Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες στο πλαίσιο του μαθήματος:
- κατανοούν τις βασικές έννοιες και τα ζητήματα του αστικού σχεδιασμού
- κατανοούν τις συνέχειες του αστικού σχεδιασμού με τον πολεοδομικό σχεδιασμό, την αρχιτεκτονική τοπίου και τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό
- εξασκούνται σε αναλυτικές μεθόδους αναγνώρισης, καταγραφής και απεικόνισης του αστικού περιβάλλοντος
- εξασκούνται στη δημιουργική σύνθεση παρεμβάσεων στις κλίμακες του αστικού σχεδιασμού
- κατακτούν τεχνικές οργάνωσης και παρουσίασης ολοκληρωμένων προτάσεων αστικού σχεδιασμού (ανάπτυξη σκεπτικού, τεκμηρίωση, επικοινωνία προτάσεων σε διαδοχικά στάδια επεξεργασίας)
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το εργαστήριο πραγματεύεται βασικές αρχές, έννοιες και διαδικασίες του αστικού σχεδιασμού, του σχεδιασμού δηλαδή της υλικής μορφής της πόλης.
Ο αστικός σχεδιασμός αποτελεί ένα δυναμικό πεδίο σύνθεσης του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, της πολεοδομίας και της αρχιτεκτονικής τοπίου. Τα όριά του με τις άλλες κλίμακες του σχεδιασμού είναι δυσδιάκριτα. Είναι ένα πεδίο που μεταβάλλεται, αλλάζει τα εργαλεία, τις πρακτικές, τις κλίμακες και το περιεχόμενό του ανταποκρινόμενο στους ραγδαίους μετασχηματισμούς της ίδιας της πόλης. Για τον λόγο αυτό ενημερώνεται από εισροές από τα επιστημονικά πεδία που την μελετούν ως φυσική, κοινωνική, πολιτική, πολιτισμική ή οικονομική διαδικασία. Ο αστικός σχεδιασμός πραγματεύεται τις πολλαπλές κλίμακες του αστικού αποσπάσματος: από την κλίμακα του δρόμου του οικοδομικού τετραγώνου και της γειτονιάς, έως αυτή της αστικής περιοχής και τα δικτύων με κυρίαρχο άξονα την σχέση του κενού με το κτισμένο και την ανθρώπινη βιωμένη εμπειρία του δημόσιου χώρου.
Στις παρούσες συνθήκες της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, το εργαστήριο αντλεί από την πραγματικότητα της σύγχρονης ελληνικής πόλης και επεξεργάζεται σενάρια παρέμβασης στην υλικότητα του υπάρχοντα ιστού, και όχι τον σχεδιασμό νέας αστικής περιοχής. Η αρχιτεκτονική σύνθεση διερευνάται ως στρατηγική μετασχηματισμού, και ο δημόσιος χώρος ως καταλύτης και παραγωγός νοήματος στη καθημερινότητα πολλαπλών υποκειμένων. Εισάγεται η περιβαλλοντική διάσταση στην αστική κλίμακα και δίνεται έμφαση στις διαδικασίες (φορείς, κοινωνική συμμετοχή και διαβούλευση, πλαίσια και φάσεις υλοποίησης στον χρόνο).