Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
• γνωρίζει τους τρόπους με τους οποίους οι διάφορες μορφές του Θεάτρου στην Εκπαίδευση, τα μέσα και οι τεχνικές του χρησιμοποιούνται, για να εξασφαλιστεί ο εναλλακτικός τρόπος διδασκαλίας μέσω της δραματοποίησης, που οδηγεί σε αποτελεσματικότερη μάθηση.
• στοχάζεται, πειραματίζεται και συνεργάζεται με τους συμφοιτητές του/της για να επιλέξουν ένα μάθημα του σχολείου, να το επεξεργασθούν ώστε να μπορεί να διδαχθεί με μέσον το θέατρο, να δημιουργήσουν και να παρουσιάσουν από κοινού μικρές θεατρικές σκηνές με περιεχόμενο το εκάστοτε συγκεκριμένο μάθημα, οποιασδήποτε τάξης.
. μετατρέπει τα κύρια στοιχεία του περιεχομένου του μαθήματος, σε θεατρικούς ρόλους, τις αλληλεπιδράσεις των στοιχείων του μαθήματος σε σχέσεις/αληλεπιδράσεις ρόλων, με τη χρήση του σώματος και της φωνής.
. επινοεί διαλόγους μεταξύ των ρόλων, προσανατολισμένους στην ανάδειξη των κύριων στόχων του μαθήματος
. οργανώνει το θεατρικό δρώμενο σε ενότητες,
. κατανέμει βασικά καθήκηοντα,
. μεριμνά ώστε η όλη διαδικασία να γίνεται με παιδαγωγικά/εκπαιδευτικά κριτήρια
. παρουσιάζει το θεατρικό δρώμενο που προκύπτει
. σχολιάζει/αναλύει το θεατρικό δρώμενο με στόχο να το στρέψει προς τη διδασκαλία του μαθηματος
Περιεχόμενο Μαθήματος
Πρόκεται για μάθημα εφαρμογής στη διδασκαλία των μαθημάτων του Σχολείου.
Ή ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των σπουδαστών σε εναλλακτικούς τρόπους διδασκαλίας των μαθημάτων με μέσον τον θεατρικό αυτοσχεδιασμό πάνω στο περιεχόμενο του εκάστοτε μαθήματος. Στόχο του μαθήματος αποτελεί η προετοιμασία και επαύξηση των δεξιοτήτων των φοιτητών/τριών, να προετοιμάζουν, μετατρέπουν και χειρίζονται το εκάστοτε μάθημα ως ‘καμβά’ θεατρικής έκφρασης των μαθητών/τριών, ώστε να κινητοποιούν το ενδιαφέρον και την ενεργό συμμετοχή τους και να εξασφαλίζουν έτσι την κατανόηση των εννοιών. Η εμπέδωση της διδακτέας ύλης εξασφαλίζεται μέσα από την εναρμόνιση της παραπάνω βιωματικής (δραστικής/συναισθηματικής/ λεκτικής) συμμετοχής και της περαιτέρω λεκτικής επεξεργασίας της ύλης.
1. Θεατρικός αυτοσχεδιασμός, ατομική και ομαδική οργάνωση μικρών θεατρικών ενοτήτων.
2. Καθοδήγηση και εμψύχωση
3. Δημιουργικός πειραματισμός με κινητοποίηση των γνώσεων ως προς τα διδακτικά αντικείμενα
4. ΄Αντληση έμπνευσης από τα περιεχόμενα των διδακτικών αντικειμένων
5. Εφαρμοσμένα παραδείγματα θεατρικής απόδοσης ενός συγκεκριμένου μαθήματος λογοτεχνίας. Κινητοποίηση της λογικής σκέψης, της κριτικής ικανότητας, της φαντασίας, του λόγου.
6. Εφαρμοσμένα παραδείγματα θεατρικής απόδοσης ενός συγκεκριμένου μαθήματος ιστορίας. Κινητοποίηση ήχου της φωνής, βλέμματος χειρονομίας.
7. Εφαρμοσμένα παραδείγματα θεατρικής απόδοσης ενός συγκεκριμένου μαθήματος θρησκευτικών. Εκφραστική κίνηση και μετακίνηση.
8. Εφαρμοσμένα παραδείγματα θεατρικής απόδοσης ενός συγκεκριμένου μαθήματος γεωγραφίας.. Ενορχηστρωμένη δράση και διά-δραση.
9. Εφαρμοσμένα παραδείγματα θεατρικής απόδοσης ενός συγκεκριμένου μαθήματος μελέτης περιβάλλοντος. Ζητήματα συνοχής της ομάδας, επινόησης κειμένων, ενσυναίσθησης, διαπολιτισμικότητας, καινοτόμων αποφάσεων, βιωματικής-συνεργατικής μάθησης. Κριτικός στοχασμός των μαθητών/ριών, νοηματοδότηση, συνειδητοποίηση του κόσμου και του εαυτού, συμμετοχικές διαδικασίες, κοινωνική τους ανάπτυξη.
Λέξεις Κλειδιά
επιλογή, επινόηση, οργάνωση, πειραματισμός, διδασκαλία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :
1. Κατσαρίδου, Μάρθα, Η θεατροπαιδαγωγική μέθοδος: Μια πρόταση για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας σε διαπολιτισμική τάξη, Σταμούλη/Χαρπαντίδη, Θεσσαλονίκη, 2014 κωδικός στον Εύδοξο 41955997
Θεσσαλονίκη, 2014
2. Το αυτοσχέδιο θεατρο στο σχολείο. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12666198
Έκδοση: 1/2012
Συγγραφείς: Άλκηστις Κοντογιάννη
ISBN: 978-960-546-054-9
Τύπος: Σύγγραμμα
Διαθέτης (Εκδότης): ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΔΙΟ Α.Ε.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Κοντογιάννη, Αλκηστις, Το βιβλίο της δραματοποίησης, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 1998
Ματσαγγούρας, Ηλίας, Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία και Μάθηση: για το καθημερινό μάθημα, το ολοήμερο σχολείο και για τα περιβαλλοντικά, τα Πολιτιστικά και Ευρωπαϊκής Συνεργασίας Προγράμματα, Γρηγόρης, Αθήνα, 2004
Wagner, Betty Jane, Dorothy Heathcote: Drama as a Learning Medium, Heinemann, Λονδίνο, 1999
Zarilli, Philip B., Acting (Re)considered, a theoretical and practical guide, Routledge, Λονδίνο και Νέα Υόρκη, 1955