Νησιωτική Αρχαιολογία – Μεθοδολογία και Προβληματική

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΝησιωτική Αρχαιολογία – Μεθοδολογία και Προβληματική / Island Archaeology – Issues of theory and methodology
ΚωδικόςΑΠΡ 701
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015905

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ στην Αρχαιολογία, Τέχνη και Πολιτισμό 2024-2025

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Προϊστορική ΑρχαιολογίαΥποχρεωτικόΧειμερινό/Εαρινό-15

Πληροφορίες Τάξης
Τίτλος
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Class ID
600127417
ΔιαγραμμένηΝαι
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
• ασχοληθούν με το ερευνητικό περιεχόμενο της νησιωτικής αρχαιολογίας, το αντικείμενό της όπως και με τα μεθοδολογικά και θεωρητικά προβλήματα που συνδέονται με αυτήν • τους δοθεί η δυνατότητα να γνωρίσουν τις βασικές παραμέτρους και ιδιαιτερότητες του γεωγραφικού και πολιτισμικού χώρου της ανατολικής Μεσογείου και του Αιγαίου όπου παραδείγματα της νησιωτικής αρχαιολογίας αποτελούν αντικείμενο έρευνας και προβληματισμού στη διάρκεια της προϊστορίας • εξοικειωθούν με τα μεθοδολογικά μέσα με τα οποία διεξάγεται η αρχαιολογική έρευνα στους νησιωτικούς και παραλιακούς χώρους όπως και με τη συνεισφορά άλλων επιστημών στην εξειδίκευση της έρευνας (γεωαρχαιολογία, παλαιοπεριβάλλον, παλαιογεωγραφία) • μελετήσουν την ιστορική εξέλιξη του συγκεκριμένου αρχαιολογικού κλάδου έρευνας όπως αυτή καταγράφεται από τη δεκαετία του 1970 και μετέπειτα, αλλά και τη σημερινή δυναμική της • ασχοληθούν με συγκεκριμένα παραδείγματα νησιωτικής αρχαιολογίας τα οποία θα αποτελέσουν αντικείμενα λεπτομερούς μελέτης, συζήτησης και βιβλιογραφικής τεκμηρίωσης • εντάξουν τη σημασία της αρχαιολογικής έρευνας σε νησιωτικά περιβάλλοντα στην κατανόηση των προϊστορικών εξελίξεων στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η σειρά σεμιναρίων του συγκεκριμένου μαθήματος αφορά το ζήτημα της κατανόησης της κατοίκησης σε νησιωτικά περιβάλλοντα από τη στιγμή του πρώτου αποικισμού τους και στη διάρκεια της διαμόρφωσης μιας νησιωτικής παράδοσης και πολιτισμού. Εννοιες όπως απομόνωση, ταυτότητα και επικοινωνία, πρόκειται να αποτελέσουν αντικείμενο διεπιστημονικού ορισμού και σχολιασμού. Στη συνέχεια, η αρχαιολογική διάσταση του πρώτου αποικισμού των νησιών και των προβλημάτων που συνδέονται με τις έρευνες πεδίου θα εξεταστούν, με έμφαση σε ζητήματα παλαιογεωγραφίας, ευστατικών αλλαγών, δυναμικής των ακτογραμμών, ορατότητας του αρχαιολογικού υλικού κλπ μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα από την περιοχή του Αιγαίου και της ανατολικής Μεσογείου. Το ζήτημα του πρώιμου αποικισμού των νησιών του Αιγαίου, της Κρήτης και της Κύπρου θα απασχολήσουν ιδιαίτερα τους φοιτητές στη σειρά των μαθημάτων αυτών, δοκιμάζοντας στην πράξη τις θεωρητικές και ερμηνευτικές προσεγγίσεις που θα έχουν ήδη εξεταστεί. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην εξοικείωση των φοιτητών με την ευρύτατη διεθνή βιβλιογραφία η οποία αντιμετωπίζει το φαινόμενο του αποικισμού των νησιών παγκοσμίως αναζητώντας παράλληλες πορείες λ.χ. ανάμεσα στις περιοχές της Μεσογείου και των νησιωτικών συμπλεγμάτων του Ειρηνικού.
Λέξεις Κλειδιά
Νησιά, αποικισμός, ταυτότητα, ευστατικές αλλαγές, παλαιοπεριβάλλον
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Σεμινάρια50
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων150
Φροντιστήριο51
Συγγραφή εργασίας / εργασιών160
Σύνολο450
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι συμμετέχοντες καλούνται να μελετούν ανά εβδομάδα συγκεκριμένη ελληνική και ξενόγλωσση (κυρίως) βιβλιογραφία και να την παρουσιάζουν ή να την σχολιάσουν κριτικά, προφορικά ή γραπτά. Η επίδοσή τους θα αξιολογείται από το βαθμό ενεργούς συμμετοχής τους στο μάθημα, την προετοιμασία τους και την παρουσίαση των εργασιών που ενδεχομένως να τους ζητηθεί να προετοιμάσουν
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
• Braudel, F. 1972. The Mediterranean and the Mediterranean World in the Age of Philip II, Collins, London. • Broodbank, C. 2000. An Island Archaeology of the Early Cyclades, Cambridge University Press, Cambridge. • Cherry, J. F. 1990. The first colonization of the Mediterranean islands: a review of recent research, Journal of Mediterranean Archaeology 3.2 (1990) 145-221. • Cherry, J. F. (ed.), 1995. Colonization of Islands, World Archaeology 26. London. • Cherry, J.F. 2004. Mediterranean island prehistory: what’s different and what’s new? In S.M. Fitzpatrick (ed.), Voyages of Discovery: the Archaeology of Islands. Westport. • Efstratiou, N 1985. Agios Petros: A Neolithic Site in the Northern Sporades : Aegean Relationships During the Neolithic of the 5th Millennium, BAR 241. Oxford. • Efstratiou, N,- Karetsou, A - Ntinou, M 2013 The Neolithic Settlement of Knossos in Crete. New Evidence for the Early Occupation of Crete and theAegean Islands. INSTAP Academic Press. • Efstratiou, N 2014. Reaching the island. What next? Material life and socio-historical processes in early Cyprus. In J.M. Webb (ed) Structure, measurement and meaning. Studies on prehistoric Cyprus in honour of David Frankel, 3-11, Studies in Mediterranean Archaeology CXLIII, Astrom Forlag. Uppsala. • Efstratiou, N, 2015. The Final Palaeolithic hunting camp of Ouriakos on the island of Lemnos. In Ammerman, A.J (ed) Island archaeology and the origins of voyaging in the Mediterranean sea, Proceedings of the Workshop ‘Early Seafaring’, Eurasian Prehistory 75-96. • Evans, J. D. 1973. Islands as laboratories for the study of cultural process. In C. Renfrew (ed.), The Explanation of Culture Change: Models in Prehistory, Duckworth, London. Pp. 517-20. • Held, S. O. 1993. Insularity as a modifier of culture change: the case of prehistoric Cyprus, Bulletin of the American Schools of Oriental Research 292, 25-32. • Horden, P., and N. Purcell 2000. The Corrupting Sea: A Study of Mediterranean History. Oxford. • Patton, M. 1995. Islands in Time: Island Sociogeography and Mediterranean Prehistory London. • Rainbird, P. 1999. Islands out of time: towards a critique of island archaeology, Journal of Mediterranean Archaeology 12.2, 216-234. • S. Swiny (ed.). 2002. The Earliest Prehistory of Cyprus: From Colonization to Exploitation. Boston.
Τελευταία Επικαιροποίηση
21-09-2018