Μεθοδολογία Έρευνας και Ασκήσεις

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜεθοδολογία Έρευνας και Ασκήσεις / Research: Methodology and Practice
ΚωδικόςΙΣΤ 702
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600016073

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ στην Ιστορική Έρευνα 2024-2025

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Νεότερης και Σύγχρονης ΙστορίαςΥποχρεωτικόΧειμερινό/Εαρινό-15

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜεθοδολογία Έρευνας και Ασκήσεις
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600127576
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τη μεθοδολογία της ιστορικής έρευνας και ιδιαίτερα με τα είδη των ιστορικών πηγών που έχουν στη διάθεσή τους οι σύγχρονοι ιστορικοί, ώστε να είναι έτοιμοι για έρευνα πεδίου. Η άσκηση θα περιλαμβάνει μεταγραφή, εκμετάλλευση και σχολιασμό πηγών διαφορετικών ειδών και διαφορετικών περιόδων, μετά από ανάλογη εισήγηση για τα παλαιογραφικά δεδομένα και τη γλώσσα της εποχής. Θα περιλαμβάνει επίσης εξοικείωση με τεχνικές συνεντεύξεων και προσεγγίσεων της προφορικής και της δημόσιας ιστορίας, όπως και τεχνικές και κανόνες εκμετάλλευσης των ηλεκτρονικών πηγών. Το μάθημα θα συνδυαστεί με πρακτική άσκηση σε αρχεία και βιβλιοθήκες της πόλης.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Μεθοδολογία της έρευνας και της συγγραφής επιστημονικής εργασίας: Εισαγωγική διάλεξη για τον τρόπο λειτουργίας του σεμιναρίου και για τα θεωρητικά ζητήματα μεθοδολογίας της ιστορικής έρευνας 2. Διεθνή πρότυπα τεκμηρίωσης αρχειακών συλλογών: Εισαγωγή και ασκήσεις τεκμηρίωσης 3. Τα διπλωματικά έγγραφα ως πηγή της Ιστορίας: Εισαγωγή και ασκήσεις 4. Τα διπλωματικά έγγραφα ως πηγή της Ιστορίας: Ασκήσεις 5. Ασκήσεις παλαιογραφίας: Αγγλικά κείμενα, 17ος-19ος αιώνας 6. Πρώιμη νεότερη ελληνική παλαιογραφία: Διοικητικές πηγές (έγγραφα, κώδικες) 15ος-19ος αιώνας – Εισαγωγή και ασκήσεις 7. Στοιχεία οθωμανικής διπλωματικής: Εισαγωγή και ασκήσεις 8. Στοιχεία οθωμανικής διπλωματικής: Ασκήσεις στο Ιστορικό Αρχείο Μακεδονίας 9. Βαλκανικά διπλωματικά έγγραφα για τον Ψυχρό Πόλεμο: Ιστορική προσέγγιση και ανάλυση 10. Οι προφορικές μαρτυρίες ως ιστορικές πηγές: Προφορικές μαρτυρίες των Ελλήνων του Πόντου – Εισαγωγή και ασκήσεις 11. Οι προφορικές μαρτυρίες ως ιστορικές πηγές: Προφορικές μαρτυρίες για το Ολοκαύτωμα – Εισαγωγή και ασκήσεις 12. Η Θεσσαλονίκη των πηγών: Αρχειακές συλλογές και πηγές για τη νεότερη ιστορία της Θεσσαλονίκης 13. Η Θεσσαλονίκη των πηγών: Αρχειακές συλλογές και πηγές για τη νεότερη ιστορία της Θεσσαλονίκης: Ασκήσεις
Λέξεις Κλειδιά
Πηγές, έρευνα, μεθοδολογία, ιστορία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Επιλεγμένη βιβλιογραφία
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Σεμινάρια30
Εργαστηριακή Άσκηση210
Άσκηση Πεδίου150
Συγγραφή εργασίας / εργασιών60
Σύνολο450
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Από ποιον, για ποιον και πώς γράφεται η Ιστορία, Επιστημονικό Συμπόσιο (12 και 13 Δεκεμβρίου 2008), Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού & Γενικής Παιδείας Σχολή Μωραΐτη, Αθήνα 2011. Αρώνη-Τσίχλη Καίτη, Ιστορικές σχολές και μέθοδοι. Εισαγωγή στην ευρωπαϊκή ιστοριογραφία, Παπαζήση, Αθήνα 2008. Βέικος Θεόφιλος, Θεωρία και μεθοδολογία της Ιστορίας, Θεμέλιο, Αθήνα 1987. Cannadine David (επιμ.), Τι είναι η Ιστορία σήμερα;, Νήσος, Αθήνα 2007. Châtelet François, Η γέννηση της Ιστορίας. Η διαμόρφωση της ιστορικής σκέψης στην αρχαία Ελλάδα, Σμίλη, Αθήνα [1962]. Δερτιλής Γ. Β., Παιδεία και ιστορία, Καστανιώτης, Αθήνα 1999. Δημαράς Κ. Θ. − Σβορώνος Ν., Η μέθοδος της Ιστορίας. Ιστοριογραφικά και αυτοβιογραφικά σχόλια, Άγρα, Αθήνα 1995. Dosse François, Η ιστορία σε ψίχουλα. Από τα Annales στη «Νέα Ιστορία», Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 1993. Evans Richard J., Για την υπεράσπιση της Ιστορίας, Σαββάλας, Αθήνα 2009. Hobsbawm Eric J., Η συμβολή του Καρόλου Μαρξ στην επιστήμη της Ιστορίας, ΕΜΝΕ, Αθήνα 1981. Ίγκερς Γκέοργκ, Η ιστοριογραφία στον 20ό αιώνα, Νεφέλη, Αθήνα 1999. Κιτρομηλίδης Π.–Σκλαβενίτης Τ. (επιμ.), Ιστοριογραφία της νεότερης και σύγχρονης Ελλάδας 1833-2002, Πρακτικά. Δ΄ Διεθνές Συνέδριο Ιστορίας, ΕΙΕ/ΚΝΕ, Αθήνα 2004, τ. 2. Κόκκινος Γιώργος, Από την ιστορία στις ιστορίες. Προσεγγίσεις στην ιστορία της ιστοριογραφίας, την επιστημολογία και τη διδακτική της ιστορίας, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 1998. Λε Γκοφ Ζακ, Ιστορία και μνήμη, Νεφέλη, Αθήνα 1998. Λε Γκοφ Ζακ – Νορά Πιέρ, Το έργο της Ιστορίας, Κέδρος, Αθήνα 1975. Marwick Arthur, Εισαγωγή στην ιστορία, Κουτσουμπός, Αθήνα 1985. Παπαδοπούλου Τέτα (επιμ.), του Κορνήλιου Καστοριάδη. «Είμαστε υπεύθυνοι για την Ιστορία μας», Πόλις, Αθήνα 2000. Plumb J. H., The Death of the Past, MacMillan, London 1969. Romano Ruggiero, Πού οδεύει η ιστορία; Αναζητήσεις της σύγχρονης ιστοριογραφίας, ΕΜΝΕ-Μνήμων, Αθήνα 1988. Sewell William H. Jr., Λογικές της Ιστορίας. Κοινωνική θεωρία και κοινωνικός μετασχηματισμός, Ξιφαράς, Αθήνα 2013, 564 σ. Thuillier G. – Tulard J., Οι ιστορικές σχολές, Καρδαμίτσας, Αθήνα 1993. Τοπόλσκι Γιέρζι, Προβλήματα ιστορίας και ιστορικής μεθοδολογίας, Θεμέλιο, Αθήνα 1983.
Τελευταία Επικαιροποίηση
21-09-2018