Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές να αποκτήσουν επιστημονική γνώση και αν εκπαιδευτούν όσον αφορά το επάγγελμα του εκπαιδευτικού προσχολικής εκπαίδευσης.
Να αποκτήσουν οι φοιτητές επάρκεια στην κατανόηση της ανάπτυξης του λόγου από τη γέννηση μέχρι την ολοκλήρωση της ανάπτυξης (16 χρόνια), να αξιολογούν την τυπική γλωσσική ανάπτυξη και τις αποκλίσεις και να σχεδιάζουν δραστηριότητες παρέμβασης στο νηπιαγωγείο.
Περιεχόμενο Μαθήματος
Βασικές λειτουργίες λόγου-ομιλίας-επικοινωνίας
Θεωρητικές προσεγγίσεις ανάπτυξης του λόγου (γλωσσολογική, μπιχεβιοριστική, γνωστική, Piaget-Vygotsky).
Βασικοί σταθμοί απόκτησης γλωσσικών-μεταγλωσσικών ικανοτήτων (φωνολογικό-μορφοσυντακτικό-σημασιολογικό-πραγματολογικό, με έμφαση στα προσχολικά χρόνια)
Διαταραχή άρθρωσης (δυσαρθρία)-εξελικτική διαταραχή άρθρωσης.
Διαταραχή ροής του λόγου (τραυλισμός). Διαταραχή οργάνωσης-δυσφασία.
Βασικές γνώσεις σχετικά με τις ερμηνείες για την ανάπτυξη του λόγου. Επεξεργασία των αναπτυξιακών σταδίων του λόγου του παιδιού της προσχολικής ηλικίας. Κατανόηση των αποκλίσεων στην ανάπτυξη του λόγου. Εντοπισμός των χαρακτηριστικών των διαταραχών λόγου και ομιλίας.
Αναδεικνύεται α) ότι ο λόγος αποτελεί υπόστρωμα της ανάπτυξης σε σχέση με την σχολική ετοιμότητα/μεταγλωσσική επίγνωση, β) Η σχέση του λόγου με τη διδασκαλία της γλώσσας και την πρώιμη παρέμβαση.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ψυχολογία της γλώσσας, Bonin P. (επιμ. Τάνταρος Σ.)
Ψυχομετρικό Κριτήριο Γλωσσικής Επάρκειας Λ-α-Τ-ω, Τζουριάδου Μ., Συγκολλίτου Ε., Αναγνωστοπούλου Ε., Βακόλα Ι.
Ψυχολογία του παιδιού, Βοσνιάδου Σ.