Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Μαθησιακά Αποτελέσματα
- Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της συνεργατικής μάθησης στο σύγχρονο πολυπολιτισμικό σχολείο
- Να εμβαθύνουν στα χαρακτηριστικά και στις λειτουργίες συνεργατικών μορφών διδασκαλίας και μάθησης
- Να εφαρμόσουν συνεργατικές μορφές μάθησης και να είναι σε θέση να τις αξιοποιήσουν στην εκπαιδευτική τους πράξη
- Να μελετήσουν εκπαιδευτικές πρακτικές όπως η διαφοροποίηση της διδασκαλίας, που είναι απαραίτητες σε σχολικές τάξεις με στοιχεία ετερότητας
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχος του συγκεκριμένου μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές έννοιες και προσεγγίσεις, οι οποίες αποτελούν αντικείμενο της σύγχρονης εκπαιδευτικής συζήτησης. Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων οι φοιτητές έρχονται σε επαφή σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο με τις διάφορες μορφές και μεθόδους διδασκαλίας, εστιάζοντας στις συνεργατικές μορφές διδασκαλίας και μάθησης, και πραγματεύονται τρόπους διαχείρισης προβλημάτων που μπορεί να προκύψουν στη σχολική τάξη, ιδιαίτερα όταν η σύνθεσή της είναι πολυπολιτισμική. Συγκεκριμένα, συζητούνται ζητήματα που αφορούν τις τεχνικές διδασκαλίας, με λεπτομερέστερη ανάλυση της ομαδικής διδασκαλίας και της μεθόδου project, τη σχολική τάξη ως κοινωνική ομάδα, τη διαφοροποίηση και την εξατομίκευση της διδασκαλίας και τις κοινότητες μάθησης. Επίσης, αναλύεται ο ρόλος που διαδραματίζει ο χώρος ως παράγοντας της συνεργατικής διδασκαλίας και μάθησης, κυρίως μέσα από τη σχέση του παιδιού με τον χώρο και τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί αυτή η σχέση στο πλαίσιο της συνεργατικής μάθησης. Τέλος, ακολουθώντας την αρχή της βιωματικής μάθησης, γίνεται πρακτική εφαρμογή συνεργατικών μορφών διδασκαλίας και μάθησης, μέσα από την οποία οι ασκούμενοι φοιτητές έχουν την ευκαιρία να συνειδητοποιήσουν στην πράξη τα οφέλη της συνεργατικής προσέγγισης στη διδασκαλία και να προβληματιστούν πάνω στις δυνατότητες και τους περιορισμούς που ενυπάρχουν σε αυτήν. Η αξιολόγηση των φοιτητών πραγματοποιείται στο πλαίσιο του μαθήματος βάσει ατομικών ή/και εταιρικών εργασιών οι οποίες εκπονούνται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και περιλαμβάνουν θεματικές σχετικές με τα αντικείμενα που αναλύονται στο μάθημα, με την επιδίωξη να λειτουργήσουν ως εναύσματα περαιτέρω επιστημονικής αναζήτησης από την πλευρά των μεταπτυχιακών φοιτητών.
Λέξεις Κλειδιά
συνεργατική μάθηση, πολυπολιτισμική τάξη, κοινότητες μάθησης, διαφοροποίηση διδασκαλίας
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ταρατόρη, Ελένη (2006). Η μέθοδος Project στη θεωρία και στην πράξη. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη.
Χατζηδήμου, Δημήτρης (2010). Εισαγωγή στη Θεματική της Διδακτικής. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη.
Χατζηδήμου, Δημήτρης & Αναγνωστοπούλου, Μαρία (2011). Οι ομάδες εργασίας των μαθητών στην εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη.
Borsch, Frank (2010). Kooperatives Lehren und Lernen im schulischen Unterricht. Stuttgart: Kohlhammer.
Brüning, Ludger & Saum, Tobias (2009). Erfolgreich unterrichten durch Kooperatives Lernen. Strategien zur Schüleraktivierung. Essen: Neue Deutsche Schule.
Hoffmann, Cordula (2010). Kooperatives Lernen – Kooperativer Unterricht. Mülheim an der Ruhr: Verlag an der Ruhr.
Lanphen, Judith (2011). Kooperatives Lernen und Integrationsförderung. Eine theoriegeleitete Intervention in ethnisch heterogenen Schulklassen. Münster: Waxmann.
Putnam, JoAnne W. (ed.) (1998). Cooperative Learning and Strategies for Inclusion. Celebrating Diversity in the Classroom. Baltimore: Paul Brookes.
Slavin, Robert E. (1994). Cooperative Learning. Theory, Research, and Practice. Massachusetts: Allyn & Bacon.