ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Ι

Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Ι / EUROPEAN HISTORY I
ΚωδικόςΙΝΧ601
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΙστορίας και Αρχαιολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280004700

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Ι
Ακαδημαϊκό Έτος2018 – 2019
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600131384

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΦιλοσοφική (Νέα)
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 112 (132)
ΗμερολόγιοΠέμπτη 16:00 έως 18:30
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα πρέπει να εξοικειωθούν (α) με τους βασικούς σταθμούς της διπλωματικής ιστορίας της περιόδου, δηλαδή με τις διακρατικές συνθήκες που διαμόρφωσαν τον ευρωπαϊκό χώρο (β) την εξέλιξη των οικονομικών συστημάτων και των βασικών ιδεολογιών που μορφοποιήθηκαν στην Ευρώπη και επηρέασαν την άσκηση της πολιτικής (γ) με τις διαδικασίες συγκρότησης των εθνικών κρατών (δ) με τη βασική ορολογία που εμπλέκεται στις εξελίξεις, ειδικά του 18ου αιώνα, καθώς και με τη διαμόρφωση του χώρου, μέσω της μελέτης των χαρτών. Επίσης αναμένεται η ανάπτυξη της ικανότητας συσχετισμού ιστορικών φαινομένων (συγκρίσεων, αξιολογήσεων, παραλληλισμών) στο χρόνο ή στο χώρο.
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Παρουσιάζεται η διαμόρφωση των ευρωπαϊκών εθνικών κρατών από τα τέλη του μεσαίωνα έως τη Γαλλική Επανάσταση, οι διακρατικές σχέσεις και η διπλωματία από τα τέλη του 15ου αιώνα καθώς και οι κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις ιδεολογικές εξελίξεις (συμπεριλαμβανομένων των εκκλησιαστικών διαμαχών) αλλά και στην αναζήτηση της ευρωπαϊκής ενότητας. Ειδικότερα αναλύεται ο 18ος αιώνας.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Παρουσίαση με power-point χαρτών, εικόνων και αποσπασμάτων ταινιών, πλέον του σχεδιαγράμματος του μαθήματος.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις2006,7
Σύνολο2006,7
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η διδασκαλία του μαθήματος γίνεται με διαλέξεις, πλαισιωμένες με συζητήσεις και με τη χρήση εποπτικού υλικού (αποσπάσματα από ταινίες, χάρτες, πίνακες ζωγραφικής). Στις γραπτές εξετάσεις (βλ. παρακάτω) θα διερευνηθεί όχι τόσο η έκταση των γνώσεων όσο η κατανόησή τους. Ο έλεγχος της κατανόησης μπορεί να γίνει είτε με τη μέθοδο των πολλαπλών ερωτήσεων είτε με το σχολιασμό χαρτών, κειμένων και εικόνων ή, τέλος, με την ανάπτυξη απόψεων σε ελεύθερη γραφή. Για το λόγο αυτό η παρακολούθηση του μαθήματος κρίνεται απαραίτητη –μολονότι όχι υποχρεωτική—και η απομνημόνευση ως ασφαλής μέθοδος αποτυχίας. Εθελοντική ανάθεση και παρουσίαση εργασιών κατόπιν συνεννοήσεως.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Burns E., Ευρωπαϊκή Ιστορία: Εισαγωγή στην Ιστορία και τον Πολιτισμό της νεότερης Ευρώπης, μετάφραση Τάσος Δαρβέρης, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο, 2006, σσ. 29-370. M.S. Anderson, Η Ευρώπη του 18ου αιώνα, 1713-189, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο, σσ. 43-321
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
• Αρβελέρ, Ελένη και Maurice Aymard, Οι Ευρωπαίοι. Νεότερη και σύγχρονη εποχή, μετάφραση Π. Μπουρλάκης, Σ. Κακουργιώτης, Κ. Γεωργοπούλου, Αθήνα: Σαββάλας, 2η έκδ. 2003, τόμ.2. • Berstein S. & Pierre M., Από τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία στα ευρωπαϊκά κράτη, μετάφραση Αναστάσιος Κ. Δημητρακόπουλος, Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 1997, τόμ.1, σσ. 223-481. • Cipolla C.M., Η Ευρώπη πριν από τη βιομηχανική επανάσταση. Κοινωνία και οικονομία 1000-1700 μΧ, μετάφραση Πέτρος Σταμούλης, Αθήνα: Θεμέλιο, 1988. • Χασιώτης Ι.Κ., Αποζητώντας την ενότητα στην πολυμορφία. Οι απαρχές της ευρωπαϊκής ενότητας από το τέλος του Μεσαίωνα ως τη Γαλλική Επανάσταση , Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο 2005. • Γαγανάκης Κ., Ο πόλεμος των λέξεων. Θρησκευτική προπαγάνδα και διαμάχη στη Γαλλία τον καιρό της Νύχτας του Αγίου Βαρθολομαίου, Αθήνα: Νεφέλη, 2003. • Ginzburg C., Το τυρί και τα σκουλήκια. Ο κόσμος ενός μυλωνά του 16ου αιώνα, μετάφραση Κώστας Κουρεμένος, Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 1994. • Le Goff, Jacques, Ο πολιτισμός της μεσαιωνικής Δύσης, μετάφραση Ρίκα Μπενβενίστε, Βάνιας: Θεσσαλονίκη, 1993. • Kamen, Henry, Πρώιμη νεότερη ευρωπαϊκή ιστορία, μετάφραση Ελένη Καλογιάννη, Αθήνα: Μεταίχμιο, 2002. • Κρεμμυδάς Β., Εισαγωγή στην οικονομική ιστορία της Ευρώπης (16ος-20ός αιώνας), Αθήνα: Γνώση, 1989. • Montanari M., Πείνα και αφθονία στην Ευρώπη, μετάφραση Άννα Παπασταύρου, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 1997. • Nicholas, David, Η εξέλιξη του μεσαιωνικού κόσμου: κοινωνία, διακυβέρνηση και σκέψη στην Ευρώπη, μετάφραση Μαριάννα Τζιάντζη, Αθήνα: ΜΙΕΤ 1999). • Roesener W., Οι αγρότες στην Ευρώπη, μετάφραση Ιωάννης Δημητρούκας, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 1999. • Tilly C., Οι ευρωπαϊκές επαναστάσεις, 1492-1992, μετάφραση Κώστας Θεολόγου, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 1998. • Tuma, Elias, Ευρωπαϊκή οικονομική ιστορία από το δέκατο αιώνα ως σήμερα, μετάφραση Μ.Π.Χατζηπροκοπίου, Αθήνα: Gutenberg 1978, τόμ. 1-2. • Wiesner-Hanks, Merry E., Πρώιμη νεότερη Ευρώπη 1450-1789, μετάφραση Ελένη Καλογιάννη, Αθήνα: Ξιφαράς, 2008
Τελευταία Επικαιροποίηση
30-01-2020