Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το πέρας των παραδόσεων οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
α) να καταγράφουν συνοπτικά την ιστορική εξέλιξη της Κατηχητικής και Χριστιανικής Παιδαγωγικής,
β) να αξιοποιούν αποτελεσματικά τις ιδιαιτερότητες των αναπτυξιακών σταδίων των παιδιών και των εφήβων στη διαχείριση των συμπεριφορών τους
γ) να διατυπώνουν κριτικές θέσεις για την αντιμετώπιση των σύγχρονων παιδαγωγικών και κοινωνικών προβλημάτων της εποχής από άποψη χριστιανική και
δ) να αναπτύσσουν σχέδια μαθημάτων για τις κατηχητικές συνάξεις εφαρμόζοντας βιωματικές δραστηριότητες
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα περιλαμβάνει θεωρία και πρακτική άσκηση. Στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος προτάσσεται η προσέγγιση και τεκμηρίωση της Κατηχητικής και Χριστιανικής Παιδαγωγικής ως επιστημονικού κλάδου, οι σχέσεις τους με παρεμφερείς επιστημονικούς κλάδους, καθώς και όλο το πλαίσιο προβληματισμών γύρω από το θέμα. Στη συνέχεια επιχειρείται μια ιστορική ανασκόπηση της Κατηχητικής και της Χριστιανικής Αγωγής από τον βιβλικό ακόμη χώρο μέχρι και τις σημαντικές εκφράσεις τους μέσα στο Χριστιανισμό, σε Δύση και Ανατολή, με ιδιαίτερη έμφαση στον ελλαδικό χώρο. Η μεθοδολογία στην έρευνα, ο σκοπός, το περιεχόμενο, τα μέσα και τα σύγχρονα προβλήματα της επιστήμης -με σαφείς αναφορές στο υποκείμενό της, στους φορείς αλλά και στους θεσμούς που την υπηρετούν- θα συμπληρώσουν τη σαφή εικόνα του αντικειμένου. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των αναπτυξιακών σταδίων των παιδιών και των εφήβων και πώς επηρεάζουν την κατανόηση του θρησκευτικού φαινομένου. Τέλος, η σύνδεση της Χριστιανικής αγωγής με νέα δεδομένα της κοινωνικής πραγματικότητας, όπως τα μέσα ενημέρωσης, με άλλους τομείς της αγωγής, όπως η διαπολιτισμική αγωγή, η διαθρησκειακή αγωγή, η ειδική αγωγή, σκοπό έχουν να συνθέσουν την ολοκληρωμένη και πραγματική διάστασή της, αλλά και τις προοπτικές και τις δυνατότητες προσφοράς στο σύγχρονο παιδαγωγό.
Στην πρακτική άσκηση προσφέρεται αρχικά μια θεωρητική προσέγγιση του διδακτικού σχεδιασμού των κατηχητικών συνάξεων και στη συνέχεια η εφαρμογή της σε πατερικά, βιβλικά, λειτουργικά κείμενα, καθώς και κείμενα σύγχρονων θεολόγων, δίνοντας έμφαση σε βιωματικές δράσεις.
Λέξεις Κλειδιά
χριστιανική παιδαγωγική, παιδί, έφηβος, οικογένεια, θρησκευτική ανάπτυξη