Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γενικές Προαπαιτήσεις
Ένας φοιτητής που θέλει να γίνει κινηματογραφιστής οφείλει να έχει γνώσεις λογοτεχνίας, μουσικής, θεάτρου, χορού, γλυπτικής, όλων των τεχνών και φυσικά κινηματογράφου. Με τον τρόπο που διεξάγοναι οι Πανελλήνιες εξετάσεις, οι φοιτητές που εισάγονται στο Τμήμα, δεν εξετάζονται σε κάποιο μάθημα που να έχει σχέση με τον κινηματογράφο π.χ. Ιστορία Κινηματογράφου, Σενάριο, Φωτοϊστορία, δεν υπάρχει κανένα ουσιαστικό κριτήριο για την εισαγωγή των φοιτητών στο Τμήμα.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αρχίζουν να αντιλαμβάνονται πώς να αφηγούνται ιστορίες με εικόνες και ήχους.
Κατανοούν πως η "βασική σύγκρουση" μίας ιστορίας -θεμέλιος λίθος της δραματουργίας- παρουσιάζεται σε κάθε βήμα της σκηνοθετικής πρακτικής.
Μαθαίνουν τους βασικούς κανόνες της κινηματογραφικής γλώσσας και τους εφαρμόζουν σε μικρές ασκήσεις στο πλαίσιο των εργαστηρίων.
Στο τέλος του εξαμήνου, ανά ομάδες πραγματοποιούν ταινίες/ασκήσεις, "βουτιές στα βαθιά", όπου με όσες γνώσεις έχουν αποκομίσει αφηγούνται μια ιστορία. Εξελίσσουν έτσι τις ιδιαίτερες ικανότητές τους (ταλέντο, παρατηρητικότητα, ευαισθησία), χρησιμοποιώντας την γραμματική και το συντακτικό της κινηματογραφικής γλώσσας, ταυτόχρονα καταννοούν την σημασία της συνεργασίας στον κινηματογράφο.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στον κινηματογράφο αφηγούμαστε ιστορίες με εικόνες και ήχους. Ο κινηματογράφος είναι μια γλώσσα που δανείζεται κώδικες από άλλες τέχνες: Τη φωτογραφία,την ζωγραφική,το θέατρο, τη λογοτεχνία,τη μουσική, τον χορό,τη γλυπτική κα.
Κινηματογραφική ορολογία. Βασικοί κανόνες της κινηματογραφικής γλώσσας.
Εισαγωγή στο "ύφος".
Αναλύσεις ταινιών. Ασκήσεις.
Τελική εργασία του εξαμήνου.
Λέξεις Κλειδιά
Αφήγηση. Γραμματική και συντακτικό του κινηματογράφου. Κινηματογραφική γλώσσα, Κινηματογραφική ορολογία. Σκηνή, Πλάνο, λήψη, λειτουργία κάθε πλάνου. Άξονας. Ρακόρ. Κινηματογραφικός χώρος, Κινηματογραφικόρς χρόνος.
Περιγραφή
Τα εργαστήρια συνοδεύονται από προβολές ταινιών, ολόκληρων ή αποσπασμάτων.
Μετά κάθε εργαστήριο διανέμονται ηλεκτρονικά σημειώσεις όπου α/περιέχεται εν συντομία ό,τι ειπώθηκε στο εργαστήριο, β/διατυπώνονται σαφέστερα κανόνες και "τρόποι" της κινηματογραφικής πρακτικής.
Στο τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές ανά 4, 5, ή 6, "γυρίζουν" απλές ταινίες/ασκήσεις (κάποιες φορές με δικά τους μέσα: κάμερες, φώτα, υπολογιστές), τις μοντάρουν, κάνουν το μιξάζ. Την ημέρα των εξετάσεων γίνεται προβολή όλων των ταινιών, σχολιάζονται, προτείνονται διορθώσεις.
Περιγραφή
Ενδιάμεσα στο εξάμηνο, στη διάρκεια των εργαστηρίων, οι φοιτητές κάνουν μικρές ασκήσεις, τις περισσότερες φορές γραπτές (20%):π.χ. γράφουν μια ιστορία, μετατρέπουν την ιστορία αυτή σε σενάριο, κάνουν μια άσκηση ντεκουπάζ, αναφέρουν τα στοιχεία ύφους μιας ταινίας, σχεδιάζουν μια ιστορία με 3 πλάνα, αναλύουν την λειτουργία κάθε πλάνου κ.α.
Στο τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές ανά 4, 5, ή 6 γυρίζουν μία ταινία. Ο ρόλος της στην τελική βαθμολόγηση του εξαμήνου είναι σαφώς μεγαλύτερη.
Στην αξιολόγηση η τελική εργασία έχει σαφώς μεγαλύτερη βαρύτητα από τις ενδιάμεσες ασκήσεις (65%).
Εκτός όμως από τις ασκήσεις, ρόλο στην αξιολόγηση των φοιτητών παίζει η παρουσία και συμμετοχή τους στα εργαστήρια (15%)
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. GUERIN Marie-Anne, Η αφήγηση στον κινηματογράφο, υπεύθυνη σειράς Εύα Στεφανή, μτφρ. Δώρα Θυμιοπούλου, εκδ. Πατάκη 2003.
2. SIETY Emmanuel, Το πλάνο, μτφρ. Σωτήρης Καρκανιάς, εκδ. Πατάκη 2003.
3. ΜΑΝΣΦΗΛΝΤ Κάθριν, Το γκάρντεν πάρτι, μτφρ. Μαρία Λαϊνά, εκδ. Σμίλη 2006.
4. FREDERIC STRAUSS – ANNE HUET, Η κατασκευή μιας ταινίας, υπεύθυνη σειράς Εύα Στεφανή, μτφρ. Μαρία Γαβαλά, εκδ. Πατάκη 2007.
5. McKEE Robert, Το σενάριο, ουσία, δομή, ύφος και βασικές αρχές, μτφρ. Αντ. Καλοκύρης, υπεύθ. σειράς Εύα Στεφανή, εκδ. Πατάκη.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Στο τέλος κάθε εργαστηρίου δίδονται σημειώσεις με σκοπό να θυμηθούν οι φοιτητές όσα θέματα αναφέρθηκαν σε αυτό και κάποιες φορές να εξηγηθούν περαιτέρω κάποια σημεία.
Ανάλογα με τις προβολές των ταινιών (ολόκληρων ή αποσπασμάτων), δίδεται πρόσθετη βιβλιογραφία.
Ανάλογα με τα αντικείμενα που εξετάζονται στην διάρκεια των εργαστηρίων, δίνονται "υλικά εργασίας" από ταινίες: Είτε υλικά από την προετοιμασία των ταινιών, είτε από το γύρισμα, είτε από το post production (μετά-παραγωγή).