Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος της Πρακτικής του Ζ’ Εξαμήνου είναι η ανάπτυξη παιδαγωγικού, ειδικού διδακτικού, ερευνητικού και επιστημονικού προβληματισμού του φοιτητή/τριας αναφορικά με τα διαφορετικά επιστημονικά αντικείμενα που υπάρχουν στο πρόγραμμα σπουδών του/της. Οι προσεγγίσεις εκκινούν με τα κοινά βασικά ζητήματα των διαφορετικών επιστημονικών αντικείμενων και βαθμιαία αναδεικνύονται οι ιδιαιτερότητες του καθενός, ώστε ο/η φοιτητής/τρια να είναι σε θέση να εστιάσει και να δημιουργήσει κατάλληλα μαθησιακά και κοινωνικά περιβάλλοντα.
Ο/η φοιτητής/τρια:
Συλλέγει δεδομένα για τα παιδιά της τάξης, τα χαρακτηριστικά τους και το μαθησιακό τους περιβάλλον.
Διατυπώνει στόχους και αξιοποιεί την παιδαγωγική γνώση περιεχομένου για τα διαφορετικά επιστημονικά αντικείμενα, καθώς οργανώνει το περιεχόμενο αντίστοιχων μαθησιακών δραστηριοτήτων.
Συσχετίζει με την πράξη διαφορετικές θεωρητικές προσεγγίσεις για τη μάθηση και διδασκαλία των παιδιών
προσχολικής ηλικίας, ώστε να κατανοήσει τα κίνητρα, τις ανάγκες, τις δυνατότητες και τον τρόπο αντίληψης του παιδιού προσχολικής ηλικίας για μάθηση.
Αξιολογεί τα αποτελέσματα μέσα από διαδικασίες αναστοχασμού.
Στόχοι Επαγγελματικής Ανάπτυξης
Να αντιληφθούν τη σημασία της εξειδίκευσης και εμβάθυνσης σε συγκεκριμένους τομείς καθώς και της προσαρμογής στις εκάστοτε συνθήκες και ανάγκες της τάξης
Να παρακολουθούν και να συμβουλεύονται τη σχετική βιβλιογραφία και να επιλέγουν το κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό
Να συνεργάζονται με την εκπαιδευτικό της τάξης και τους υπεύθυνους καθηγητές
Να είναι τυπικοί και υπεύθυνοι στα καθήκοντά τους ως νηπιαγωγοί σεβόμενοι την κουλτούρα και τους κανόνες της εκπαιδευτικής μονάδας στην οποία βρίσκονται
Να κρατούν αρχείο & ημερολόγιο
Να ολοκληρώσουν το τελικό παραδοτέο από τη συμμετοχή τους στην Πρακτική Άσκηση
Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της δια βίου μάθησης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Περιγραφή
Το μάθημα χωρίζεται σε 3 φάσεις με διακριτούς μαθησιακούς στόχους και αποτελέσματα.
Α΄ Φάση: «Προετοιμασία»
Προετοιμασία για τη διαχείριση πιθανών ιδιαιτεροτήτων στην ομάδα των παιδιών, με σεμινάρια ευαισθητοποίησης στη διαπολιτισμική αγωγή, την ειδική αγωγή, την ψυχολογία και την αγωγή του χώρου. Τα σεμινάρια αυτά πραγματοποιούνται στο πανεπιστήμιο.
Β΄ Φάση: Υλοποίηση Μαθησιακών Δράσεων
Β1. «Παρατήρηση, Σχεδιασμός και Υλοποίηση Μαθησιακών Εμπειριών»
Οι φοιτητές επιλέγουν 2 Επιστημονικά Πεδία, ένα από την καθεμιά από τις ακόλουθες ομάδες μαθημάτων:
- 2015-16: Α ομάδα – Κίνηση, Μουσική, Πολιτιστική Κληρονομιά,
Β ομάδα – Φυσικές Επιστήμες, Γλώσσα & Διγλωσσία, Περιβαλλοντική
Εκπαίδευση
- 2016-17: Α ομάδα – Θέατρο, Εικαστικά, Παιδική Λογοτεχνία
Β ομάδα – Μαθηματικά, ΤΠΕ στην εκπαίδευση, Ιστορία
Παρακολουθούν σεμινάρια, διαλέξεις, εργαστήρια και φροντιστήρια από τους διδάσκοντες των Επιστημονικών Πεδίων, ώστε να ευαισθητοποιηθούν στους ιδιαίτερους τρόπους στοχευμένης παρατήρησης και προσέγγισης των νηπίων σε σχέση με αυτά. Αξιοποιούν τις νέες πληροφορίες και την εμπειρία της Πρακτικής Άσκησης του Στ’ εξαμήνου για την παρατήρηση και προσαρμογή τους στο νέο περιβάλλον της τάξης.
Αναλαμβάνουν να σχεδιάσουν, να υλοποιήσουν ως παιδαγωγοί και να αξιολογήσουν με εναλλακτικούς τρόπους προσέγγισης συγκεκριμένες μαθησιακές δράσεις, ελεύθερες και οργανωμένες, ώστε να βοηθήσουν τα παιδιά να εμπλουτίσουν τις εμπειρίες τους στις αντίστοιχες θεματικές. Αναπροσαρμόζουν το περιεχόμενο των δραστηριοτήτων τους ανάλογα με τις ανάγκες και τις συνθήκες της τάξης. Στη διαδικασία αυτή γνωρίζουν και διαχειρίζονται την καινούρια ομάδα και τις συνθήκες της τάξης του νηπιαγωγείου, λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορετικές ανάγκες των παιδιών, βασικές παιδαγωγικές αρχές και προσεγγίσεις και το πρόγραμμα σπουδών του νηπιαγωγείου.
Κατά την προετοιμασία τους υιοθετούν επαγγελματικές πρακτικές καθώς αναζητούν πληροφορίες σε επιστημονικά συγγράμματα και άλλες πηγές, συνεργάζονται με τη νηπιαγωγό της τάξης, δημιουργούν υλικό που θα εξυπηρετήσει τους παιδαγωγικούς τους στόχους, χρησιμοποιούν εργαλεία, όπως φόρμες σχεδιασμού, τήρηση ημερολογίου δραστηριοτήτων και αναστοχασμού κ.ά., για την αξιολόγηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας για μικρές και μεγάλες ομάδες.
Αναπτύσσουν τη δυνατότητα ευρύτερου παιδαγωγικού προβληματισμού μέσα από ευκαιρίες αναστοχασμού σε σχέση με τη διδασκαλία και τη μάθηση.
Β2. «Διερεύνηση δράσεων με συνδυασμό αντικειμένων»
Με την εμπειρία παρατήρησης, σχεδιασμού και υλοποίησης μαθησιακών εμπειριών στα δύο επιστημονικά πεδία και την αξιοποίηση του υλικού των καταγραφών τους, διερευνώνται και υλοποιούνται δράσεις διεπιστημονικού χαρακτήρα με συνδυασμό των πεδίων αυτών. Αναζητούνται συστηματικά διαθεματικές συνδέσεις ή προεκτάσεις μεταξύ διαφορετικών γνωστικών περιοχών, ενισχύονται οι συσχετίσεις, συνθέσεις και γενικεύσεις που οδηγούν στην ολιστική αντιμετώπιση της γνώσης.
Με την υποστήριξη του φοιτητή-εκπαιδευτικού τα βιώματα, οι εμπειρίες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών αναδεικνύονται και αξιοποιούνται για το σχεδιασμό και την εξέλιξη της διαδικασίας μάθησης διασυνδέοντας διάφορες γνωστικές περιοχές. Έμφαση δίνεται στο διακριτικό ρόλο του εκπαιδευτικού για την οργάνωση ενός μαθησιακού περιβάλλοντος για μάθηση και εργασία σε ομάδες και την επίλυση προβλημάτων μέσα από το παιχνίδι. Ο φοιτητής δημιουργεί ευκαιρίες ώστε τα παιδιά να χρησιμοποιούν τις γνώσεις και να εξασκούν τις δεξιότητές τους μέσα από την αναζήτηση, την παρατήρηση και τον πειραματισμό, τη διατύπωση και διερεύνηση ερωτημάτων, την αιτιολόγηση, την κριτική σκέψη, τη λήψη αποφάσεων, την επίλυση προβλημάτων, την καλλιέργεια ομαδικού πνεύματος.
Η εξέλιξη και αξιολόγηση της μαθησιακής διαδικασίας επιτυγχάνεται με συστηματική καταγραφή, συνεργασία με τον εκπαιδευτικό της τάξης και αναστοχασμό.
Γ΄ Φάση «Ανατροφοδότηση-Αναστοχασμός-Συγγραφή Παραδοτέων»
Στην Γ’ φάση της ΠΑ του Ζ΄ εξαμήνου, οι φοιτητές/τριες επεξεργάζονται και εφαρμόζουν διαδικασίες αναστοχασμού, αυτοαξιολόγησης & αλληλο-αξιολόγησης για τη διδασκαλία και τη μάθηση σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο, αξιοποιώντας τη θεωρία του κάθε επιστημονικού πεδίου.
Αξιοποιούν τη θεωρία και συνθέτουν το τελικό τους παραδοτέο καθώς επεξεργάζονται όλο το υλικό από την πρακτική άσκηση στα νηπιαγωγεία, το οποίο περιλαμβάνει φύλλα παρατήρησης, οδηγό σχεδιασμού δραστηριοτήτων, ημερολόγιο δραστηριοτήτων, ημερολόγιο αναστοχασμού, μελέτη περίπτωσης κλπ.