ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΧΩΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΟΡΓΑΝΩΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΧΩΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ / T8-E9 ORGANISATION FOR ECONOMIC ACTIVITY AND SPATIAL DEVELOPMENT
ΚωδικόςΘ8-Ε9
ΣχολήΠολυτεχνική
ΤμήμαΜηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΑθανάσιος Καλογερέσης
Γνωστικό ΑντικείμενοΚΥΚΛΟΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID20002348

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης (2010-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 31
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕπιλογής844

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΟΡΓΑΝΩΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΧΩΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία4
Class ID
600128376

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠολυτεχνείο - πτέρυγα Β (Πολιτικών Μηχ.)
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΒ1 (297)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 09:00 έως 12:00
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση των νέων μορφών οργάνωσης της επιχείρησης και ο τρόπος με τον οποίο αυτές αντανακλώνται τόσο στην παραγωγή του χώρου, όσο και στις διεθνείς οικονομικές δραστηριότητες. Ταυτόχρονα διερευνάται ο ρόλος του χώρου ως προσδιοριστικού παράγοντα και οι επιπτώσεις της επιχειρηματικής δραστηριότητας (εγχώριας και διεθνούς) στην χωρική ανάπτυξη. Μετά το πέρας του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να κατανοούν: - την έννοια της επιχειρηματικότητας - τα βασικά σημεία της επιχειρηματικής διαδικασίας και των ενοτήτων που περιλαμβάνονται σε ένα business plan - τη σημασία της επιχειρηματικότητας για τη χωρική ανάπτυξη, τη βιώσιμη ανάπτυξη γενικότερα - την αλληλεπίδραση του χωρικού σχεδιασμού με την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας - την έννοια της αστικής καινοτομίας και των έξυπνων πόλεων και πως σχετικές ιδέες μπορούν να μεταφραστούν σε επιχειρηματικές, λαμβάνοντας υπόψη τους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης όπως έχουν οριστεί από τα Ηνωμένα Έθνη (United Nations Sustainable Development Goals)
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα χωρίζεται σε δύο αδρές ενότητες οι οποίες είναι: - Επιχείρηση και επιχειρηματικότητα - Οικονομικές Δραστηριότητες, επιχειρηματικότητα στις πόλεις και η σχέση τους με τον χωρικό σχεδιασμό και την χωρική ανάπτυξη Το τυπικό μάθημα αποτελείται από δύο μέρη. Το πρώτο μέρος θα αφορά την διάλεξη της διδάσκουσας σύμφωνα με το πρόγραμμα διαλέξεων. Η παρουσίαση αφορά το θεωρητικό πλαίσιο του εκάστοτε θέματος, υποστηριζόμενο από μελέτες περίπτωσης, βίντεο/ντοκιμαντέρ και όποιο άλλο μέσο θεωρείται χρήσιμο. Το δεύτερο μέρος των μαθημάτων αφορά την παρουσίαση άρθρων ή κειμένων πολιτικής, σχετικού με το θέμα του μαθήματος. Μετά την παρουσίαση του κάθε άρθρου, θα ακολουθεί διαλογική συζήτηση μέσα στην τάξη, με σκοπό την καλύτερη κατανόηση του υπό διαπραγμάτευση θέματος. Τα άρθρα είναι τα εξής: 1. Αδάμου Μ. Α. (2012). ¨Πράσινη Επιχειρηματικότητα και Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις στην Περιφέρεια Θεσσαλίας¨, 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Βόλος, 27-30 Σεπτεμβρίου 2012, σελ. 1227-1231 2. Αναστασίου, Γ. (2017). ¨Προσχέδιο Στρατηγικού Σχεδιασμού & Σχέδιο Marketing του Βόλου. Το Πολιτιστικό Προφίλ στο Branding & Marketing του Βόλου και του Πηλίου¨. 2o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου, 31 Μαρτίου – 4 Απριλίου 2017, Λάρισα. 3. Γκουγκουλίτσας, Θ., Ζούνη, Γ., Βελισσαρίου, Ε. (2017). ¨Στρατηγικό Σχέδιο Μάρκετινγκ για τη Θεσσαλονίκη ως Τουριστικό Προορισμό¨. 2o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου, 31 Μαρτίου – 4 Απριλίου 2017, Λάρισα. 4. Γοσπονδίνη, Α. (2012). ¨Οικονομική Κρίση και οι Συρρικνούμενες Ελληνικές Πόλεις¨, 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Βόλος, 27-30 Σεπτεμβρίου 2012, σελ. 296-305. 5. Καπιτσίνης, Ν., Καραμπίνη, Ε. (2012). ¨Οι αρχικές Επιπτώσεις της Οικονομικής Κρίσης στην Περιφέρεια της Θεσσαλίας¨, 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Βόλος, 27-30 Σεπτεμβρίου 2012, σελ. 1282-1287 6. Κάτου, Μ. (2012). ¨Οικονομικές – Παραγωγικές Δραστηριότητες, Αστικός Χώρος, Χρόνος και Καθημερινότητα σε Περίοδο Οικονομικής Κρίσης: Το Παράδειγμα των Αμπελοκήπων¨, 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Βόλος, 27-30 Σεπτεμβρίου 2012, σελ. 841-846 7. Κεφαλογιάννης, Ν. (2017). ¨Η Μεταβολή της Εικόνας της Βαρκελώνης σε Συσχέτιση με τις Διοργανώσεις Ειδικών Γεγονότων που Έλαβαν Χώρα σε αυτή τα Τελευταία 40 Χρόνια¨. 2o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου, 31 Μαρτίου – 4 Απριλίου 2017, Λάρισα. 8. Κωτούλα, Μ., Παπαγεωργίου, Μ., Γοσπονδίνη, Α. (2107). ¨Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες στη Λάρισα: Προς μια Νέα Ταυτότητα της Πόλης; ¨ 2o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου, 31 Μαρτίου – 4 Απριλίου 2017, Λάρισα. 9. Λιούρης, Χ. και Δέφνερ, Α. (2012). ¨Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004 και η τουριστική ανάπτυξη της Μαγνησίας και του Βόλου¨. 1o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου, 30-31 Μαρτίου 2012, Βόλος. 10. Λιτσάρδου, Δ.-Α., Κλαμπατσέα, Ρ. (2017). ¨Η Φυσική Κληρονομιά ως Θετικής Αξία Ονόματος στη Χωρικής Ανάπτυξη της Δημόσια Γης υπό Όρους Αειφορίας¨. 2o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου, 31 Μαρτίου – 4 Απριλίου 2017, Λάρισα. 11. Μάργαρη, Ζ., Μπόλης, Σ. (2017). ¨ ‘Hallmark Events;, Φεστιβάλ και Τοπικές Ταυτότητες; Το παράδειγμα του Φεστιβάλ ΜΕΛΙΤΖΑΖΖ Λεωνιδίου¨. 2o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου, 31 Μαρτίου – 4 Απριλίου 2017, Λάρισα. 12. Μεταξάς, Θ., Τσαβδαρίδου, Μ. (2012). ¨Πράσινη Επιχείρηση; Πως οι Επιχειρήσεις στην Ελλάδα Υιοθετούν το Μοντέλο της Πράσινης Επιχειρησιακής Στρατηγικής¨, 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Βόλος, 27-30 Σεπτεμβρίου 2012, σελ. 1379-1384 13. Μήτρουλα,Χ., Γκαντούνα, Ε. (2017). ¨Ταυτότητα, Εικόνα και Μάρκετινγκ του Τόπου: Προσχέδιο Μάρκετινγκ Δήμου Αγιάς Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας¨. 2o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου, 31 Μαρτίου – 4 Απριλίου 2017, Λάρισα. 14. Μουρτσιάδης, Α., Βοϊβόντας, Δ., Κουτσομάρκος, Ν. (2012). ¨Επιχειρηματικά Πάρκα ως Μοχλοί Ανάπτυξης: Εμπειρίες, Προκλήσεις, Προτάσεις¨, 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Βόλος, 27-30 Σεπτεμβρίου 2012, σελ. 1218-1226 15. Μπούργος, Μ. Δεφνερ, Α. (2017). ¨Ταυτότητα Τόπου και Παραγωγική Ανασυγκρότηση: Το Παράδειγμα της Ημαθίας¨. 2o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου, 31 Μαρτίου – 4 Απριλίου 2017, Λάρισα. 16. Μωραϊτης, Κ. (2017). ¨Ταυτότητα του Τόπου και Δίκτυα Επισκεψιμότητας: Η Πολιτική Σκοπιμότητα και η Συσχέτισή τους με τον «Φυσικό» Σχεδιασμό¨. 2o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου, 31 Μαρτίου – 4 Απριλίου 2017, Λάρισα. 17. Μωυσιάδης, Α., Λουκά, Κ. 92017). ¨Η Χρήση Γεωχωρικών Τεχνολογιών από Τοπικούς Φορείς στην Ανάδειξη και Αξιοποίηση του Πολιτιστικού Αποθέματος μιας Περιοχής. Η Περίπτωση της Πόλης των Τρικάλων¨. 2o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου, 31 Μαρτίου – 4 Απριλίου 2017, Λάρισα. 18. Νικολοπούλου,Α.Ι.. (2017). ¨Nation Branding: Η Περίπτωση της Γαλλίας. 2o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου¨, 31 Μαρτίου – 4 Απριλίου 2017, Λάρισα. 19. Παπαδανιήλ, Β. και Πετράκος, Γ. (2012). ¨Οικονομική βιωσιμότητα των ΟΤΑ α’ βαθμού, Οικονομική αυτοτέλεια και Κατανομή δημοσίων πόρων¨. 1o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου, 30-31 Μαρτίου 2012, Βόλος. 20. Παρθενοπούλου, Σ. κ.α. (2012). ¨Προτάσεις Βελτίωσης της Ελκυστικότητας και Βιωσιμότητας των Παραδοσιακών Οικισμών μέσω Στρατηγικών Μάρκετινγκ του Τόπου: Το παράδειγμα του Αγίου Γερμανού Πρεσπών¨. 1o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου, 30-31 Μαρτίου 2012, Βόλος. 21. Σαμαράς, Ν. (2017). ¨Η Φυσιογνωμία της Πόλης των Τρικάλων, Μέσα από τα πλέον Χαρακτηριστικά Στοιχεία Αναγνώρισής της, Σύμφωνα με Κατοίκους, Επιχειρηματίες και Επισκέπτες της Πόλης¨. 2o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου, 31 Μαρτίου – 4 Απριλίου 2017, Λάρισα. 22. Σαμουρκασίδου, Ε. (2017). ¨Καπναποθήκες Καβάλας: Τα Κτίρια της Λήθης ή η «Ταυτότητα» μιας Πόλης; ¨ 2o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου, 31 Μαρτίου – 4 Απριλίου 2017, Λάρισα. 23. Σερράος, Κ. και Ασπρογέρακας, Ε. (2012). ¨Σχεδιασμός και ταυτότητα του τόπου. Αναζήτηση αποτελεσματικών εργαλείων αστικής ανάπτυξης στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης¨. 1o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου, 30-31 Μαρτίου 2012, Βόλος. 24. Σκούρας, Δ., Χριστοφάκης, Ε. και Καραχάλης, Ν. (2012). ¨Στρατηγικές Branding και Τοπική Ανάπτυξη σε απομονωμένες ορεινές περιοχές: Η περίπτωση των περιοχών Τυλληρίας-Μαραθάσας της Κύπρου¨. 1o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου, 30-31 Μαρτίου 2012, Βόλος. 25. Τασόπουλος, Α., Πετράκος, Γ., Λεριού Ε. (2012). ¨Οικονομική Ανάλυση της Περιφερειακής Οικονομικής Ολοκλήρωσης¨, 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Βόλος, 27-30 Σεπτεμβρίου 2012, σελ. 1033-1038 26. Τσιλιμίγκας, Γ., Χωριανόπουλος, Ι., Μπαλατσός, Θ., Κουκούλας, Σ. (2012). ¨Χωρικός Σχεδιασμός και Ανταγωνισμός των Περιοχών: Διαχρονική Εξέλιξη της Χωροθέτησης των Επιχειρηματικών Μονάδων στα Μεσόγεια Αττικής¨, 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Βόλος, 27-30 Σεπτεμβρίου 2012, σελ. 487-492 509 514 27. Φραγκόπουλος, Γ., Γιορντάνοβα, Ρ., Καραχάλιου, Ε., Ραχιώτης, Ο. (2012). ¨Μορφές Παραδοσιακής Αγροτικής Οικονομίας σε Παγκοσμιοποιημένο Περιβάλλον, Κοινωνικό Κεφάλαιο και Αειφόρος Ανάπτυξη: Η Περίπτωση μιας Ορεινής Κοινότητας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας¨, 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Βόλος, 27-30 Σεπτεμβρίου 2012, σελ. 1160-1166 28. Φωλίνας, Σ., Μεταξάς, Θ. (2017). ¨Επισκεπτικές Ροές εμπορικών Γεγονότων ως Δυνάμεις Τοπικής Ανάπτυξης: Η Περίπτωση του Παζαριού της Λάρισας¨. 2o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου, 31 Μαρτίου – 4 Απριλίου 2017, Λάρισα. 29. Χαραλαμπίδου, Β. (2017). ¨Κοινωνικό-χωρικοί Μετασχηματισμοί και Ταυτότητα του Τόπου: Η Περίπτωση του Ψυρρή¨. 2o Πανελλήνιο Συνέδριο Marketing & Branding Τόπου, 31 Μαρτίου – 4 Απριλίου 2017, Λάρισα. 30. Ψυχάρης, Ι., Αρτελάρης, Π., Καλλιώρας, Δ., Πανταζής, Π. και Τσιάπα, Μ. (2012). ¨Το Χωρικό Αποτύπωμα της Οικονομικής Κρίσης στην Ελλάδα: Μια πρώτη αποτίμηση¨, 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Βόλος, 27-30 Σεπτεμβρίου 2012, σελ. 967-972
Λέξεις Κλειδιά
επιχειρηματικότητα, οικονομική ανάπτυξη, χωρικός σχεδιασμός, χωρική ανάπτυξη
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις240,9
Σεμινάρια150,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων391,4
Συγγραφή εργασίας / εργασιών301,1
Σύνολο1084
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
- Βιβλίο [31436]: Η αθόρυβη επανάσταση, Λυμπεράκη Αντιγόνη, Μουρίκη Αλίκη Λεπτομέρειες - Βιβλίο [59376725]: Κείμενα για την δημιουργική οικονομία, Αυδίκος Βασίλης, Καλογερέσης Αθανάσιος (επιμ.) - Βιβλίο [30243]: Νέες μορφές οργάνωσης, Δουράκης Γιώργος Β. Λεπτομέρειες
Τελευταία Επικαιροποίηση
10-06-2018