ΘΕΑΤΡΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘΕΑΤΡΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ / DRAMA FOR THE CURRICULUM
ΚωδικόςΥΕ-9
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΕυαγγελία Παπαγεωργίου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΜη Ενεργό
Course ID600003584

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘΕΑΤΡΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600130961

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΠαιδαγωγικό Μπλε
ΌροφοςΥπόγειο 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ ΥΠΟΓΕΙΟ ΛΥΟΜΕΝΟ 4 (168)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 12:00 έως 15:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να: • γνωρίζει τους τρόπους με τους οποίους οι διάφορες μορφές του Θεάτρου στην Εκπαίδευση, τα μέσα και οι τεχνικές του χρησιμοποιούνται, για να εξασφαλιστεί ο εναλλακτικός τρόπος διδασκαλίας μέσω της δραματοποίησης, που οδηγεί σε αποτελεσματικότερη μάθηση. • στοχάζεται, πειραματίζεται και συνεργάζεται με τους συμφοιτητές του/της για να επιλέξουν ένα μάθημα του σχολείου, να το επεξεργασθούν ώστε να μπορεί να διδαχθεί με μέσον το θέατρο, να δημιουργήσουν και να παρουσιάσουν από κοινού μικρές θεατρικές σκηνές με περιεχόμενο το εκάστοτε συγκεκριμένο μάθημα, οποιασδήποτε τάξης. . μετατρέπει τα κύρια στοιχεία του περιεχομένου του μαθήματος, σε θεατρικούς ρόλους, τις αλληλεπιδράσεις των στοιχείων του μαθήματος σε σχέσεις/αληλεπιδράσεις ρόλων, με τη χρήση του σώματος και της φωνής. . επινοεί διαλόγους μεταξύ των ρόλων, προσανατολισμένους στην ανάδειξη των κύριων στόχων του μαθήματος . οργανώνει το θεατρικό δρώμενο σε ενότητες, . κατανέμει βασικά καθήκηοντα, . μεριμνά ώστε η όλη διαδικασία να γίνεται με παιδαγωγικά/εκπαιδευτικά κριτήρια . παρουσιάζει το θεατρικό δρώμενο που προκύπτει . σχολιάζει/αναλύει το θεατρικό δρώμενο με στόχο να το στρέψει προς τη διδασκαλία του μαθηματος
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Πρόκεται για μάθημα εφαρμογής στη διδασκαλία των μαθημάτων του Σχολείου. Ή ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των σπουδαστών σε εναλλακτικούς τρόπους διδασκαλίας των μαθημάτων με μέσον τον θεατρικό αυτοσχεδιασμό πάνω στο περιεχόμενο του εκάστοτε μαθήματος. Στόχο του μαθήματος αποτελεί η προετοιμασία και επαύξηση των δεξιοτήτων των φοιτητών/τριών, να προετοιμάζουν, μετατρέπουν και χειρίζονται το εκάστοτε μάθημα ως ‘καμβά’ θεατρικής έκφρασης των μαθητών/τριών, ώστε να κινητοποιούν το ενδιαφέρον και την ενεργό συμμετοχή τους και να εξασφαλίζουν έτσι την κατανόηση των εννοιών. Η εμπέδωση της διδακτέας ύλης εξασφαλίζεται μέσα από την εναρμόνιση της παραπάνω βιωματικής (δραστικής/συναισθηματικής/ λεκτικής) συμμετοχής και της περαιτέρω λεκτικής επεξεργασίας της ύλης. 1. Θεατρικός αυτοσχεδιασμός, ατομική και ομαδική οργάνωση μικρών θεατρικών ενοτήτων. 2. Καθοδήγηση και εμψύχωση 3. Δημιουργικός πειραματισμός με κινητοποίηση των γνώσεων ως προς τα διδακτικά αντικείμενα 4. ΄Αντληση έμπνευσης από τα περιεχόμενα των διδακτικών αντικειμένων 5. Εφαρμοσμένα παραδείγματα θεατρικής απόδοσης ενός συγκεκριμένου μαθήματος λογοτεχνίας. Κινητοποίηση της λογικής σκέψης, της κριτικής ικανότητας, της φαντασίας, του λόγου. 6. Εφαρμοσμένα παραδείγματα θεατρικής απόδοσης ενός συγκεκριμένου μαθήματος ιστορίας. Κινητοποίηση ήχου της φωνής, βλέμματος χειρονομίας. 7. Εφαρμοσμένα παραδείγματα θεατρικής απόδοσης ενός συγκεκριμένου μαθήματος θρησκευτικών. Εκφραστική κίνηση και μετακίνηση. 8. Εφαρμοσμένα παραδείγματα θεατρικής απόδοσης ενός συγκεκριμένου μαθήματος γεωγραφίας.. Ενορχηστρωμένη δράση και διά-δραση. 9. Εφαρμοσμένα παραδείγματα θεατρικής απόδοσης ενός συγκεκριμένου μαθήματος μελέτης περιβάλλοντος. Ζητήματα συνοχής της ομάδας, επινόησης κειμένων, ενσυναίσθησης, διαπολιτισμικότητας, καινοτόμων αποφάσεων, βιωματικής-συνεργατικής μάθησης. Κριτικός στοχασμός των μαθητών/ριών, νοηματοδότηση, συνειδητοποίηση του κόσμου και του εαυτού, συμμετοχικές διαδικασίες, κοινωνική τους ανάπτυξη.
Λέξεις Κλειδιά
επιλογή, επινόηση, οργάνωση, πειραματισμός, διδασκαλία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • βιωματικό εργαστήριο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις150,5
Εργαστηριακή Άσκηση301
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο351,2
Εκπόνηση μελέτης (project)250,8
Καλλιτεχνική δημιουργία301
Μικρές ατομικές εργασίες εξάσκησης/ Φροντιστήριο 150,5
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές/τριες παρουσιάζουν γραπτή εργασία (10%), εκτελούν ομαδική εραστηριακή εργασία (40%), ομαδική θεατρική εργασία (45%). Λαμβάνεται υπ' όψιν και η καλλιτεχνική ερμηνεία (5%) Καλλιτεχνική ερμηνεία (10%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία : 1. Κατσαρίδου, Μάρθα, Η θεατροπαιδαγωγική μέθοδος: Μια πρόταση για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας σε διαπολιτισμική τάξη, Σταμούλη/Χαρπαντίδη, Θεσσαλονίκη, 2014 κωδικός στον Εύδοξο 41955997 Θεσσαλονίκη, 2014 2. Το αυτοσχέδιο θεατρο στο σχολείο. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12666198 Έκδοση: 1/2012 Συγγραφείς: Άλκηστις Κοντογιάννη ISBN: 978-960-546-054-9 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΔΙΟ Α.Ε.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Κοντογιάννη, Αλκηστις, Το βιβλίο της δραματοποίησης, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 1998 Ματσαγγούρας, Ηλίας, Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία και Μάθηση: για το καθημερινό μάθημα, το ολοήμερο σχολείο και για τα περιβαλλοντικά, τα Πολιτιστικά και Ευρωπαϊκής Συνεργασίας Προγράμματα, Γρηγόρης, Αθήνα, 2004 Wagner, Betty Jane, Dorothy Heathcote: Drama as a Learning Medium, Heinemann, Λονδίνο, 1999 Zarilli, Philip B., Acting (Re)considered, a theoretical and practical guide, Routledge, Λονδίνο και Νέα Υόρκη, 1955
Τελευταία Επικαιροποίηση
14-06-2018