Κλασική Εποχή

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΚλασική Εποχή / The Classical Period
ΚωδικόςΙΑΕ 705
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015974

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ στην Ιστορική Έρευνα 2024-2025

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Αρχαίας Ελληνικής και Ρωμαϊκής ΙστορίαςΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-15

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΚλασική Εποχή
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600127542
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στο πλαίσιο του μαθήματος θα • κατανοήσουν τον θεωρητικό προβληματισμό για τον χαρακτήρα αλλά και τα χρονολογικά όρια της Κλασικής περιόδου της ελληνικής Ιστορίας και τις πηγές στις οποίες βασίζεται η ιστορική της μελέτη. • γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά της πολιτικής και κοινωνικής οργάνωσης των ελληνικών κοινοτήτων της περιόδου. • κατανοήσουν τη διαδικασία που οδήγησε στη σταδιακή μετεξέλιξη των πολιτειακών θεσμών αλλά και της πολιτικής που άσκησαν οι εκάστοτε κρατούσες πόλεις-κράτη. • ευαισθητοποιηθούν σε μεθοδολογικά και πρακτικά ζητήματα που μπορεί να προκύψουν από την εμπλοκή του ερευνητή στο πεδίο που μελετά • εξασκηθούν στην προφορική και γραπτή παρουσίαση των ιδεών/επιχειρημάτων τους
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Κλασική Εποχή (Ε) Το σεμινάριο αποσκοπεί να περιγράψει την ελληνική ιστορία από τα επακόλουθα των Περσικών Πολέμων το 478 μέχρι τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Συνδυάζει την ανάλυση με την αφήγηση, η οποία συνδυάζει άλλες πτυχές της ελληνικής ζωής με πολιτικά και στρατιωτικά θέματα. Πρωταρχικός στόχος του μαθήματος είναι να κάνει μια άμεση αναφορά στην περίοδο, δείχνοντας με σαφήνεια τα στοιχεία στα οποία βασίζεται. Ταυτόχρονα, η προσέγγιση αυτή καλύπτει εν μέρει το πρόβλημα σχετικά με τους τομείς και τα γεγονότα που δεν καλύπτονται από τα στοιχεία που επικεντρώνονται σε μεγάλο βαθμό στην Αθήνα. Σε κάποιο βαθμό, αυτό αντισταθμίστηκε χρησιμοποιώντας, όπου είναι δυνατόν, επιγραφικές και νομισματικές πηγές. Εβδομαδιαίο πρόγραμμα μαθημάτων 1η Εβδομάδα: Γενική εισαγωγή. Περιγράφοντας την ελληνική ιστορία πριν από το 478. Οι κύριες ιστορικές πηγές της περιόδου. 2η εβδομάδα: Η Δηλιακή Συμμαχία. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 3η εβδομάδα: Η Πελοπόννησος στις αρχές του 5ου αιώνα. η αντιπαράθεση μεταξύ της Σπάρτης και του Άργους, η εμφάνιση διαφόρων συνοικισμών (συγχώνευση) και ιδιαίτερα οι εξελίξεις των περίπλοκων σχέσεων εντός της Σπάρτης. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 4η εβδομάδα: Η Αθήνα μετά τους Περσικούς Πολέμους. Ο Θεμιστοκλής, ο Εφιάλτης και οι μεταρρυθμίσεις του στα θεσμικά όργανα, η αντανάκλαση των πολιτικών αλλαγών στην πρώιμη τραγική ποίηση. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 5η εβδομάδα: Η αθηναϊκή ηγεμονία στα μέσα του 5ου αιώνα, η εξωτερική πολιτική της Αθήνας μεταξύ του 460 και της ειρήνης του 446/5. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 6η εβδομάδα: Η Αθήνα του Περικλή (462/1-433/2). Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 7η εβδομάδα: Οι Έλληνες στη Δύση. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 8η εβδομάδα: Η άνοδος και η πτώση της αθηναϊκής Αυτοκρατορίας. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 9η εβδομάδα: Ο Πελοποννησιακός πόλεμος. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 10η εβδομάδα: Μετά το 404. Αθήνα, Σπάρτη και Θήβα. Οι επικρατούσες έννοιες και γεγονότα του πρώτου μισού του τέταρτου αιώνα. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 11η εβδομάδα: Μετά τις 404. Εσωτερικές εξελίξεις στην Αθήνα. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 12η εβδομάδα: Φίλιππος Β' της Μακεδονίας. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 13η εβδομάδα: 336-323, Αλέξανδρος Γ, κατάκτηση της Περσικής Αυτοκρατορίας. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών.
Λέξεις Κλειδιά
Αθήνα, Σπάρτη, Περσία, δημοκρατία, Μακεδονία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Επιλεγμένη βιβλιογραφία
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Σεμινάρια134
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων152
Συγγραφή εργασίας / εργασιών125
Σύνολο450
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φαιτητές καλούνται να μελετούν ανά εβδομάδα συγκεκριμένη βιβλιογραφία και πηγές και να παρουσιάζουν σύντομα προφορικώς ή γραπτώς την κριτική τους αποτίμηση. Η αξιολόγηση θα βασίζεται στις εβδομαδιαίες παρουσιάσεις τους, τη δυνατότητα να επιχειρηματολογούν και να απαντούν σύνθετες ερωτήσεις επί της βιβλιογραφίας και των πηγών και στην τελική εργασία τους για το μάθημα.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
Τελευταία Επικαιροποίηση
26-09-2018