Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχος του μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές στην πολυμορφία του ντοκιμαντέρ και στις μεγάλες δημιουργικές και εκφραστικές δυνατότητες που προσφέρονται σε όσους το εξερευνήσουν. Αποσυνδέοντας την έννοια του ντοκιμαντέρ από τη συμβατική πληροφοριακή ταινία τεκμηρίωσης, που στερείται οποιοδήποτε κινηματογραφικό θέλγητρο, το μάθημα σε πρώτη φάση ενθαρρύνει τους φοιτητές να αναζητήσουν τις μορφές εκείνες του ντοκιμαντέρ που θα τους ενθουσιάσουν και θα τους εμπνεύσουν. Η συγκυρία του φεστιβάλ ντοκιμαντέρ του Μαρτίου αξιοποιείται έτσι πολύ δημιουργικά σαν ουσιαστικό μέρος του προγράμματος σπουδών. Οι φοιτητές αναμένεται να παρακολουθήσουν με ένταση το φεστιβάλ, να έρθουν σε επαφή με πολλές διαφορετικές αφηγήσεις, να συναντήσουν Έλληνες και ξένους δημιουργούς και να εκπονήσουν μία εργασία ανάλυσης της δομής και του αφηγηματικού τρόπου μίας αγαπημένης τους ταινίας.
Το θεωρητικό μέρος του μαθήματος αναφέρεται σε ρεύματα, σχολές, την ιστορία και τα είδη του ντοκιμαντέρ. Διακρίνεται ο στόχος της μετάδοσης κάποιας γνώσης από το στόχο της δημιουργικής αναπαράστασης της πραγματικότητας, παρουσιάζονται οι κύριοι αφηγηματικοί τρόποι της έκθεσης και της παρατήρησης και ανθολογούνται υφολογικές προσεγγίσεις.
Η κύρια εργασία του μαθήματος είναι η συγγραφή μίας μεστής πρότασης για ταινία ντοκιμαντέρ 2-3 σελίδων (ενός treatment). Η πρόταση αυτή, που παρουσιάζει το θέμα, τα πρόσωπα, τη σκηνοθετική προσέγγιση κλπ. ακολουθεί αλεπάλληλες γραφές μέσα από παρουσιάσεις στην τάξη.
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ Απόστολος. Εφόδιο για νέους ντοκιμαντερίστες, ΣΕΑΒ 2015
2. BRESCHAND Jean, Ντοκιμαντέρ, η άλλη όψη του κινηματογράφου, μτφρ. Δώρα Θυμιοπούλου, Πατάκης 2006.
3. ΣΤΕΦΑΝΗ Εύα, 10 κείμενα για το ντοκιμαντέρ, μτφρ. Πατάκης 2007.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Barnouw, Erik. Documentary: A History of the Non-Fiction Film (Oxford, 1973).
Rabinger, Michael. Directing the Documentary (Focal Press, 2004).
Bernard Curran, Sheila. Documentary storytelling for Film and Videomakers (Focal Press, 2004)