Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν:
* να επικοινωνούν αργότερα, δημιουργικά και γόνιμα με τους μαθητές τους
* να τους αντιμετωπίζουν με ορθό παιδαγωγικό τρόπο
* να διαχειρίζονται με παιδαγωγικά κριτήρια τη σχολική τάξη.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα εξετάζονται θέματα Γενικής Παιδαγωγικής, που αφορούν στο ρόλο όλων των παραγόντων της αγωγής που συμβάλλουν στη θεμελίωση της προσωπικότητας του παιδιού και του εφήβου και στη γόνιμη ένταξή του στην κοινωνία:
1. Η ιστορία και αναγκαιότητα της αγωγής
2. Ο σκοπός της αγωγής
3. Η σχέση της αγωγής με τις ανθρωπολογικές επιστήμες
4. Κοινωνικοποίηση και αγωγή
5. Αγωγή και περιβάλλον (οικογένεια, κοινωνία, εκκλησία, φορείς κ.ά)
6. Διαπροσωπικές σχέσεις στο σχολείο
7. Σχέσεις παιδαγωγού και παιδαγωγούμενου
8. Παιδαγωγικά προβλήματα (κοινωνικός αποκλεισμός, αναλφαβητισμός, πολυπολιτισμικότητα και αγωγή κ.ά)
9. Διαχείρηση της σχολικής τάξης
10. Σύγχρονοι μέθοδοι αγωγής (διάλογος, μεθοδολογία, προγράμματα) – Μέσα αγωγής (έπαινος, τιμωρία, πειθαρχία – ελευθερία, κίνητρα μάθησης, εποπτεία, τεχνολογία) - (πρακτική σε σχολεία)
11. Ελεύθερος χρόνος και αγωγή
12 Ετερότητα και αγωγή (ΑμΕΑ, ψυχικά άρρωστα, αυτιστικά, υπερκινητικά παιδιά κ.ά.)
13. Η διά βίου μάθηση
Λέξεις Κλειδιά
Αγωγή, Κοινωνικοποίηση, Περιβάλλον, Παιδαγωγός, παιδαγωγούμενος, Ετερότητα, μέθοδος
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Ιω. Κογκούλης, Εισαγωγή στην Παιδαγωγική, εκδ. Δέσποινα Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2016, Εξεταστέα ύλη - σελίδες: 28-46, 150-191, 209-216, 232-291, 298-310, 327-350, 351-369, 377-394, 406-417, 429-451, 487-490.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. Δ. Χατζηδήμου, Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θέσεις, αντιθέσεις και προβληματισμοί, Θεσσαλονίκη 32002.
2. Χ. Κωνσταντίνου, Σχολική πραγματικότητα και κοινωνικοποίηση του μαθητή. Σκιαγράφηση των κοινωνικοποιητικών μηνυμάτων του σχολείου και των εκπαιδευτικών, εκδ. Gutenberg), Αθήνα (χ.χ).
3. Η. Ρεράκης, Ο «άλλος» στο ελληνικό σχολείο. Ορθόδοξη χριστιανοπαιδαγωγική θεώρηση, εκδ. Π. Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 2006.
4. Η. Ρεράκης, Κοινωνική ένταξη και θρησκευτική αγωγή του μαθητή στο ελληνικό σχολείο, εκδ. Π. Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 2010.
5. K.Muelbauer, Κοινωνικοποίηση. Θεωρία και έρευνα, μτφρ. Δ. Δημοκίδης, εκδ. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2000.
6. Αχ. Καψάλης, Παιδαγωγική Ψυχολογία, εκδ. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2009.
7. Αλ. Κοσμόπουλος, Σχεσιοδυναμική παιδαγωγική του προσώπου, εκδ. Γρηγόρης 21990.
8. Κ. Μπακιρτζής, Επικοινωνία και αγωγή, εκδ. Gutenberg, Αθήνα 2002.
9.Αθ. Γκότοβος, Οικουμενικότητα, ετερότητα και ταυτότητα: Η επαναδιαπραγμάτευση του νοήματος της παιδείας, Ιωάννινα 2001.
10.Αλ. Κακαβούλης, Ηθική ανάπτυξη και αγωγή, Αθήνα 1994.