Λατινική Ιστοριογραφία

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΛατινική Ιστοριογραφία / Latin Historiography
ΚωδικόςΙΡΩ 702
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015979

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ στην Ιστορική Έρευνα 2024-2025

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Αρχαίας Ελληνικής και Ρωμαϊκής ΙστορίαςΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-15

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΛατινική Ιστοριογραφία
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Class ID
600127566
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στο πλαίσιο του μαθήματος θα • κατανοήσουν το υψηλό κύρος ανάμεσα σε όλα τα λογοτεχνικά είδη που διέθετε η ιστοριογραφία, ήδη από τα αρχαϊκά χρόνια της Ρώμης. • κατανοήσουν τον θεωρητικό προβληματισμό για τον χαρακτήρα της ρωμαϊκής ιστοριογραφίας και τις πηγές στις οποίες βασίζεται η ιστορική της μελέτη. • γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά της και τους κυριότερους εκπροσώπους της • ευαισθητοποιηθούν σε μεθοδολογικά και πρακτικά ζητήματα που μπορεί να προκύψουν από την εμπλοκή του ερευνητή στο πεδίο που μελετά • εξασκηθούν στην προφορική και γραπτή παρουσίαση των ιδεών/επιχειρημάτων τους
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η Λατινική Ιστοριογραφία (Ε) Ξεκινώντας από τα Χρονικά των ποντιφήκων, το μάθημα θα παρουσιάσει την εξέλιξη και τον ξεχωριστό ρόλο της ιστοριογραφίας στη διάρκεια της Ρωμαϊκής Ιστορίας. Αναλυτικότερα, αφού παρουσιαστούν οι πρώτοι ιστοριογράφοι των χρόνων της δημοκρατίας, θα καταδειχθεί η στροφή -μετά τους Γράκχους- στην απώλεια του παρελθόντος και στην ενασχόληση με την σύγχρονη ιστορία της Ρώμης από τους ιστοριογράφους. Αυτή η τάση αλλάζει και πάλι με τον Τ. Λίβιο και την επιστροφή στη χρονογραφική δομή που χαρακτήριζε την ρωμαϊκή ιστοριογραφία από τις αρχές της για να συνεχιστεί μέχρι τα τέλη των αυτοκρατορικών χρόνων. Εβδομαδιαίο πρόγραμμα μαθημάτων 1η Εβδομάδα: Γενική εισαγωγή. Βασικά γνωρίσματα της λατινικής ιστοριογραφίας. Οι πρωτογενείς πηγές. 2η εβδομάδα: Fabius Pictor, A. Postumius Albinus. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 3η εβδομάδα: M. Porcius Cato. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 4η εβδομάδα: C. Fannius, Sempronius Asellio, Coelius Antipater. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 5η εβδομάδα: C. Iulius Caesar: De bello Gallico. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 6η εβδομάδα: C. Iulius Caesar: De bello civili. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 7η εβδομάδα: Cornelius Nepos, C. Salustius Crispus. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 8η εβδομάδα: Res Gestae Divi Augusti. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 9η εβδομάδα: T. Livius. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 10η εβδομάδα: T. Livius. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 11η εβδομάδα: Asinius Pollio, Pompeius Trogus. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 12η εβδομάδα: Velleius Paterculus, Valerius Maximus, Q. Curtius Rufus. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών. 13η εβδομάδα: Tacitus. Συζήτηση επιλεγμένων πηγών.
Λέξεις Κλειδιά
Ρώμη, ιστοριογραφία, πολιτική, κοινωνία, Ιταλία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Επιλεγμένη βιβλιογραφία
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Σεμινάρια134
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων152
Συγγραφή εργασίας / εργασιών125
Σύνολο450
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φαιτητές καλούνται να μελετούν ανά εβδομάδα συγκεκριμένη βιβλιογραφία και πηγές και να παρουσιάζουν σύντομα προφορικώς ή γραπτώς την κριτική τους αποτίμηση. Η αξιολόγηση θα βασίζεται στις εβδομαδιαίες παρουσιάσεις τους, τη δυνατότητα να επιχειρηματολογούν και να απαντούν σύνθετες ερωτήσεις επί της βιβλιογραφίας και των πηγών και στην τελική εργασία τους για το μάθημα.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Κ. Μπουραζέλης, Οι Τρόφιμοι της Λύκαινας, Αθήνα 2017. G. Alföldy, Ιστορία της ρωμαϊκής κοινωνίας (μετάφραση Άγγελος Χανιώτης), Αθήνα 1992. M. Crawford, Η Ρεπουμπλικανική Ρώμη (μτφρ. Ν. Ρουμπέκας, Ο. Παναγιωτίδου), Θεσσαλονίκη 2016 Cambridge Ancient History (second edition), volumes VII.2, VIII, ΙΧ. N. Rosenstein, R. Morstein-Marx (επιμ.), A Companion to the Roman Republic, Oxford 2006. H. Flower (ed.), The Cambridge Companion to the Roman Republic, Cambridge 2004. A. Feldherr, (ed.), The Roman Historians. The Cambridge Companion to the Roman Historians. Pp. xviii + 464, ills. Cambridge: Cambridge University Press, 2009. John F. Miller, A. J. Woodman (ed.), Latin Historiography and Poetry in the Early Empire: Generic Interactions. Mnemosyne Supplements 321. Leiden/Boston: Brill, 2010.
Τελευταία Επικαιροποίηση
26-09-2018