Ιστορία, Θεωρίες και Θεσμοί της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙστορία, Θεωρίες και Θεσμοί της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης / European Integration: History, Theory and Institutions
ΚωδικόςΚΥ0403
ΣχολήΚοινωνικών και Οικονομικών Επιστημών
ΤμήμαΠολιτικών Επιστημών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΙωάννης Παπαγεωργίου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΜη Ενεργό
Course ID100001055

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙστορία, Θεωρίες και Θεσμοί της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600122781

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΑμφιθέατρο ΝΟΕ
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ Α (155)
ΗμερολόγιοFriday 09:00 to 12:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα: - έχουν πλήρη γνώση της ιστορίας της ευρωπαϊκής ενοποίησης - γνωρίζουν τα βασικά ιδιαίτερα στοιχεία των διαφόρων φάσεων της ενοποίησης μετά των Β' Π.Π. - μπορούν να αναλύσουν επαρκώς την πολιτική εξέλιξη της ΕΕ με βάση τα δεδομένα του παρελθόντος. - είναι σε θέση να αντιληφθούν την σημερινή πολιτική πραγματικότητα της ΕΕ βασιζόμενοι στην γνώση του παρελθόντος. -
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχος του μαθήματος είναι να εισαγάγει τους φοιτητές στην μελέτη της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης από μια ιστορική και θεωρητική οπτική. Αρχικά εξετάζει την εξέλιξη του ευρωπαϊκού εγχειρήματος και τη διαδικασία διαμόρφωσης της σημερινής Ε.Ε. στο πλαίσιο της μεταπολεμικής ιστορίας της ηπείρου. Πέραν τούτου, το μάθημα αναλύει τη διαδικασία ευρωπαϊκής ενοποίησης τόσο μέσα από το πρίσμα των θεωριών περιφερειακής ενοποίησης όσο και εμπειρικά με βάση τα συγκεκριμένα βήματα που έχει πραγματοποιήσει η Ένωση. Τέλος, οι διαλέξεις εισάγουν τους φοιτητές στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα και παρουσιάζουν την εξέλιξή τους στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού πολιτικού συστήματος. Η δομή των μαθημάτων έχει ως εξής: 1. Το φαινόμενο της περιφερειακής ενοποίησης πριν τον 20ο αιώνα – Κάντ. Προυντόν. Τα μεσοπολεμικά σχέδια για την συνεργασία των ευρωπαϊκών λαών. Τα κινήματα της Αντίστασης. Το Μανιφέστο του Βεντοτένε. 2. Παράγοντες που επέδρασαν στην ενοποίηση. Η γένεση των ομοσπονδιακών κινημάτων μετά τον Β. Παγκόσμιο Πόλεμο. Το Συνέδριο της Χάγης. Το Συμβούλιο της Ευρώπης. 3. Η Ευρωπαϊκή Κοινότητα Άνθρακα και Χάλυβα. Οι καινοτομίες της υπερεθνικής ενοποίησης. 4. Οι προσπάθειες για την Πολιτική Ευρώπη. Η Ευρωπαϊκή Αμυντική Κοινότητα. 5. Η γένεση της Ε.Ο.Κ. Στόχοι και θεσμικό πλαίσιο. Η εδραίωση του κοινοτικού συστήματος ενοποίησης κατά τη δεκαετία του 1960. Η διάσταση υπερεθνισμού-δικαυβερνητισμού. Ο συμβιβασμός του Λουξεμβούργου. 6. Η Ε.Ο.Κ. κατά τη δεκαετία του 1970. Η πρώτη διεύρυνση. Οι θεσμικές και πολιτικές εξελίξεις της δεκαετίας του 1980. Το σχέδιο συνθήκης του 1984. Η Ενιαία Ευρωπαϊκή Πράξη. Η ενιαία αγορά. 7. Η Ευρώπη μετά το Τείχος. Η Συνθήκη του Μάαστριχτ. Η δημιουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θεσμικά χαρακτηριστικά και πολιτικές. 8. Η εμβάθυνση και η κοινοτικοποίηση της Ένωσης. Οι συνθήκες του Άμστερνταμ και της Νίκαιας. Η διεύρυνση προς την Ανατολική Ευρώπη. 9. Η συνταγματοποίηση της Ένωσης. Η Συνταγματική Συνθήκη και η Συνθήκη της Λισσαβώνας. 10. Η EE σε κρίση. 11.Οι βασικές θεωρίες περιφερειακής ενοποίησης. Ο φεντεραλισμός. Διακυβερνητισμός. 12.Ο λειτουργισμός και ο νέο-λειτουργισμός. 13.Οι σύγχρονες θεωρίες περιφερειακής ενοποίησης. Φιλελεύθερος διακυβερνητισμός. Πολυεπίπεδη διακυβέρνηση.
Λέξεις Κλειδιά
ευρωπαϊκή ενοποίηση, ιστορία, θεωρίες ενοποίησης
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Η ΣΕΙΡΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ ΥΠΟ ΜΟΡΦΗ ΔΙΑΦΑΝΕΙΩΝ POWER POINT ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΚΑΙ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΚΑΙ ΣΤΙΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ. ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ ΣΤΟΥΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΣΧΕΤΙΚΟ ΜΕ ΤΗΝ ΥΛΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων883,2
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων50,2
Εξετάσεις50,2
Σύνολο1375,0
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
ΤΕΛΙΚΕΣ ΓΡΑΠΤΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ (70% του τελικού βαθμού) ΚΑΙ 2 ΠΡΟΟΔΟΙ (15% του τελικού βαθμού η κάθε μία)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Λιαργκόβα - Παπαγεωργίου: Το ευρωπαϊκό φαινόμενο - Ιστορία, θεσμοί και πολιτικές. Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη, 2017 Θ. Χριστοδουλίδης, Από την Ευρωπαϊκή Ιδέα στην Ευρωπαϊκή Ένωση (4η Έκδοση). Αθήνα: Εκδόσεις Ι. Σιδέρης, 2010.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
D. Dinan, Europe Recast: A History of European Union (2nd Edition). Boulder (CO): Lynne Rienner, 2014. S. Berglund, J. Ekman, H. Vogt, F. Aarebrot, The Making of the European Union: Foundations, Institutions And Future Trends. Cheltenham: Edward Elgar, 2006. M. Eilstrup-Sangiovanni (επιµ.), Debates on European Integration: A Reader. London: Palgrave, 2006. J. Peterson, M. Shackleton, (επιµ.), The Institutions of the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2002. B. Rosamond, Theories of European Integration. London: Palgrave, 2000.
Τελευταία Επικαιροποίηση
21-05-2019