηση ▫ ανάλυση περιεχομένου, ποσοτική και ποιοτική ▫ ιδεολογικο-κριτική ▫ κριτική ανάλυση λόγου ▫ «γραμματική του οπτικού κειμένου» (The Grammar of Visual Design) ▫ έρευνα δράσης Ενότητα τρίτη: Η αξιολόγηση του σχολικού βιβλίου α) Σημασία και ρόλος της αξιολόγησης των σχολικών βιβλίων β) Η διαδικασία της αξιολόγησης γ) Το μοντέλο της διαρκούς, εσωτερικής και εξωτερικής, αξιολόγησης των σχολικών βιβλίων δ) Κριτήρια αξιολόγησης (με παραδείγματα) ε) Η έρευνα αξιολόγησης, ερευνητικές τεχνικές και μέθοδοι Δ. Μεθόδευση του σεμιναρίου 1) Με αφετηρία τους παραπάνω στόχους και περιεχόμενα μάθησης, οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες στο σεμινάριο, μέσω της διερευνητικής μάθησης με το μοντέλο των τριών κύκλων, θέτουν τα δικά τους σχετικά ερωτήματα και καταθέτουν τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντά τους, τα οποία στην πορεία μπορεί να διαφοροποιήσουν τη δομή και τα περιεχόμενα του προτεινόμενου από το διδάσκοντα προγράμματος. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου οι μορφές και οι μέθοδοι προσέγγισης της θεματικής που θα χρησιμοποιηθούν για κάθε ενότητα έχουν ως εξής: α) Κάποιες ενότητες παρουσιάζει ο διδάσκων με τη μονολογική-ακροαματική, την ερωτηματικά εξελισσόμενη και τη διαλογική μορφή διδασκαλίας, με την παραγωγική και την επαγωγική μέθοδο εκάστοτε. β) Σε κάποιες ενότητες παρουσιάζουν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θέματα στα οποία εμβάθυναν, επειδή ενδιαφέρονται ιδιαίτερα γι΄ αυτά, ή αναλύονται κείμενα που μελέτησαν όλοι και όλες. 2) Οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες θα αναπτύξουν project με θέμα: Έρευνα και αξιολόγηση μιας ομάδας σχολικών βιβλίων: Προτεινόμενη θεματική των πιλοτικών ερευνητικών εργασιών: Η περιρρέουσα ατμόσφαιρα συγγραφής τους 1. Η διαδικασία συγγραφής, αξιολόγησης και εισαγωγής τους (2) Η έρευνα του βιβλίου ως «προϊόντος»: 2. Η σχέση μεταξύ του προγράμματος σπουδών και των βιβλίων (1) 3. Τα σχολικά βιβλία ως μέσα πολιτικά: η ιδεολογία τους (2) 4. Η ειρήνη και η βία στο κείμενο και περικείμενο τους (2) 5. Αναπαραστάσεις του εθνικού «εαυτού» και του «άλλου» στο κείμενο και περικείμενο τους (2) 6. Τα βιβλία από τη σκοπιά της Παιδαγωγικής της ειρήνης (2) 7. Η κατασκευή της εθνικής ή της έμφυλης ταυτότητας στο κείμενο και περικείμενο τους (1) Η έρευνα του τρόπου χρήσης του βιβλίου και της άποψης των ομάδων αποδοχής γι΄ αυτό 8. Η χρήση τους στην εκπαιδευτική διαδικασία (2). 9. Εμπειρίες και απόψεις εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών γι’ αυτά (2). 10. Εμπειρίες και απόψεις μαθητών/τριών γι’ αυτά (2). Η αξιολόγηση του βιβλίου από «ομάδα εμπειρογνωμόνων»: 11. Αξιολόγησή τους βάσει κριτηρίων (3). Ε. Ημερίδα - γενικές διαπιστώσεις και συμπεράσματα, ποιοτική αξιολόγηση του σεμιναρίου, αξιολόγηση των συμμετεχόντων/ουσών (μετά το πέρας του μαθήματος) Τα αποτελέσματα των ερευνητικών εργασιών θα παρουσιαστούν σε ημερίδα, στο τέλος της οποίας οι συμμετέχοντες/ουσες θα αξιολογήσουν το σεμινάριο (τα περιεχόμενα, τη μεθόδευση, τον τρόπο αξιολόγησης) και θα προτείνουν δυνατές αλλαγές για τη βελτίωσή του. Οι έρευνες των συμμετεχόντων και συμμετεχουσών είναι δυνατόν, εφόσον το επιθυμούν οι ίδιοι και οι ίδιες και είναι άριστες, να εκδοθούν με τη μορφή βιβλίου.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις502
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων502
Εκπόνηση μελέτης (project)502
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Για την αξιολόγηση των συμμετεχόντων/ουσών στο σεμινάριο «Το σχολικό βιβλίο» και την τελική βαθμολογία τους θα συνυπολογιστούν: α) η παρουσία τους, η συμμετοχή τους και οι παρεμβάσεις τους στο σεμινάριο, ο φάκελος τους ο οποίος θα περιέχει ημερολόγιο, φύλλα αυτοαξιολόγησης και ετεροαξιολόγησης, υλικό που παρήγαγαν στο πλαίσιο του σεμιναρίου, την ερευνητική τους εργασία κ.λπ. Αναλυτικότερα, η μοριοδότηση των ανωτέρω κριτηρίων έχει ως ακολούθως: 1. Παρουσία, συμμετοχή και παρεμβάσεις στο μάθημα Άριστα = 40 Μ 2. Φάκελος του συμμετέχοντος και της συμμετέχουσας Άριστα = 60 Μ 100 Μ=>10
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
24307: Το περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου ως αντικείμενο έρευνας, Κ. Μπονίδης, 2004 ISBN:978-960-375-721-4 59361009:Το σχολικό βιβλίο, Α. Κουλουμπαρίση, 2015 ISBN: 978-960-333-852-9
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1) Βασική Apple, M.-W. (1980), Iδεολογία και Αναλυτικά Προγράμματα, Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής. Apple, M. & Christian-Smith,L.K. (1991), The politics of the textbook, New York-London: Routledge. Βρεττός, Γ & Καψάλης, Α. (1997), Αναλυτικό Πρόγραμμα. Σχεδιασμός-αξιολόγηση-αναμόρφωση, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Car, W. & Kemmis, S. (1997), Για μια κριτική εκπαιδευτική θεωρίa: εκπαίδευση, γνώση και έρευνα δράσης, μτφρ. Α. Λαμπράκη-Παγανού, Ε. Μηλίγκου, Κ. Ροδιάδου-Αλμπάνη, Αθήνα: Κώδικας. Frey, K. (1986), Η μέθοδος project. Mια μορφή συλλογικής εργασίας στο σχολείο ως θεωρία και πράξη, Θεσσαλονίκη: Αφοι Κυριακίδη. Johnsen, B.E., (1993), Textbooks in the kaleidoscope- A critical survey of literature and research on educational texts, Oxford.Manion & Cohen (1997), Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας, Αθήνα: Έκφραση Καψάλης, A., Xαραλάμπους, Δ. (1995), Το σχολικό εγχειρίδιο. Θεσμική εξέλιξη και σύγχρονη προοπτική, Aθήνα: Μεταίχμιο. Μπονίδης, Κ. (2004), Το περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου ως αντικείμενο έρευνας: διαχρονική εξέταση της σχετικής έρευνας και μεθοδολογικές προσεγγίσεις, Αθήνα: Μεταίχμιο. Μπονίδης, Κ. (2005) «Η αξιολόγηση των σχολικών βιβλίων: διαδικασία και κριτήρια αξιολόγησης», στο: Βέικου (επιμ.) Διδακτικό βιβλίο και εκπαιδευτικό υλικό στο σχολείο: Προβληματισμοί, δυνατότητες, προοπτικές (Πρακτικά συνεδρίου που οργάνωσε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Θεσσαλονίκη 17-19 Φεβρουαρίου 2005), Θεσσαλονίκη: Ζήτη , σσ. 106-119. Μπονίδης, Κ. (2009) «Κριτικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις στην έρευνα των σχολικών βιβλίων: θεωρητικές παραδοχές και ‘παραδείγματα ανάλυσης», Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση, τ. 13, σσ. 86-122. Μπονίδης, Κ. (2010), Προδιαγραφές της εκπαιδευτικής διαδικασίας: θεωρία, σχεδιασμός, έρευνα, Θεσσαλονίκη: Γράφημα. Χατζηγεωργίου, Ι. (1999), Γνώθι το curriculum, Αθήνα: Ατραπός. 2) Ενδεικτική γενική βιβλιογραφία Ελληνόγλωσση Barthes, R. (1988), Εικόνα-Μουσική-Κείμενο, μτφρ. Γ. Σπανός, Πλέθρον, Αθήνα. Βέικου (επιμ.) Διδακτικό βιβλίο και εκπαιδευτικό υλικό στο σχολείο: Προβληματισμοί, δυνατότητες, προοπτικές (Πρακτικά συνεδρίου που οργάνωσε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, :Θεσσαλονίκη 17-19 Φεβρουαρίου 2005), Θεσσαλονλικη: Ζήτη Bernstein, B. (1989), Παιδαγωγικοί Κώδικες και Κοινωνικός Έλεγχος, Αθήνα: Αλεξάνδρεια. Breakwell, G. (1995), Η συνέντευξη, μτφρ.-επιμ. Α. Κάντας, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Bruner, J. (1961), H διαδικασία της Παιδείας, μτφρ. Χρυσάνθη Κληρίδη, Αθήνα: Καραβία. Γκότοβος, Θ./Μαυρογιώργος, Γ./Παπακωνσταντίνου, Π. (1984), Κριτική Παιδαγωγική και εκπαιδευτική πράξη, Γιάννενα: Σύγχρονη Εκπαίδευση. Foucault, Μ. (1982), Ιστορία της σεξουαλικότητας, τόμ. 1 & 2, μτφρ. Γκλ. Ροζάκη. Αθήνα: Εκδόσεις Ράππα. Foucault, Μ. (1987), Η αρχαιολογία της γνώσης, μτφρ. Κ. Παπαγιώργης. Αθήνα: Εξάντας Foucault, Μ. (1993), Οι λέξεις και τα πράγματα: Μια αρχαιολογία των επιστημών του ανθρώπου, μτφρ. Κ. Παπαγιώργης. 2η έκδ., Αθήνα: Εκδόσεις Γνώση. Fritzsche, K- P. (1992α), “Tα σχολικά εγχειρίδια ως αντικείμενο έρευνας”, Παιδαγωγική Επιθεώρηση, τ.17, σσ. 73-181. Ιωσηφίδης, Θ. (2003), Ανάλυση ποιοτικών δεδομένων στις κοινωνικές επιστήμες, Αθήνα: Κριτική Καραγεώργος, Δ. (1999), «Προγράμματα-Βιβλία στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση», στο ΥΠΕΠΘ/ΠΙ, Αναβάθμιση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Πρακτικά Ημερίδας (6-3-1997), Αθήνα, σ. 27. Κασσωτάκης, Μ. (1981), Η αξιολόγηση της επιδόσεως των μαθητών, Αθήνα: Γρηγόρης. Κασσωτάκης, Μ. (2004), «Η Αναμόρφωση του Αναλυτικού Προγράμματος της Ελληνικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κατά την περίοδο 1990-2002: Προσπάθειες και προβλήματα», στο: Παπακωνσταντίνου, Θ. – Λαμπράκη – Παγανού, Α. (επιμ), Πρόγραμμα Σπουδών και Εκπαιδευτικό Έργο στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Τμήμα Φ.Π.Ψ, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αθήνα, σσ. 21-60. Καψάλης, Α., Μπονίδης, Κ., Σιπητάνου, Α. (επιμ.) (2000), Η εικόνα του άλλου/γείτονα στα σχολικά βιβλία των βαλκανικών χωρών (πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου, Θεσσαλονίκη 16-18 Οκτωβρίου 1998), Αθήνα: Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός. Kress, G. & Van Leeuwen, Th. (2010), Η ανάγνωση των εικόνων, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Κρίβας, Σ. (1995), Παιδαγωγική Επιστήμη: Βασική Θεματική, Αθήνα: Gutenberg. Κωνσταντινίδου, Ευθ. (2000), H κατασκευή της εθνικής ταυτότητας στα ελληνικά σχολικά βιβλία ιστορίας: μια κριτική κοινωνιοψυχολογική προσέγγιση, (ανέκδοτη διδακτορική διατριβή), Θεσσαλονίκη: Α.Π.Θ. Μαυρογιώργος, Γ. (1983), «Σχολικό Πρόγραμμα και Παραπρόγραμμα», Σύγχρονη Εκπαίδευση, 13, σσ. 74–81. Meyer, E. (1987), Ομαδική διδασκαλία: θεμελίωση και παραδείγματα, μτφρ. Λευτέρη Κουτσούκη, Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης. Μιχαηλίδης, Κ. (1984), Εισαγωγή στην ερμηνευτική: Μια διαγραφή του ερμηνευτικού λόγου, Λευκωσία. Μονάδα Έρευνας Σχολικού Βιβλίου (επιμ.) (1995), Σχολικά εγχειρίδια βαλκανικών χωρών. Θεσσαλονίκη, Κυριακίδης. Μπαγάκης, Γ. (επιμ) (2004), Ο Εκπαιδευτικός και το Αναλυτικό Πρόγραμμα, εκδ. Μεταίχμιο, Μπέργκερ, Π. & Λούκμαν, Τ. (2003), Η κοινωνική κατασκευή της πραγματικότητας,μτφρ Κ. Αθανασίου, Αθήνα: Νήσος. Μπίκος, Κ. (1990), Βελτίωση των κοινωνικών σχέσεων στη σχολική τάξη. Ο κοινωνικοπαιδαγωγικός ρόλος τουβσχολείου, Θεσσαλονίκη: Βιβλιοεκδοτική Αναστασάκη. Μπονίδης, Κ. (1998), «Ζητήματα έρευνας του περικειμένου των εγχειριδίων: Εθνικά αυτο-στερεότυπα και ετερο-στερεότυπα στην εικονογράφηση των εγχειριδίων ‘η Γλώσσα μου’ του Δημοτικού Σχολείου», Πρακτικά του Πανελλήνιου Συνεδρίου με θέμα: “Ελληνική παιδαγωγική και εκπαιδευτική έρευνα”, Αθήνα: Ατραπός, σσ. 239-246. Μπονίδης, Κ. (1998), Έρευνα των προδιαγραφών της διδασκαλίας στην ελληνική πρωτοβάθμια εκπαίδευση … υπό το πρίσμα της Παιδαγωγικής της Ειρήνης (ανέκδοτη διατριβή επί διδακτορία), Τομέας Παιδαγωγικής, Φιλοσοφική Σχολή, Α.Π.Θ. Μπονίδης, Κ. & Χοντολίδου, Ε. (1997), «Έρευνα σχολικών εγχειριδίων: από την ποσοτική Ανάλυση Περιεχομένου σε ποιοτικές μεθόδους ανάλυσης - το παράδειγμα της Ελλάδας», στο: Μ. Βάμβουκας, Α. Χουρδάκης (επιμ.), Παιδαγωγική Επιστήμη στην Ελλάδα και στη Ευρώπη-Τάσεις και προοπτικές, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, σσ. 188-224. Μπονίδης, Κ., Αντωνίου, Φ., Μπουραντάς, Ό. (2002β) «Ο εθνικός ‘εαυτός’ και ο εθνικός ‘άλλος’ στην εικονογράφηση των ελληνικών και τουρκικών σχολικών εγχειριδίων του γλωσσικού μαθήματος», περ. Μακεδνόν, τ. 10, σσ. 77-92. Μπονίδης, Κ., Λουκίδου, Δ., Αντωνίου, Φ., Μπαλαμπάνη, Κ.,. Μπουραντάς, Ό.), (2002α) «Το μάθημα της Ιστορίας στη Γ' τάξη του Γυμνασίου: Μία έρευνα δράσης με στόχο την ποιοτική αναβάθμισή του», περ. Νέα Παιδεία, τ. 101, , σσ. 140-151. Νούτσος, Π.Χ. (1979), Προγράμματα μέσης εκπαίδευσης και κοινωνικός έλεγχος (1931-1973). Αθήνα: Θεμέλιο. Νούτσος, Χ. (1983), Διδακτικοί στόχοι και αναλυτικό πρόγραμμα: κριτική μιας σύγχρονης παιδαγωγικής ιδεολογίας, Γιάννενα: Δωδώνη. Παμπούρη, A. (1997), H έρευνα δράσης ως μέθοδος επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, (ανέκδοτη μεταπτυχιακή εργασία), Θεσσαλονίκη: Τομέας Παιδαγωγικής, Φιλοσοφική Σχολή Α.Π.Θ. Πηγιάκη, Π. (1998), Προετοιμασία, σχεδιασμός και αξιολόγηση της διδασκαλίας, Αθήνα: Γρηγόρης. Πυργιωτάκης, Ι. (1990), «Ερμηνευτική», Παιδαγωγική - Ψυχολογική Εγκυκλοπαίδεια - Λεξικό, τ. 4, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, σσ. 2132-2134. Σολομών, Ι.-Κουζέλης, Γ. (επιμ) (1994), Πειθαρχία και Γνώση, Αθήνα: Ε.Μ.Ε.Α. Φίλιας, Β. (εποπτεία) (1998)2, Εισαγωγή στη Μεθοδολογία και τις Τεχνικές των Κοινωνικών Ερευνών, Αθήνα: Gutenberg. Φλουρής, Γ. (1986), Η αρχιτεκτονική της διδασκαλίας και η διαδικασία μάθησης, Αθήνα: Γρηγόρης. Φλουρής, Γ. (1995), ‘Αναντιστοιχία εκπαιδευτικών σκοπών, αναλυτικού προγράμματος, εκπαιδευτικών μέσων: Μερικές όψεις της εκπαιδευτικής αντιφατικότητας’, Στο: Α. Καζαμίας – Μ. Κασσωτάκης (επιμ.), Ελληνική Εκπαίδευση: Προοπτικές Ανασυγκρότησης και Εκσυγχρονισμού, Αθήνα: Σείριος, σσ. 328-367. Φλουρής, Γ. (2000), Αναλυτικά Προγράμματα για μια νέα εποχή στην εκπαίδευση, Αθήνα: Γρηγόρης. Φλουρής, Γ. - Πασιάς Γ., «Σχολική Γνώση και Προγράμματα Σπουδών: ‘Συστήματα Γνώσης’, ‘Καθεστώτα Αλήθειας’ και ‘Πολιτικές Ρύθμισης’ στη Γενική Εκπαίδευση (1980-2000)», στο: Μπαγάκης, Γ. (επιμ), Ο Εκπαιδευτικός και το Αναλυτικό Πρόγραμμα, εκδ. Μεταίχμιο, σσ. 125-137. Φραγκουδάκη, Α. (1987), Τα αναγνωστικά βιβλία του δημοτικού σχολείου. Ιδεολογικός πειθαναγκασμός και παιδαγωγική βία, Αθήνα: Οδυσσέας. Φραγκουδάκη, Ά.& Δραγώνα, Θ. (1998), Τι είν’ η πατρίδα μας;, Αθήνα, Aλεξάνδρεια. Χρυσαφίδης, Κώστας (1994), Βιωματικήεπικοινωνιακή διδασκαλία: η μέθοδος project, Αθήνα: Gutenberg. Westphalen, K. (1982), Αναμόρφωση των Αναλυτικών Προγραμμάτων: εισαγωγή στη μεταρρύθμιση του curriculum/μετ. Ι. Πυργιωτάκη, Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης. Ξενόγλωσση Agger, B. (1998), Critical social theories, Colorado: WestviewPress. Αltricher, H., Posch, P., Somekh, B. (1993), Teachers Investigate their Work, London: Routledge. Apple, M. (1979), “Curriculum and Reproduction”, Curriculum Inquiry, 9, (3) : 251-57. Apple, M.W. (2001), Educating the ‘Right’ Way: markets, standards, God, and inequality, New York: Routledge. Bakhtin, M. (1986), Speech Genres and Other Late Essays, University of Texas Press. Bakhtin, Μ. (1981), The Dialogical Imagination, University of Texas Press. Balkan Colleges Foundation (ed.) (1998), The Image of the Other. Analysis of the high-school textbooks in History from the Balkan countries. Sofia, Corvette Printing House. Bastian, J. & Gudjions, H. (1998), Das Projektbuch II. Über die Projektwoche hinaus- Projektlernen im Fachunterricht, Hamburg: Bergmann+Herbig Verlag. Bergess, R. (ed.) (1982), Field Research: a Sourcebook and Field Manual, London: Routledge. Bernstein, B. (1990), The Structuring of Pedagogik Discourse, London and New York: Routledge. Bernstein, B. (1996), Pedagogy, Symbolic Control and Identity: Theory, Research, Critique, London: Taylor & Francis. Bos W., Tarnai C. (Hrsg.) (1989), Angewandte Inhaltsanalyse in Empirischer Pädagogik und Psychologie, Maxmann Wissenschaft. Bourdieu, P. (1991), Language and Symbolic Power, Cambridge. Μεταφρασμένο στα ελληνικά (1999): Γλώσσα και συμβολική εξουσία, μτφρ.Κ. Καψαμπέλη, Αθήνα: Ινστιτούτο του βιβλίου Α. Καρδαμίτσα. Bryman, A. (1990), Quantity and Quality in Social Research, London: Unwin Hyman. Bulmer, M. (ed.) (1991), Sociological Research Methods. An introduction, London: MacMillan. Choppin, A. (1992), “Aspects of design”, στο: Bourdillon, H. (ed), History and Social Studies - Methodologies of Textbook Analysis (Report of the educational research workshop held in Braunschweig 11-14 September 1990), Amsterdam/Lisse: Swets & Zeitlinger, σσ. 85-95. Coulthard, C., (1995), Critical Discourse Analysis, London: Routledge. Danner, H. (1998), Methoden geisteswissenschaftlicher Pädagogik, München: Reinhardt. Denzin, N. (1991), Images of Postmodern Society. Social Theory and Contemporary Cinema, London: SAGE Publications. Dewey, J. (1980), Eμπειρία και Εκπαίδευση, μτφρ. Λέανδρος Πολενάκης, Αθήνα: Γλάρος. Diekmann, A. (1998), Empirische Sozialforschung, Hamburg: rororo. Dilthey, W. (1961), «Die Entstehung der Hermeneutik», 5ος τόμος, στο: Dilthey, W., Gesammelte Schriften, Stuttgart-Goettingen.: Teubner, σσ. 317-338. Dilthey, W. (1990), Der Aufbau der gescichtlichen Welt in der Geisteswissenschaften, 3. Aufl., Frankfurt a. M.: Suhrkamp. Edgerton, S, H. (1995), ‘Curriculum Politics and Policies, in: Husen, T .- Postlethwaite, T. N.(eds), The International Encyclopedia of Education, vol. 3, second edition, New York: Pergamon, p.1334. Eisner, E. (1999), “Educational reform and the ecology of schooling”, in Ornstein, A. – Behar-Horenstein, L. (eds), Contemporary issues in curriculum, Boston: Allyn & Bacon, σσ. 539-553. Ellen, R.F. (ed.) (1992), Ethnographic Research, London: Academic Press. Elliot, J. (1991), Action Research for Educational Change, Milton Keynes: Open University Press. Eraud, M. (ed) (1991), Education and the Information Society, London: Cassell/Council of Europe. Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press. Fairclough, N. (1995), Critical Discourse Analysis: Τhe critical study of the language, London and New York: Longman. Fairclough, N. (1996), «Technologisation of discourse», στο: Caldas-Coulthard, C. & Coulthard, M. (επιμ), Texts and Practices: Readings in Critical discourse analysis, London and New York: Routledge. Fairclough, N. & Wodak, R. (1997), «Critical Discourse Analysis», στο: Van Dijk, T.A. (επιμ.) (1997). Discourse as Social Interaction. Discourse Studies: multidisciplinary introduction, 2. London: Sage Publications. Flick, U. (1998), Qualitative Forschung, Hamburg: rororo. Foucault, Μ. (1979) Discipline and Punish: The birth of the prison, μτφρ. Α. Sheridan. New Υork: Vintage House. Foucault, Μ. (1980), Power/Knowledge: Selected interviews and other writings 1972-1977. Hassocks, Sussex: Harvester Press. Fritzsche, K.P. (Hrsg.) (1992β), Schulbuch auf dem Prüfstand, Studien zur Interkationalen Schulbuchforschung-Schriftreihe des Georg-Eckert-Instituts, 75, Frankfur/Main: M. Diesterweg. Frow, J & Morris, M. (2000) «Cultural Studies», στο: Denzin, N. & Lincoln, Y. (επιμ.), Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks: Sage Publications, Inc., σσ. 315-346. Früh, W. (1991), Inhaltsanalyse-Theorie und Praxis, München: Oeschlaeger. Fullan, M. & Stiegelbauer S. (1991), The new meaning of educational change, London : Cassell. Gadamer, H.-G. (1990), Gesammelte Werke, Bd 1 Heremeneutik: Wahrheit und Methode: Grundzuege einer philosophischen Hermeneutik, 6. Aufl., Tuebingen: Mohr. Gamson, (2000) «Sexualities, Queer Theory and Qualitative Research», στο: Denzin, N. & Lincoln, Y. (επιμ.), Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks: Sage Publications, Inc., σσ. 347-365. Garfinkel, H. (1967), Studies in ethnomethodology, N.J.: Prentice Hall. Goldsmith, E. (1984), Research into illustration: An approach and a review. Cambridge: Cambridge University Press. Habermas, J. (1971), «Vorbereitende Bemerkungen zu einer Theorie der kommunikativen Kompetenz», στο: Habermas, J. & Luhmann, N, Theorie der Gesellschaft, Frankfurt. Habermas, J. (1983), Moralbewusstsein und kommunikatives Handeln, Frankfurt. Habermas, J. (1991), Texte und Kontexte, Frankfurt. Hamersley, M. (ed.) (1993), Social Research, London: SAGE Publications. Hargreaves, A. (1995), Changing teachers, changing times, London: Cassell. Hargreaves, A. (2003), Teaching in the knowledge society: Education in the age of insecurity, , Buckingham: Open University Press. Hartley, J. (1985), Designing instructional text, London: Kogan Page, New York: Nichols. Heinze-Prause, R. & Heinze, T. (1996), Kulturwissenschaftliche Hermeneutik, Opladen: Westdeutscher Verlag. Hollingsworth, S. (ed.) (1997), International Action Research: A Casebook for Educational Reform, London: The Falmer Press. International Association for the Study of Pain. Task Force on Professional Education (1991), Core curriculum for professional education in pain, Seattle: IASP Publications. International Journal of Qualitative Studies in Education. Jäger, S. (1993), Kritische Diskursanalyse, Duisburg: Diss-Studien. Jäger, S. (2000), «Diskurs und wissen. Theoretische und methodische Aspekte einer Kritischen Diskurs- und Dispositivanalyse», στο: Keller R. /, Hirseland A., Schneider W., Viehöver W. (Hg.), Handbuch Sozialwissenschaftliche Diskursanalyse, Opladen (Leske + Budrich), σσ. 83-114. Jäger, S. (2004)4, Kritische Diskursanalyse, Eine Einfürung, Münster: Unrast. Jäger M. & Jäger S. (2007), Deutungskämpfe. Theorie und Praxis Kritischer Diskursanalyse. Medien, kultur, kommunikation, Wiesbaden: VS-Verlag. Kemmis, W. & MacTaggart, R. (ed.) (1988), The action research reader, Victoria: Deakin University. Kennedy, K.J. (1995), ‘An analysis of the policy contexts of recent curriculum reforms efforts in Australia, Great Britain and the United States’, in: Carter, D.-O’Neil, M. (eds), International perspectives on educational reform and policy implementation, London: Falmer press. Kincheloe, J. & MacLaren, P. (2000) «Rethinikg Critical Theory and Qualitative Research», στο: Denzin, N. & Lincoln, Y. (επιμ.), Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks: Sage Publications, Inc., σσ. 279-314. Klafki, W. (1971), «Erziehungswissenschaft als kritisch-konstruktive Theorie: Hermeneutik – Empirie –Ideologiekritik», Zeitschrift fuer Pädagogik, σσ. 351-385. Klafki, W. (1973), «Hermeneutisches Verfahren in der Erziehungswissenschaft», Funkkolleg, 3, Frankfurt: χ.ε., σσ. 126-153. Klafki, W. (1985), Neue Studien zur Bildungstheorie und Didaktik: Beiträge zur kritisch-konstruktiven Didaktik, Weinheim : Beltz. Kress, G. & Van Leeuwen, Th. (1996), Reading images - The Grammar of Visual Design, New York: Routledge. Kress, G. & Van Leeuwen, Th. (2001), Multimodal discourse. The modes and media of contemporary communication, London: Arnold. Kress, G. (1989), Communication and Culture, Sidney: New South wales University Press. Kress, G. (1989), Linguistic processes in sociolcultural practise, London. Kress, G. (1989), Γλωσσικές διαδικασίες σε κοινωνικοπολιτισμική πρακτική, μτφρ. Ε. Γεωργιάδη, Αθήνα: Σαββάλας. Kress, G. (1992), “Explanation in visual communication”, report to the ESPRIT II Basic Research Project on Explanation, Working Group 326. Krippendorf, Klaus (1980), Content Analysis-An indroduction to its methodology, Newbury park: Sage Publications. Kristeva, J. (1980), Desire in language, Oxford: Routledge. Lamnek, S. (1995), Qualitative Sozialforschung, τ. 1+2, Weinheim: Beltz. Laubig, M., Peters, H., Weinbrenner, P. (1986), Methodenprobleme der Schulbuchanalyse, Bielefeld. Leeuwen, Th. van (1992), “The Schoolbook as a multimodal Text”, Internationale Schulbuch-forschug, 1, σσ. 35-58. Longstreet, W.S. –S Hane (1993), H. Curriculum for a new millennium, Boston: Allyn & Bacon. Lyotard, F.J. (1993), Η μεταμοντέρνα κατάσταση, Αθήνα: Γνώση. Mayring, Ph. (1993), Qualitative Inhaltsanalyse-Grundlagen und Techniken, Weinheim: Deutscher Studien Verlag. McCormick, R. & James M. (1990), Curriculum evaluation in schools, London: Routledge. Mclaren, P. (1989), Life in schools : An Introduction to Critical Pedagogy in the Foundations of Education, New York: Longman. McTaggart, R. (ed.) (1997), Partcipatory action research, New York: State University of New York. Mehlinger, H.D., (Ed.) (1981), Unesco Handbook for the Teaching of Social Studies, Paris: Indiana University, Bloomington. Social Studies Development Center, United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization. Merten, K. (1995), Inhaltsanalyse. Einführung in Theorie, Methode und Praxis. 2. Aufl. Opladen, Westdeutscher Verlag. Moser, H. (1978), Aktionsforschung als kritische Theorie der Sozialwissenschaften, Munchen : Kosel-Verlag. Olechowski, R. (Hrsg.) (1995), Schulbuchforschung, Frankfurt: Peter Lang. Paffrath, H.F. (Hg.) (1987), Kritische Theorie und Paedagogik der Gegenwart, Weinheim: Deutcsher Studien Verlag. Parker, I. (1992), Critical Analysis for social and individual phychology, London. Routledge Peeck, J. (1994), «Wissenserwerb mit darstellenden Bildern», στο: Weidenmann, B. (επιμ.) Wissenserwerb mit Bildern: Instruktionale Bilder in Printmadien, Film/Video und Computerprogrammen, Bern: Verlag Hans Huber, σσ. 59-94. Peters, M., (1995), “Educational reform and the politics of the curriculum in New Zealand”, in: Carter, D. - O’ Neil, M. (eds), International perspectives on educational reform and policy implementation, London: Falmer press. Petersen, J. (1987), Paedagogische Argumentation und didaktische Forschung I, Kiel: Baerbel Mende. Pettersson, R. (1988), «Ιnterpretation of Image Content», στο: Educational communication and Technology Journal, 36/1, σσ. 45-55. Pettersson, R. (1994), «Visual Literacy und Infologie», στο: Weidenmann, B. (επιμ.), Wissenserwerb mit Bildern: instruktionale Bilder in Printmedien, Film/Video und Computerprogrammen, Bern: Hans Huber, σσ. 215-235. Plank, D.N. (1998), ‘Why school reform doesn’t change schools : Political and organizational perspectives’, in Boyle, W.- Kerchner, C. (eds), The politics of Excellence and choice in education, London: Falmer press. Potter, J. & Wetherell, M. (1987), Discourse and Social Psychology: Beyond Attitudes and Behavior, London: Sage. Potter, J. & Wetherell, M. (1995), «Discourse analysis», στο: Smith, J.A., Harre, R, Langenhove (επιμ.), Rethingiking methods in psychology, London: Sage. Ritsert, J. (1972), Inhaltsanalyse und Ideologiekritik. Ein Versuch ber kritische Sozialforschung, Frankfurt: Athenaeum. Rosengren, Karl-Erik (1981), Advances in Content Analysis, Beverly Hills: Sage Publications. Rust, H., (1980), Struktur und Bedeutung. Studien zur qualitativen Inhaltsanalyse, Berlin: Spiess. Rust, H., (1981), Methoden und Probleme der Inhaltsanalyse, Tübingen: Gunter Narr Verlag. Rustemeyer, R. (1992), Praktisch-Methodische Schritte der Inhaltsanalyse, Münster: Aschendorff. Schellenberger, H. (1973), Das Sculbuch-Produkt und Faktor gesellschaftlicher Prozesse, Düsseldorf: Aloys Henn Verlag. Schnaitmann, W.G. (Hrsg.) (1996), Theorie und Praxis der Unterrichtsforschung, Donauwoerth: Auer Verlag. Shubert, W. (1986), Curriculum : Perspective, Paradigm and Possibility, New York: MacMillan. Skilbeck, M. (1995), ‘Curriculum renewal’, in: International Encyclopedia of Curriculum, vol. 3, p.1339. Smith, H.W. (1975), Strategies of Social Research. The Methological Imagination, London: Prentice Hall. Somekh, B., & Davis, N (ed.) (1998), Using Information Technology effectively in Teaching and Learning, London and New York: Routledge. Stefan H., R.K. (eds.) (1995), Didaktik and/or curriculum, Kiel: Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften. Strauss, A. (1998), Grundlagen qualitativer Sozialforschung, München: W. Fink. Strietzel, H. (1989), Das Schulbuch im Unterricht, Berlin: Volk und Wissen. Taylors, P. – Richards (1979), C., An Introduction to curriculum studies. New York: Humanities press. Thierney, G. (2000), «Undaunted Courage: Life history and the Postmodern Challenge», στο: Denzin, N. & Lincoln, Y. (επιμ.), Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks: Sage Publications, Inc., σσ. 537-553. Thoeny, G. (1992), Philosophie und Paedagogik bei Wilhelm Dilthey und Herman Nohl, Stuttgart: Haupt. Van Dijk, T.A. (ed.) (1985), Handbook of Discourse Analysis, New York: Academic Press. Van Leeuwen, T. & Jewit, C. (επιμ.) (2001), Handbook of visual analysis, London: SAGE. Van Leeuwen, T. & Kress, G. (1995), “Critical Layout Analysis”, Internationale Schulbuchforschung, 1, Diesterweg, Frankfurt, σσ. 25-43. Van Leeuwen, T. & Selander, S. (1995), «Picturing ‘our’ heritage in the pedagogik text: layout and illustrations in an Australian and a Swedish history textbook», Curriculum studies, 27/5, σσ. 501-522. Van Leeuwen, T. (1992), “The Schoolbook as a Multimodal Text”, Internationale Schulbuchforschung, 1, Frank Van Parreren, C.F. (1983), “Teaching pupils to ‘read’ pictures” στο: Bried R. (Ed.), Media science, Butterworth, Durban, σσ. 65-71. Wagner, Η.J. (1999), Rekonstruktive Methodologie, Opladen: Leske+Budrich. Watson, R. (1997), «Ethnomethodology and Textual Analysis», στο: Silverman, D. (επιμ..), Qualitative Research. Theory, Method and Practice, London: SAGE. Weidenmann, B. (Hrsg.) (1994), Wissenserwerb mit Bildern: instruktionale Bilder in Printmedien, Film/Video und Computerprogrammen, Hans Huber, Bern, σσ. 59-94. Wilson, C. Th. et al. (1981), The design of printed instructional materials: research on illustrations and typography, Washington: National Institute of Education. Wittrock, C.M. (ed.)(1985), Handbook of research on teaching, Third Edition, New York: Macmillan Publishing Company. Wodak, R. (επιμ.) (1989), Language, Power and Ideology, Amsterdam: Benjamins. 3) Δικτυακοί τόποι www.gei.de
Τελευταία Επικαιροποίηση
28-06-2018