Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθησιακοί στόχοι διακρίνονται σε δύο επίπεδα, τα οποία αφορούν πρώτον τη συγγραφή και παρουσίαση μιας επιστημονικής εργασίας και δεύτερον τον συγκεκριμένο συγγραφέα και το διδασκόμενο λογοτεχνικό είδος:
1.
(α) να εξοικειωθούν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες με τα ερευνητικά εργαλεία της κλασικής φιλολογίας
(β) να εντοπίζουν τη βιβλιογραφία που αφορά το αντικείμενο μελέτης τους
(γ) να μάθουν τον τρόπο συγκέντρωσης υλικού και σύνταξης μιας επιστημονικής εργασίας στην οποία θα ενσωματώνουν με σωστό τρόπο και θα αξιοποιούν τη βιβλιογραφία που επέλεξαν
(δ) να εξασκηθούν στην παρουσίαση μιας γραπτής εργασίας ενώπιον κοινού και στη φιλολογική συζήτηση-κριτική που θα ακολουθήσει
2.
(ε) να χρησιμοποιούν και να εφαρμόζουν τις γνώσεις και κατευθύνσεις που έχουν ήδη αποκτήσει από προπτυχιακά μαθήματα (τη φιλολογική κειμενoκεντρική εργασία, την κατανόηση και πρωτογενή ερμηνεία, τις ειδολογικές παραμέτρους, τα ευρύτερα ιδεολογικά, κοινωνικά και πολιτικά συμφραζόμενα κλπ.)
(στ) να εμβαθύνουν σε ερμηνευτικά ζητήματα βάσει νεότερων φιλολογικών προσεγγίσεων (όπως είναι π.χ. θεωρία ποιητικής, ενδοκειμενικότητα, διακειμενικότητα κ.λπ.)
(ζ) να γνωρίσουν τα εξειδικευμένα ερευνητικά ζητούμενα που εγείρει το κείμενο και να ενημερωθούν για τις ερευνητικές τάσεις που έχουν διαμορφωθεί
(η) εντέλει να κατακτήσουν σε ένα σχετικά ικανοποιητικό επίπεδο τη δυνατότητα ανταπόκρισης στις προκλήσεις και απαιτήσεις του έργου ενός κλασικού φιλολόγου.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο μεταπτυχιακό αυτό μάθημα το ειδικότερο αντικείμενο μελέτης (Μεταδραματικές αναγνώσεις στις τραγωδίες του Σενέκα) από τη λατινική ποίηση αποτελεί πρωτίστως την αφορμή μιας σύνθετης και εξειδικευμένης προσέγγισης ποικίλων όψεων της κλασικής φιλολογίας. Δίδεται ιδιαίτερη βαρύτητα στην ερμηνευτική προσέγγιση του κειμένου τόσο με την ανίχνευση στοιχείων του δράματος που παραπέμπουν στο ίδιο το δράμα, όπως αυτά παρουσιάζονται μέσα στο έργο, όσο και με την έμφαση στη διαχρονική εξέλιξη της τραγωδίας του Σενέκα, της αποτίμηση της θέσης της στη λατινική λογοτεχνία και της συμβολής του στη διαμόρφωσή και την μετεξέλιξη του είδους. Ο ειδολογικός προσανατολισμός του μαθήματος προϋποθέτει εξοικείωση με την δομή της ρωμαϊκής τραγωδίας αλλά και της κωμωδίας.
Το μάθημα απαιτεί την παρουσία και την ενεργό συμμετοχή των φοιτητών και φοιτητριών, που επιπλέον εκπονούν επιστημονική εργασία την οποία και περιληπτικά παρουσιάζουν στην τάξη ως μέρος της βαθμολόγησής τους.