Αρχεία και Πηγές της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΑρχεία και Πηγές της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας / Archives and Sources of Modern and Contemporary History
ΚωδικόςΙΣΤ 701
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600016067

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ στην Ιστορική Έρευνα 2024-2025

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Νεότερης και Σύγχρονης ΙστορίαςΥποχρεωτικόΧειμερινό/Εαρινό-15

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΑρχεία και Πηγές της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600127572
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές και φοιτήτριες θα είναι ικανοί Να διακρίνουν, να σχολιάσουν και να επιλέξουν διαφορετικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις της ιστορικής έρευνας και ειδικότερα να εκτιμήσουν διεπιστημονικές προσεγγίσεις. Να κατανοούν σε βάθος τον μεθοδολογικό προβληματισμό που αφορά διαφορετικές κατηγορίες ιστορικών πηγών, αρχειακών, εκδομένων, εικαστικών και προφορικών Να γνωρίζουν καλά τις βασικές ελληνικές αρχειακές μονάδες και αυτές της αλλοδαπής, τις σχετικές με την νεότερη και σύγχρονη ελληνική ιστορία Να είναι ικανοί να επιλέξουν τις κατάλληλες πηγές για την έρευνά τους. Να είναι ικανοί να προγραμματίσουν και να διεκπεραιώσουν αρχειακή ή άλλη ιστορική έρευνα
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Η ιστορία, οι πηγές και οι μέθοδοί της (Β.Γούναρης, συντονιστής) 2. Η εκμετάλλευση των αρχειακών τεκμηρίων/εγγράφων. (I.Μουρέλος) 3. Ο Τύπος ως ιστορική πηγή (Ι. Μιχαηλίδης) 4. Η εκμετάλλευση των απομνημονευμάτων και των περιηγητικών κειμένων (Κ. Χατζηκυριακίδης) 5. Οι προφορικές μαρτυρίες ως ιστορικές πηγές (Γ. Αντωνίου). 6. Οι οπτικοακουστικές αρχειακές συλλογές και η ιστορική εκμετάλλευσή τους (Ε. Μαντά) 7. Τα έργα τέχνης ως ιστορική πηγή (Λ. Γιόκα) 8. Τα Γενικά Αρχεία του Κράτους (Δ. Παπασταματίου) 9. Το Διπλωματικό και Ιστορικό Αρχείο του Υπουργείου των Εξωτερικών (Ι. Μουρέλος) 10. Τα κρατικά αρχεία των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου (Ι. Στεφανίδης) 11. Τα γαλλικά κρατικά αρχεία (Ι. Μουρέλος) 12. Τα βαλκανικά κρατικά αρχεία (Σ. Σφέτας) 13. Εισαγωγή στα οθωμανικά αρχεία εν Ελλάδι και στην αλλοδαπή (Φ. Κοτζαγεώργης)
Λέξεις Κλειδιά
πηγές, αρχεία, μέθοδοι, αρχειακή έρευνα, Τύπος, απομνημονεύματα, προφορική ιστορία, οπτικοακουστικές μαρτυρίες
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • επιλεγμένη βιβλιογραφία
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
Περιγραφή
powerpoint, video projector
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων210
Φροντιστήριο120
Συγγραφή εργασίας / εργασιών120
Σύνολο450
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Κάθε φοιτητής/τρια θα εκπονεί μια εργασία την εβδομάδα έκτασης 3-5 σελίδων, ανασκοπήσεις βιβλίων ή/και άρθρων. Θα πρέπει να είναι σε θέση να απαντήσει σχετικές ερωτήσεις και να παρουσιάσει συνοπτικά τη μελέτη του/της. Επίσης θα πρέπει να ερευνούν προκαταρκτικά το θέμα της επόμενης παρουσίασης, ώστε να είναι σε θέση να κάνουν ερωτήσεις, οι οποίες θα αξιολογούνται.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. E.H. Carr, Τί είναι ιστορία : σκέψεις για τη θεωρία της ιστορίας και τον ρόλο του ιστορικού Αθήνα : Πατάκης, 2015. D16.8.C3316 2015 2. M.Bloch, Απολογία για την Iστορία : Tο επάγγελμα του ιστορικού, Αθήνα : Εναλλακτικές Εκδόσεις, 1994. D13.B5616 1994 3. Jaques Le Goff, Πρέπει, αλήθεια, να κόβουμε την ιστορία σε φέτες ; Αθήνα: Angelus Novus, 2016 D13 .L44416 2016 4. C. Samaran, Ιστορία και μέθοδοί της, Αθήνα ΜΙΕΤ, τ.1, 1979. D16.S316 1988 5. R. Ruggiero, Που οδεύει η Iστορία : Aναζητήσεις της σύγχρονης ιστοριογραφίας Αθήνα : Ε.Μ.Ν.Ε.-Μνήμων, 1988. D13.R8416 1988 6. G. Iggers, Νέες κατευθύνσεις στην ευρωπαϊκή ιστοριογραφία, Αθήνα: Γνώση 1991, D13.I3516 1991 7. Marc Feroo, Τα ταμπού της ιστορίας, Αθήνα : Μεταίχμιο, 2003 D13.F4616 2003 8. Guy Thuillier, Οι ιστορικές σχολές, Αθήνα: Καρδαμίτσας, 1993 D13.5.F8T4816 1993 9. Peter Burke, Τι είναι πολιτισμική ιστορία; Αθήνα: Μεταίχμιο, 2009 D13 .B78316 2009 10. Jean Peyrot, Η διδασκαλία της ιστορίας στην Ευρώπη Αθήνα: Μεταίχμιο, 2002 D13.5.E85 E5716 2002. 11. Πέτρος Πιζάνια, Χρόνοι των ανθρώπων : Θεωρήσεις για την ιστορία Αθήνα: Αλεξάνδρεια 2002 D13 .P59 2002 12. Georg Iggers, Η ιστοριογραφία στον εικοστό αιώνα : από την επιστημονική αντικειμενικότητα στην πρόκληση του μεταμοντερνισμού Αθήνα: Νεφέλη, 2006, D13.2 .I3416 2006
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-10-2018