Εισαγωγή στην επικοινωνία

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕισαγωγή στην επικοινωνία / Introduction to Communication
ΚωδικόςΓΕ0100
ΣχολήΟικονομικών και Πολιτικών Επιστημών
ΤμήμαΔημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΦιλήμων Μπαντιμαρούδης
Γνωστικό ΑντικείμενοΓΕΝΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID140000000

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοσιογραφίας & Μ.Μ.Ε. (2011-2020)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 210
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΓενικόςΥποχρεωτικό114

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕισαγωγή στην επικοινωνία
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600128093

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΑμφιθέατρο ΝΟΕ
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 4 - ΝΟΠΕ 1ος όροφος (162)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 11:30 έως 14:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχοι Μαθήματος (από 3-8, με bullets) - Να μυηθούν οι φοιτητές στη λογική και τη φιλοσοφία της παραγωγής θεωρητικών κατασκευών - Να γνωρίσουν τη διαδικασία παραγωγής νέας γνώσης και τη μεθοδολογία της έρευνας των συεγκεκριμένων θεωριών - Να κατανοήσουν και να αξιολογήσουν ορισμένες από τις κλασικές θεωρίες της επικοινωνιολογίας - Να αντιληφθούν την πρακτική αξία και την πολύτιμη χρησιμότητα που μπορεί να αντλείται επαγγελματικά από τις θεωρητικές κατασκεύες - Να προετοιμάζονται οι ίδιοι οι φοιτητές για την έμπρακτη επαγγελματική αξιοποίηση των θεωριών. Mαθησιακά Αποτελέσματα (από 3-6, με αριθμούς ) 1. Να γνωρίζουν οι φοιτητές ορισμένες σημαντικές θεωρητικές καταθέσεις 2. Να επιδεικνύουν δυνατότητα / ικανότητα εφαρμογής των πορισμάτων κάποιας θεωρίας ή έρευνας σε ατομικά εγχειρήματα πρακτικά ή ερευνητικά. 3. Να επιδεικνύουν δεξιότητες / ικανότητες σύνδεσης θεωρίας και έμπρακτης εφαρμογής της
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Περιγραφή Μαθήματος (λέξεις / 114) Το μάθημα είναι εισαγωγικό και στoxεύει στην κατανόηση λειτουργιών και σκοπών της επικοινωνίας, ως σχέσης μεταξύ ατόμων, ομάδων φυσικού και κοινωνικο-πολιτιστικού περιβάλλοντος. Εισάγει στο εννοιολογικό οπλοστάσιο της επικοινωνιολογίας. Αποσαφηνίζονται τρόποι, κίνητρα, ρόλοι, επιπτώσεις των επικοινωνιακών διαδικασιών, διαμεσολαβημένων ή μη, μαζικών ή μη. Αναλύονται επικοινωνιακοί κώδικες, κρίσιμες διαφορές μεταξύ αμφίδρομης και μονοδρομικής, μαζικής, ή γραφειοκρατικά οργανωμένης επικοινωνίας. Ερμηνεύεται η ‘λογική’ διαμόρφωσης θεωριών και η χρησιμότητά τους στην κατανόηση επικοινωνιακών φαινομένων. Εξηγείται η δομική διάκριση ανάμεσα σε γραμμικά και κυκλικά μοντέλα. Σε πιο προηγμένο επίπεδο αναλύονται ‘κλασικά’ μοντέλα / θεωρίες που αναπτύχθηκαν, στον εικοστό αιώνα, ως απόπειρες ερμηνείας επικοινωνιακών διεργασιών και τεχνολογικών αλμάτων. Διδάσκονται αναλυτικά/κριτικά θεωρίες όπως: ‘μαθηματικό μοντέλο’, ‘σημειολογία’, ‘κυβερνητικό μοντέλο’, ‘καθορισμός της ατζέντας’ κ.α..
Λέξεις Κλειδιά
Θεωρίες, μοντέλα, κώδικες επικοινωνίας, διαπροσωπική άμεση & διαμεσολαβημένη επικοινωνία, αμφίδρομη επικοινωνία, γραμμικά, κυκλικά μοντέλα, κριτικές θεωρήσεις, διαλογική, συμμετοχική και πολιτική επικοινωνία, θέματα γνώσης και γνώμης, ανάδραση, περισσότητα και επικοινωνιακή εντροπία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις923,7
Σεμινάρια
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων
Σύνολο923,7
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Διαμορφωτική αξιολόγηση με γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου αλλά και διάλογο με ερωταποκρίσεις στη διάρκεια του δεύτερου σεμιναριακού σκέλους / ημιχρόνου του μαθήματος.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Α. Υποχρεωτική Βιβλιογραφία Σοφία Καϊτατζή-Γουίτλοκ, (2012), ‘Επικοινωνία: Θεωρία στην Πράξη’, Νέα Σύνορα – Λιβάνης Ντένις ΜακΚουέϊλ - Σβεν Βιντάλ, (2001), ‘Σύγχρονα Μοντέλα Επικοινωνίας’, Καστανιώτης, Αθήνα Gerhard Maletzke, (1991), Θεωρίες Μαζικής Επικοινωνίας, Παπαζήση, Αθήνα Κούρτη Ευαγγελία, (1999), Διαπροσωπική Επικοινωνία, Εκδ. Μάγια, Θεσσαλονίκη Β. Συμπληρωματική Βιβλιογραφία Μορφές και Μέσα Πολιτικής Επικοινωνίας’, Σοφία Καϊτατζή-Γουίτλοκ, (2010), University Studio Press, Θεσσαλονίκη Σοφία Καϊτατζή-Γουίτλοκ, (2003), Η Επικράτεια των Πληροφοριών, Κριτική, Αθήνα Katz, Εlihu, (1989), Οι δύο βαθμίδες στη ροή της επικοινωνίας, στο ‘Το μήνυμα του μέσου’, (επιμ. Λιβιεράτος Κ.), Αλεξάνδρεια, Αθήνα Εlisabeth Noelle - Neumann, (1998), Κοινή γνώμη, σ. 88-104, στο ‘Η κατασκευή της Πραγματικότητας και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης’ (επ. Ρ. Παναγιωτοπούλου κ.α.), Τμήμα ΕΜΜΕ του ΕΚΠΑ, εκδ. Αλεξάνδρεια. Η. Lasswell, (1989), Δομή και λειτουργία της επικοινωνίας στην κοινωνία, στο ‘Το μήνυμα του Μέσου’ (επ. Λιβιεράτος Κ.) σ. 65-83. John Fiske, ( ???), Εισαγωγή στην Επικοινωνία, Παπαζήσης
Τελευταία Επικαιροποίηση
17-02-2014