ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΤΗΣ Κ.Δ.

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΤΗΣ Κ.Δ. / INTRODUCTION TO THE NEW TESTAMENT – TEXTUAL CRITICISM
ΚωδικόςΥ101
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΠοιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΑικατερίνη Τσαλαμπούνη
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID60005022

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας (2013-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 419
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό115

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΙΣΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΤΗΣ Κ.Δ.
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600126292

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΘεολογική
ΌροφοςΌροφος 2
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ Γ (98)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 15:00 έως 18:00
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος θα μπορούν οι φοιτητές: ΘΕΩΡΙΑ • να δίνουν γραπτά και προφορικά μία συγκροτημένη απάντηση σχετικά με τα ιστορικοθεολογικά ζητήματα και τη θεολογία των επιμέρους βιβλίων της Κ.Δ. • να εντοπίζουν και να παρουσιάζουν τους παράγοντες που οδήγησαν στη σύνταξη των βιβλίων της Κ.Δ. και στη συγκρότηση του Κανόνα της • να αναπτύσσουν την κριτική και αναλυτική τους σκέψη μέσα από τον εντοπισμό και την κατανόηση των παραγόντων που οδήγησαν στη διαμόρφωση της προφορικής και γραπτής παράδοσης της αρχαίας Εκκλησίας • να αξιοποιούν την αποκτηθείσα γνώση στην περαιτέρω ερμηνεία περικοπών της Καινής Διαθήκης • να κάνουν συγκρίσεις και συνδέσεις του θεολογικού μηνύματος των βιβλίων της Κ.Δ. με τους σημερινούς προβληματισμούς AΣΚΗΣΗ • Να δίνουν μία ολοκληρωμένη απάντηση σχετικά με την ιστορία του κειμένου της Κ.Δ. • Να συνδέουν συγκεκριμένους μάρτυρες της χειρόγραφης παράδοσης του κειμένου και αρχαίες μεταφράσεις με τους ιδιαίτερους τύπους του κειμένου της Κ.Δ. • Να διακρίνουν και να κατανοούν τα βασικά στοιχεία του κριτικού μηχανισμού μίας κριτικής έκδοσης της Κ.Δ.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
ΘΕΩΡΙΑ Το μάθημα παρέχει α) βασικές πληροφορίες για το κείμενο της Καινής Διαθήκης και την ιστορία του, για τη συγκρότηση του κανόνα της Καινής Διαθήκης, για τις εκδόσεις και τις μεταφράσεις της και β) μία σύντομη εισαγωγή στα επιμέρους βιβλία της Καινής Διαθήκης (σχεδιάγραμμα και περιεχόμενο, ιστορικοφιλολογικά και ερμηνευτικά ζητήματα, θεολογική διδασκαλία του κάθε βιβλίου) ΑΣΚΗΣΗ (ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ) Στην άσκηση του μαθήματος παρουσιάζεται η ιστορία της χειρόγραφης παράδοσης του κειμένου της Καινής Διαθήκης, οι κυριότεροι μάρτυρες του κειμένου, αρχαίες και νέες μεταφράσεις και διδάσκονται στοιχεία της κριτικής του κειμένου στο συγκεκριμένο παράδειγμα της κριτικής έκδοσης της Κ.Δ. από το Ινστιτούτο Nestle-Aland στο Münster της Γερμανίας ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΥΛΗΣ ΘΕΩΡΙΑ 1η (α) Εισαγωγικά στο μάθημα της «Εισαγωγής στην Καινή Διαθήκη» - ιστορία και περιεχόμενο του μαθήματος, στόχοι, τρόποι αξιολόγησης κτλ. (β) Τι είναι η Καινή Διαθήκη και από ποια βιβλία συναπαρτίζεται, (γ) Πριν από το κείμενο της Κ.Δ.: η Παλαιά Διαθήκη ως Γραφή της πρώτης Εκκλησίας και οι προφορικές παραδόσεις για τον Ιησού, (δ) Σκοπός και ρόλος των κειμένων της Καινής Διαθήκης 2) (α) Ο κανόνας της Καινής Διαθήκης: η ιστορία και η θεολογική του σημασία, (β) Τα εξωκανονικά («απόκρυφα») κείμενα και τα «άγραφα» λόγια του Ιησού 3)(α) Τα ευαγγέλια: το φιλολογικό είδος του ευαγγελίου, σκοπός και χαρακτήρας, (β) Το συνοπτικό πρόβλημα 4) Τα συνοπτικά ευαγγέλια Α΄ : το κατά Μάρκον και το κατά Ματθαίον 5) Τα συνοπτικά ευαγγέλια Β΄: το κατά Λουκάν Το κατά Ιωάννην ευαγγέλιο. Σύγκριση του κατά Ιωάννην με τα συνοπτικά 6) Πράξεις των Αποστόλων: Ο απόστολος Παύλος στις Πράξεις και στις επιστολές 7) Α΄ και Β΄ επιστολές προς Θεσσαλονικείς. Το πρόβλημα της ψευδεπιγραφίας 8) Προς Γαλάτας επιστολή. Προς Ρωμαίους επιστολή 9) Α΄ και Β΄ Κορινθίους Επιστολές αιχμαλωσίας Α΄: Προς Φιλιππησίους και προς Φιλήμονα 10) Επιστολές αιχμαλωσίας Β΄: Προς Εφεσίους και προς Κολοσσαείς Ποιμαντικές επιστολές 11) Προς Εβραίους Καθολικές επιστολές Α΄: Ιακώβου, Α΄ και Β΄ Πέτρου 12) Καθολικές επιστολές Β΄: Α΄, Β΄ και Γ΄ Ιωάννου, Ιούδα 13)Αποκάλυψη ΑΣΚΗΣΗ 1) Εισαγωγή στο μάθημα της άσκησης – τεχνικές πληροφορίες του μαθήματος Ιστορία του χειρόγραφου κειμένου: υλικά, τυπολογία χειρογράφων Η θέση των χειρογράφων της Κ.Δ. στην αρχαία Εκκλησία 2) Τα σημαντικότερα χειρόγραφα της Κ.Δ. Α΄ : πάπυροι 3) Τα σημαντικότερα χειρόγραφα της Κ.Δ. Β’ : μεγαλογράμματοι κώδικες σε περγαμηνές (Σιναϊτικός, Βατικανός, Αλεξανδρινός, Βέζα, παλίμψηστος του Εφραίμ κ.ά.) Χρήση των σχετικών ιστοσελίδων (π.χ. Codex Sinaiticus Project) 4) Τα σημαντικότερα χειρόγραφα της Κ.Δ. Γ΄: οι μικρογράμματοι κώδικες Κέντρα μελέτης των χειρογράφων της Κ.Δ. – Περιήγηση στις ιστοσελίδες των σχετικών προγραμμάτων (π.χ. CSNTM, Nestle-Aland Virtual Library κ.ά.) 5) Αρχές της κριτικής του κειμένου της Καινής Διαθήκης Ασκήσεις και παραδείγματα 6) Τύποι του κειμένου της Καινής Διαθήκης Α΄ – Ασκήσεις και παραδείγματα 7) Τύποι του κειμένου της Καινής Διαθήκης Α΄ - Το Εκκλησιαστικό/Βυζαντινό κείμενο : Σύγχρονες τάσεις στην έρευνα 8) Αρχαίες και σύγχρονες μεταφράσεις της Κ.Δ. - Μεταφράσεις της Κ.Δ. στη νεοελληνική 9) Εκδόσεις του κειμένου της Καινής Διαθήκης στο εξωτερικό και στην Ελλάδα 10) Εισαγωγή στο κριτικό υπόμνημα. Το παράδειγμα της 27ης κριτικής έκδοσης Nestle-Aland. Ασκήσεις και παραδείγματα 11) Κριτική έκδοση Nestle-Aland: σύμβολα στα περιθώρια των σελίδων της έκδοσης Σύμβολα μαρτύρων της χειρόγραφης παράδοσης Ασκήσεις και παραδείγματα 12) Κριτική έκδοση Nestle-Aland: σύμβολα στο κείμενο και στο κριτικό υπόμνημα Α΄ Ασκήσεις και παραδείγματα 13) Κριτική έκδοση Nestle-Aland: σύμβολα στο κείμενο και στο κριτικό υπόμνημα Α΄ Ασκήσεις και παραδείγματα
Λέξεις Κλειδιά
Καινή Διαθήκη, ιστορία κειμένου, κανόνας Καινής Διαθήκης, χειρόγραφα, κριτική κειμένου, ιστορία έρευνας
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
  • Ψηφιοποιημένα χειρόγραφα
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
• Διδασκαλία μέσα στην τάξη με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων (κυρίως παρουσιάσεις με powerpoint) • Ηλεκτρονική υποστήριξη με βοηθητικό υλικό και ασκήσεις μέσω της πλατφόρμας Moodle • Aξιοποίηση ψηφιποιημένου υλικού στο διαδίκτυο • Τακτικές επαναλήψεις της διδαχθείσας ύλης μέσω ερωτηματολογίων και ασκήσεων που θα αποστέλλονται ηλεκτρονικά στη διδάσκουσα
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις
Άσκηση Πεδίου
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων803,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών251
Γραπτή και προφορική εξέταση30,1
Σύνολο1084,3
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
• Επιτυχής συμμετοχή στην εξέταση του κριτικού μηχανισμού (άσκηση του μαθήματος): 20% του τελικού βαθμού • Eκπόνηση δύο σύντομων εργασιών συμπληρωματικών της εξεταστέας ύλης: 20% του τελικού βαθμού Προϋπόθεση για να θεωρηθεί ότι έχει ολοκληρωθεί επιτυχώς η εξέταση είναι ο εξεταζόμενος σπουδαστής να έχει επιτύχει τουλάχιστον τη βάση τόσο στην προφορική εξέταση της άσκησης όσο και στη δίωρη γραπτή εξέταση της θεωρίας. Σε περίπτωση που αποτύχει σε ένα από αυτά τα μέρη, θα πρέπει να επαναλάβει την εξέτασή του. • Επιτυχή συμμετοχή στη γραπτή εξέταση του μαθήματος: 60% του τελικού βαθμού
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Άλλη / Άλλες (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Επιλογή 1: Iωάννη Δ. Καραβιδόπουλου, Εισαγωγή στην Καινή Διαθήκη, εκδ. Ostracon, Θεσσαλονίκη 2016 ISBN: 978-618-5146-32-0 (Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΥ: 59374613) Επιλογή 2: Σ. Αγουρίδη, Εισαγωγή εις την Καινήν Διαθήκη, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 31991 ISBN: 960-222-057-0 (Κωδ. ΕΥΔΟΞΟΥ: 3255)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Νοvum Testamentum Graece, 27η έκδοση, 2006. ISBN: 9783438051004 • Χ. Βούλγαρη, Εισαγωγή εις την Καινήν Διαθήκην, Ι-ΙΙ, Αθήνα 2005 • Ι. Παναγόπουλου, Εισαγωγή στην Καινή Διαθήκη, Αθήνα 1993 • Στ. Σάκκου, Εισαγωγή εις την Καινήν Διαθήκην, Θεσσαλονίκη 1984 • Π. Βασιλειάδη, Τα Λόγια του Ιησού. Το αρχαιότερο ευαγγέλιο, Αθήνα 2005 • Χ. Οικονόμου, Το πρόβλημα του τίτλου «Πράξεων των Αποστόλων», Θεσσαλονίκη 1988 • Γ. Γαλίτη, Η Χριστολογία του απ. Πέτρου. Μέρος Α’: Εισαγωγικόν, Μέρος Β’: Συστηματικόν, Αθήνα 1990 • Ι. Καραβιδόπουλου, «Το πρόβλημα της ψευδεπιγραφίας», ΔΒΜ 1978, 178-188 • C. Holladay, A Critical Introduction to the New Testament; Interpreting the Message and Meaning of Jesus Christ, Nashville 2005 • U. Schnelle, Einleitung in das Neue Testament, Göttingen 2005
Τελευταία Επικαιροποίηση
29-09-2018