ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ / Christian Pedagogics
ΚωδικόςΠΑ5
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΕυάγγελος Πεπές
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID60005151

Πρόγραμμα Σπουδών: Ορθόδοξη Θεολογία και Χριστιανικός Πολιτισμός

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής1110
Παιδαγωγικής - Χριστιανικής ΠαιδαγωγικήςΥποχρεωτικό1110
Χριστιανικής Ηθικής και Κοινωνιολογίας του ΧριστιανισμούΥποχρεωτικό1110

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600127462
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Να καταστούν οι μεταπτυχιακοί φοιτητέςς ικανοί, μέσω της θεωρητικής τους κατάρτισης και των εμπειριών που αποκτούν από την ερευνητική δραστηριότητα και την Πρακτική τους Άσκηση στο Εργαστήριο Παιδαγωγικής του Τμήματος και στα Σχολεία της δευτεροβάθμιας που επισκέπτονται, να μπορούν να εποπτεύουν επιστημονικά και ερευνητικά τα παιδαγωγικά θέματα να είναι ικανοί μόνοι τους να φέρουν εις πέρας μια ερευνητική παιδαγωγική εργασία, να επικοινωνούν δημιουργικά και γόνιμα με τους προπτυχιακούς φοιτητές που καθοδηγούν και αργότερα με τους μαθητές τους στο σχολείο, να διαχειρίζονται ως παιδαγωγοί με επιτυχία μία σχολική τάξη.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μάθημα ερευνώνται θέματα Χριστιανικής Παιδαγωγικής, όπως είναι γενικότερα η ιστορία της Παιδαγωγικής ως επιστήμης και ειδικότερα η ιστορία της χριστιανικής παιδαγωγικής, η αναγκαιότητα και ο σκοπός της παιδαγωγικής και της χριστιανικής παιδαγωγικής, η σχέση της χριστιανικής Παιδαγωγικής με τις άλλες ανθρωπολογικές επιστήμες και ειδικότερα τη Θεολογία. Ιδιαίτερα ερευνώνται θέματα που σχετίζονται με τη σχολική εκπαίδευση και το σχολικό περιβάλλον, όπως οι διαπροσωπικές σχέσεις δασκάλου - μαθητή, η κοινωνικοποίηση του μαθητή, η πειθαρχία σε σχέση με την ελευθερία των μαθητών, η σχέση οικογένειας και σχολείου τα μέσα αγωγής, η σχέση περιβάλλοντος και αγωγής, ο αναλφαβητισμός, η διαφορετικότητα και η ετερότητα, η ειδική αγωγή η διαπολιτισμική αγωγή, η διά βίου μάθηση κ.ά. Ιδιαίτερο κεφάλαιο αποτελεί η έρευνα γύρω από τις παιδαγωγικές αρχές και κατηγορίες της Αγίας Γραφής και των Πατέρων ή των Αγίων της Εκκλησίας, μέσα από την αγιογραφική και πατερική γραμματεία. ΘΕΜΑΤΑ 1. Η ιστορία της Παιδαγωγικής 2. Η ιστορία της χριστιανικής παιδαγωγικής 3. Ο σκοπός της Παιδαγωγικής και της χριστιανικής Παιδαγωγικής 4. Η σχέση της χριστιανικής Παιδαγωγικής με τις ανθρωπολογικές επιστήμες 5. Κοινωνικοποίηση και χριστιανική αγωγή 6. Αγωγή και περιβάλλον (οικογένεια, κοινωνία, εκκλησία, φορείς κ.ά) 7. Οι Διαπροσωπικές σχέσεις στο σχολείο υπό το φως της χριστιανικής παιδαγωγικής 8. Παιδαγωγικά προβλήματα από χριστιανοπαιδαγωγικής πλευράς (κοινωνικός αποκλεισμός, αναλφαβητισμός, ελεύθερος χρόνος, ετερότητα και αγωγή κ.ά) 9. Διαχείριση της σχολικής τάξης 10. Σύγχρονοι μέθοδοι αγωγής (διάλογος, μεθοδολογία, προγράμματα) – Μέσα αγωγής (έπαινος, τιμωρία, πειθαρχία – ελευθερία, κίνητρα μάθησης, εποπτεία, τεχνολογία) 11. Η αγία Γραφή και η χριστιανική Παιδαγωγική 12. Οι Πατέρες της Εκκλησίας και η αγωγή του παιδιού 13. Μοναχισμός και χριστιανική αγωγή
Λέξεις Κλειδιά
Χριστιανική Παιδαγωγική, κρυφό Σχολειό Κοινωνικοποίηση, Περιβάλλον, κοινωνικός αποκλεισμός, αναλφαβητισμός, ετερότητα, μέθοδος, διαχείριση τάξης, πειθαρχία, ελευθερία, εποπτεία, κίνητρα, τιμωρία έπαινος, ελεύθερος χρόνος. Πατέρες, Άγιοι.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις
Εργαστηριακή Άσκηση
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων
Πρακτική (Τοποθέτηση)
Διαδραστική διδασκαλία στο Υπολογιστικό Κέντρο
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων
Εκπόνηση μελέτης (project)
Συγγραφή εργασίας / εργασιών
Σύνολο
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
α) Σταδιακές Πρόοδοι. β) Σεμιναριακές εργασίες. γ) Συμμετοχή στην Πρακτική Άσκηση. δ) Λαμβάνεται υπόψη και προσμετράται θετικά η συμμετοχή στο μάθημα. English
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ι. Κογκούλης, Εισαγωγή στην Παιδαγωγική, εκδ. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2005. 2. Ηλ. Ματσαγγούρας, Η σχολική τάξη, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 2000. 3. Δ. Χατζηδήμου, Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θέσεις, αντιθέσεις και προβληματισμοί, Θεσσαλονίκη 32002. 4. Χ. Κωνσταντίνου, Σχολική πραγματικότητα και κοινωνικοποίηση του μαθητή. Σκιαγράφηση των κοινωνικοποιητικών μηνυμάτων του σχολείου και των εκπαιδευτικών, εκδ. Gutenberg), Αθήνα (χ.χ). 5. Η. Ρεράκης, Ο «άλλος» στο ελληνικό σχολείο. Ορθόδοξη χριστιανοπαιδαγωγική θεώρηση, εκδ. Π. Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 2006. 6. Η. Ρεράκης, Κοινωνική ένταξη και θρησκευτική αγωγή του μαθητή στο ελληνικό σχολείο, εκδ. Π. Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 2010. 7. K.Muelbauer, Κοινωνικοποίηση. Θεωρία και έρευνα, μτφρ. Δ. Δημοκίδης, εκδ. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2000. 8. Αχ. Καψάλης, Παιδαγωγική Ψυχολογία, εκδ. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2009. 9. Αλ. Κοσμόπουλος, Σχεσιοδυναμική παιδαγωγική του προσώπου, εκδ. Γρηγόρης 21990. 10. Κ. Μπακιρτζής, Επικοινωνία και αγωγή, εκδ. Gutenberg, Αθήνα 2002. 11. Αθ. Γκότοβος, Οικουμενικότητα, ετερότητα και ταυτότητα: Η επαναδιαπραγμάτευση του νοήματος της παιδείας, Ιωάννινα 2001 13. Αλ. Κακαβούλης, Ηθική ανάπτυξη και αγωγή, Αθήνα 1994 14. Z. Bauman, Η μετανεωτερικότητα και τα δεινά της, εκδ. Ψυχογιός, Αθήνα 2002. 15. C.Cavadini, Miracles in Jewish and Christian Antiquity, University of Notre Dame Press, Indiana 1996 16. Iω. Tσάκγας, Το παιδί και ο έφηβος στην εκκλησιαστική κοινότητα, Θεωρητική και εμπειρική προσέγγιση, (διδ. Διατριβή), Αθήνα 2000 17. Α. Στογιαννίδης, Η διαπροσωπική επικοινωνία στα πλαίσια της καλούμενης μεταμοντέρνας εποχής και η ορθόδοξη αγωγή (διδ. Διατριβή) Θεσσαλονίκη 2003 18. Εμμ. Περσελής, Πίστη και χριστιανική αγωγή, εκδ. Γρηγόρης, Αθήνα 2006 19. Εμμ. Περσελής, Κατήχηση και παιδεία, Μελετήματα χριστιανικής θρησκευτικής αγωγής, έκδ Β΄, εκδ. Γρηγόρης, Αθήνα 2005 20. Η. Ρεράκης, Θρησκευτικά και πολιτισμικά πρότυπα στο έργο του Δ. Σολωμού, έκδ Β΄ εκδ. Γρηγόρης, Αθήνα 2003 21. Η. Ρεράκης, Σύγχρονη Διδακτική των Θρησκευτικών, εκδ. Πουρναράς, έκδ. Β΄, Θεσσαλονίκη 2010 22. Η. Ρεράκης, Θεολογία και Θεολογικές σπουδές, Εισαγωγικές Προσεγγίσεις, εκδ. Πουρναράς, έκδ. Β΄, Θεσσαλονίκη 2008 23. Εμμ. Περσελής, Χριστιανική αγωγή και σύγχρονος κόσμος. Θέματα θεωρίας και πράξης της χριστιανικής αγωγής, εκδ. Αρμός, Αθήνα 1994 24. Ι. Κογκούλης, κατηχητική και χριστιανική Παιδαγωγική, εκδ. Κυριακίδης, Θεσσαλονίκη 2000 25. Στ. Πορτελάνος, Διαπολιτισμική και διαθεματική διδακτική στο μάθημα των Θρησκευτικών, εκδ. Έννοια, Αθήνα 2010 26. Κ. Γρηγγοριάδης, Η θελογογική και ανθρωπολογική θεώρηση της αγωγής, Αθήνα 1975. 27. Γ. Κρουσταλλάκης, Διαπαιδαγώγηση, έκδ. Γ΄, Αθήνα 1998. 28. Χ. Κωνσταντίνου, Σχολική πραγματικότητα, και κοινωνικοποίηση του μαθητή εκδ. Gutenberg, Au;hna 1997 29. Σ. Κούλουμζιν, Το ορθόδοξο βίωμα και τα παιδιά μας, μτφρ. Πολυξένη Τσαλίκη, έκδ. Γ΄, εκδ. Ακρίτας, Αθήνα 1995
Τελευταία Επικαιροποίηση
15-09-2014