Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
• Απόκτηση βασικών γνώσεων σχετικά με τη ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών και τη διαμόρφωση ατομικών χαρακτηριστικών. (Κατανόηση της πορείας προσωπικής και κοινωνικής ανάπτυξης των παιδιών)
• Σύνδεση θεωρητικών γνώσεων με την παιδαγωγική πρακτική
• Εξοικείωση με τεχνικές προώθησης της προσωπικής και κοινωνικής ανάπτυξης και αντιμετώπισης σχετικών προβλημάτων
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα οργανώνεται σε θεματικά κεφάλαια που αναφέρονται σε βασικές διαστάσεις της ψυχικής και κοινωνικής ανάπτυξης των παιδιών από την γέννηση μέχρι την εφηβική ηλικία. Αρχικά παρουσιάζονται οι διαφορετικές θεωρητικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις στη μελέτη της ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης και εξετάζονται συγκριτικά οι οπτικές τους σε σχέση με βασικά ερωτήματα, όπως η συνεχής/σταδιακή ανάπτυξη και η συμβολή διαφόρων παραγόντων στη διαμόρφωση ατομικών χαρακτηριστικών. Στη συνέχεια αναλύεται η αναπτυξιακή πορεία του ατόμου στη διαμόρφωση βασικών διαστάσεων της προσωπικής και κοινωνικής ανάπτυξης όπως : η ταυτότητα, η αυτορρύθμιση, η επιθετικότητα, η σεξουαλικότητα, οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις. Παράλληλα αναλύεται η συμβολή του οικογενειακού και σχολικού περιβάλλοντος και εξετάζονται οι τρόποι προώθησης της ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης και αντιμετώπισης προβλημάτων που μπορεί να προκύψουν στην αναπτυξιακή πορεία των παιδιών.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Feldman R. Εξελικτική Ψυχολογία: Δια βίου ανάπτυξη. Εκδ. Gutenberg, Aθήνα, 2011.
Cole M., Cole S. Η ανάπτυξη των παιδιών. Τόμος Α και Β. Εκδ. Τυπωθήτω Δαρδανός, Αθήνα, 2002.
Γαλανάκη Ε. Θέματα Αναπτυξιακής ψυχολογίας. Εκδ. Ατραπός, Αθήνα, 2003.
Κοντοπούλου Μ. Η μετάβαση από το σπίτι στο σχολείο. Εκδ Προμηθεύς, Θεσσαλονίκη, 1996.
Κουγιουμτζάκης Γ. (Επιμ. Εκδ.) Πρόοδος στην αναπτυξιακή ψυχολογία των πρώτων χρόνων. Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο, 2001.
Ρεϊμόν-Ριβιέ Μπ. Η κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού. Εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα, 2004.
Φρόϋντ Σ., Ραϊχ Β., Γιούνγκ Κ. Η σεξουαλική διαφώτιση του μικρού παιδιού. Εκδ. Επίκουρος, Αθήνα, 1991.
Χατζηχρήστου Χ. Κοινωνική και συναισθηματική αγωγή στο σχολείο. Εκπαιδευτικό υλικό Ι. Πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Εκδ. Τυπωθήτω Δαρδανός, Αθήνα, 2011.
Κουρκούτας Η. Παιδιά με προβλήματα συμπεριφοράς. Παρεμβάσεις στο πλαίσιο της οικογένειας και του σχολείου. Εκδ. Τόπος, Αθήνα, 2011.
Καλαντζή-Αζίζη Α., Μπεζεβέγκης Η. (επιμ. εκδ.) Ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων. Εκδ. Ελληνικά Γράμματα. Αθήνα,2000.
Μοκό Ζ. Ψυχανάλυση και εκπαίδευση. Εκδ. Καστανιώτης, Αθήνα, 1997.